|
Meriona
22-06-2010, 14:24
Inte för att jag ska fira midsommar och inte mår jag tillräckligt bra för att kalajsa heller, men ändå behöver man ju handla mat. Kanske vin också utifall att man skulle bli lite piggare. Man vet ju aldrig, hoppet är det sista osv.... Men när är det mest folk? Är det torsdag eftermiddag sent eller är det torsdag vid lunch alla slutar tidigt, eller är det mest folk redan imorgon? Har INTE lust att trängas med en massa människor när man är krasslig. Någon som har fört statistik på när folk egentligen handlar inför midsommar?  Vissa år ha gräddfilen tagit slut och det kanske gör att folk handlar tidigare och....
Snöflinga
22-06-2010, 14:35
Min erfarenhet är att om man är där precis vid öppningsdax så slipper man så är det minst folk. Det gäller alla slags affäre.
Margith
22-06-2010, 15:12
Precis det här diskuterade jag nyss med arbetskamrat. Vi enades om att alla får lön före midsommar. Lön + storhelg = håll dig borta från affärerna, om du bara kan! Jag tar ut en ½ semesterdag i morgon
mamamaggan
22-06-2010, 15:15
Antingen när de öppnar eller så sent som möjligt. Iaf när det gäller minst folk , men ...........en del varor kanske inte hunnit komma på morgonen och på kvällen kan det vara slut.
Jag skulle nog chansa på förmiddagen en till två timmar efter de öppnat. Alla har inte ledigt då skulle jag tro.
Tidig förmiddag torsdag brukar vi handla här och det är lugnt då. Inga stugägare har hunnit hit ännu då.
Meriona
22-06-2010, 16:57
Litar på de kloka odlaiterna och siktar in mig på torsdag förmiddag.  Tack!
Håller med, förmiddagar är bäst men med förbehållning om att de inte har fått leveranser ännu...
Förut så brukade jag alltid handla på lördagsförmiddagen och då var det rätt lungt, vid 10 började det komma mer och vid lunch är det knökfullt. Nu handlar jag alltid på fredagsförmiddagen och då är det också helt ok.
En kompis brukar handla sent på kvällen när ungarna lagt sig, då är det också lugnt.
Biggan_
22-06-2010, 19:10
Torsdag förmiddag är nog lugnast! Eftermiddagen och kvällen brukar vara mycket folk liksom midsommaraftons förmiddag då alla skall ha färskt bröd och nyplockade jordgubbar.
På förmiddagen på midsommarafton och julafton brukar jag numera handla. mindre folk än vanliga lördagar.
ninnisky
22-06-2010, 21:31
CITAT (Meriona @ 22-06-2010, 15:57)  Litar på de kloka odlaiterna och siktar in mig på torsdag förmiddag.  Tack!  Precis så har jag tänkt att göra. Var dock till systemet idag - nästan folktomt trots att det är stan största. Måste ha en flaska sauternevin till jordgubbarna - kungen hade ju det i lördags......
Gossen Ruda
23-06-2010, 07:36
På systemet är det väl minst packat innan folk har köpt ut? Och druckit ur.  För att vara lite allvarlig så håller jag med om att förmiddagar är bäst ur handlingssynpunkt, många vaknar sent och inte så många har hunnit stressa upp sig.
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2010, 07:48
När det gäller bolaget så hade metro artikel om det utifrån tidigare statistik stod det beräknas det att 300 000-400 000 personer per dag (mån-ons) handlar på systemet, på torsdagen beräknas 1 miljon handla så kan man undvika torsdagen bör man göra det. Förmiddag är bäst att handla på systemet, direkt vid öppningsdags brukar det dock vara kö, det är många som är törstiga då.
+Eftersom jag sommarjobbar på bolaget säger jag betala gärna med kort det är alltför många (speciellt äldre) som betalar med stora summor kontanter, det var ganska länge sedan bolaget inte tog kort (man fick inte köpa sprit på kredit förr) men nu funkar ju de flesta kort och det brukar gå snabbare speciellt ifall man har plånboken redo (väldigt många börjar leta efter i vilken ficka de lade plånboken när de ska betala och en del letar väldigt länge).
Meriona
23-06-2010, 08:06
CITAT (Gossen Ruda @ 23-06-2010, 08:36)  På systemet är det väl minst packat innan folk har köpt ut? Och druckit ur.  .... Den var bra!
Gossen Ruda
23-06-2010, 08:07
Replik till Åsa. Det senare kan göra en nästan vansinnig när personer helt självupptagna och oberörda av kön bakom fumlar och vimsar när de skall betala och snackar strunt med kassörskan. Jag har visserligen också lyckats sabba en kö i nån minut när jag handlade med kort på Coop på julafton. Förmodligen var jag inte ensam just då för banken svarade aldrig på anropet från kassan trots flera försök så jag fick betala med kontanter istället. Inte helt ovanligt enligt kassörskan.
Meriona
23-06-2010, 08:14
Alla kan toka sig ibland, jag kan alltsomoftast försöka betala med fel kort, typ ICA på Coop ochsåvidare. Jag tycker att man får stå ut med att äldre tar lite tid på sig, det är inte så lätt att vara kvick med pengarna när lederna är stela. Mycket mycket värre är det när folk pratar i mobiltelefon vid kassan och sinkar av den anledningen, det känns mer meningslöst.
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-06-2010, 09:01
Dom som står i Kassan och pratar strunt med kassörskan, älskar min gubbe. Men även dom som ställer vagnen i kön och sedan går och hämtar varorna. Om en äldre behöver lite längre tid, det gör inget. Vi blir alla gamla förhoppningsvis Men alla stressade människor i affärerna är jobbiga, därför får min sambo åka och handla
Onsdag kväll på snabbköpet efter ett på bolaget tror jag är bra tid !men man vet aldrig  Tror många handlar på torsdagen många har tagit ledigt och så kommer de flesta sommargäster på torsdagen tror jag,så brukar det vara här !
fuchsian
23-06-2010, 13:31
Hej på er på tråden, Jag höll på precis att packa för min resa och det blir bara sååååå mycket, äsch jag sorterar det senare. Min make storhandlade redan igår under tiden jag försökte hitta en lätt och luftig topp och sockor innan jag gick till min återbesök hos kiropraktorn för efteråt blir det raka spåret till soffan, men denna gång var det inte så illa efter behandlingen. Maken har planerat vad vi ska äta, så jag gör bara mitt. Om vädret tillåter, åker vi ut med båten i midsommarafton vilket är också vår bröllopsdag. Försöker att svara alla mailen innan jag åker, även om mina nära får tag i mig i mobilen, men det känns lite läskigt för min mamma klarar nog inte så länge till. ska ringa till avdelningen innan jag åker. Trots detta måste man ju leva en dag i sänder och jag hoppas att mamma slipper lida mera. Nån sprit blir det inte för min del, men om maken tar lite rött och vi inte är på sjön, så det har jag inget emot. Under min bortvaro ska han träffa sina golfvänner och han brukar komma en sväng till mig också, klädbyte -- hem med skiten och rent tillbaka. Hoppas att ni alla som läser detta får det gått! .....  önskar Fuchian ...
1, Konstig att folk inte är mer redo när man kommer fram till kassan... 2, Kassörskorna ska inte babbla med varandra om vad de ska göra i helgen, de ska prata med mig! Jag är kunden... 3, Det är ohyfsat att prata i telefon när man är i kassan - av samma anledning som punkt 2 men åt andra hållet. Man kan faktiktiskt få be att återkomma.
Handlade idag på köpcentret. Inga köer o lagom med folk. T.om lediga p-platser nära ingången. Nu dröjer det dryga veckan innan nästa besök. Det där med att handla är ju ett nödvändigt ont.
Packat både på Ica och Coop idag ... många som jobbar halvdag imorron och far iväg till landet.
Okej !vi var på Willys i kväll mycket folk men inga långa köer och inget var slut  Men va skönt att ha handlat allt redan nu så man slipper bry sig  i morgon ska vi i Byalaget klä midsommarstången och fika,nästan roligare den kvällen än Midsommarafton  Sen på eftermidagen i morgon kommer alla barn barnbarn och sover över,sen på midsommarafton kommer vänner och så äts det sill o potatis med nubbe,på kvällen sammlas vi ett riktigt gäng vid sjön hos oss och dricker lite gott och grillar och ha trevligt:)ibland är vi upp till 25 personer här ,ska bli så mysigt att slappa nere vid bryggan med grannar och vänner Ha en bra Midsommar alla  (ska ni ut på sjön så glöm inte flytvästen) Mvh Motti
CITAT (Motti @ 23-06-2010, 22:53)  Okej !vi var på Willys i kväll mycket folk men inga långa köer och inget var slut  Men va skönt att ha handlat allt redan nu så man slipper bry sig  i morgon ska vi i Byalaget klä midsommarstången och fika,nästan roligare den kvällen än Midsommarafton  Sen på eftermidagen i morgon kommer alla barn barnbarn och sover över,sen på midsommarafton kommer vänner och så äts det sill o potatis med nubbe,på kvällen sammlas vi ett riktigt gäng vid sjön hos oss och dricker lite gott och grillar och ha trevligt:)ibland är vi upp till 25 personer här ,ska bli så mysigt att slappa nere vid bryggan med grannar och vänner Ha en bra Midsommar alla  (ska ni ut på sjön så glöm inte flytvästen) Mvh Motti Ha en bra midsommar du/ni också!
Tänkte på en sak  tur det är helgdag dagen efter midsommar så man får vila ut lite  för på söndagen ska vi på födelsedagskalas och köra nästan fyra mil !dottern fyller 34 år all sin da (hur det nu gick till?)
Överbölingen
23-06-2010, 22:55
Onsdag förmiddag var perfekt på bygghandeln. Runt 45 minuter på Onoff innan en säljare fick tid med mig. Elprylsbutiken gick fort men där stod vi och snackade energilampor bara för att jag ville visa att jag är inne:).
Bolaget var drägligt i går. Och eftersom priset är lika på dessa utminuteringsställen (stulet från en målad fasad i Piteå) så handlar jag i Hammarn i morgon. Där försigår social gemnenskap i kvadrat. Där snackas älgjakt, björnobservationer de senaste dagarna, bärsässongens positiva utveckling och nyfödda och nydöda. Snacka om social samvaro. I stan blänger alla på mig som om katten har dragit in något* eller lika surmulet som medresenärer på lokaltrafiken i Fjollträsk. Ringer man till polisen om man skulle råka le mot någon?
Uschäkta snedsprånget. Sägs så nordanut.
Handlade vid lunchtid på Willys. Normalt med folk och korta köer. Prisskillnaden är ca 15% jfrt med lokal specerihandel. COOPs blå hink full med nyperan för en tia, om man handlade för hundra kronor var ok, så jag köpte två kg kaffe om någon trädgårdsnörd passerar.
Kontentan är att det gäller att handla tidigt. Manana är torsdag. Rekommenderar förmiddag om möjligt. Är ni två eller flera så besök ett köpcenter och dela på er. Återsamlingplats ett bra fik i grannskapet. Notera det sista! Ha alltid en återsamlingsplats. Vet inte hur många gånger jag eller Eva ringt i butiken och undrat "Var f-n är du någonstans"?
Förlåt om jag raljerade lite men det kändes på de henne vise.
* Träffade en rektor en gång på bolaget. Jag hejjade förståss och eftersom det var andra gången vi träffades framför sagda disk så klämde jag ur mig – Tänka att vi alltid träffas här! Han blev rejält förbannad??? Klavertramp?
CITAT (Motti @ 23-06-2010, 23:21)  Tänkte på en sak  tur det är helgdag dagen efter midsommar så man får vila ut lite  för på söndagen ska vi på födelsedagskalas och köra nästan fyra mil !dottern fyller 34 år all sin da (hur det nu gick till?)  På midsommardagen fyller vår föstfödde 45 år och vi firar 46-årig förlovningsdag.
Oj då  då ligger du lite före  men visst blir man förundrad när man tittar på dom som vuxna !man bytte ju nyss blöjor på dom och hux flux är man mormor eller farmor .Ja det här blev ju lite off Topick (utanför ämnet
CITAT (Motti @ 24-06-2010, 00:05)  Oj då  då ligger du lite före  men visst blir man förundrad när man tittar på dom som vuxna !man bytte ju nyss blöjor på dom och hux flux är man mormor eller farmor .Ja det här blev ju lite off Topick (utanför ämnet  Och precis ikväll ringde han och berättade att han råkat ut för rosfeber ... hade haft sår under fotsulan.  Nå han hade fått antibioika utskrivet av doktorn så nu håller vi våra tummar att han ska bli bra så fort som möjligt.
Rosfeber har jag haft flera gånger !första gången var när vi kom hem från Santorini ,hade fått en rostag i mellan tårna sen efter det så fick jag det så fort jag fick ett sår på fötter eller ben,så han kan få igen det vet jag så säg till han att han håller ett öga på ben och fotsår hädanefter,tror det är Streptockoker man får  Nu är det flera år sedan jag fick Rosfeber så det har väl gått över.
Meriona
24-06-2010, 13:51
Kl 9 imorse var jag på CoopForum. KNÖKFULLT åtminstone i grönsaksavdelningen, när jag väl kom till kassan var det tomt, troligen handlade alla andra mer än mig så att jag liksom han före dem till målet. Kl 10.05 var jag på bolaget - KNÖKFULLT både i lokalen och i kassaköerna. Vid lunchtid var jag på apoteket - KNÖKFULLT även där. Är det vad folk behöver till midsommar, medicin, sprit och grönsaker?
Tror du slog huvudet på spiken där Meriona  Akuten lär bli fullbelagd senare också.
Meriona
24-06-2010, 14:02
Usch då, jag nöjer mig med nån variant av de tre första tror jag...
Gossen Ruda
24-06-2010, 14:46
Var och handlade på Coop vid 12-tiden. Normalt med folk tycker jag, inga problem. En strid ström med folk in i och ut ur systemet bredvid, det är många som skall bli packade i helgen. Själv dricker jag inte sprit så jag slapp köa där. Stod och vägde en liten burk senapssill men satte tillbaka den. Är egentligen inte pigg på sill men jag äter när jag blir bjuden. Blir inget i år, brorsan och svägerskan brukar bjuda men i år är de och några bekanta i Danmark över helgen.
CITAT (Wilmer @ 24-06-2010, 14:59)  Tror du slog huvudet på spiken där Meriona  Akuten lär bli fullbelagd senare också. Vissa häkten blir nog oxå fullbelagda...
hattstugan
24-06-2010, 20:14
Beror nog lite på var Sjukhusen är belägena! Var inne för ngr år sedan på Akuten här i staden På Midsommaraftonsnatten och det var då inte många där då iaf! Personalen svarade på det : Att de kommer när de nyktrat till lite!
malcolm
24-06-2010, 20:18
Fredagskvällar är bäst, då vill alla hem till groggen och TV:n och affärerna är "tomma"
ingrid fuxwall
24-06-2010, 22:34
Trodde att jag varit förståndig och köpt allt jag skulle och det var bara hundmat som saknades så jag åkte till Torp, utanför Uddevalla efter 14 i dag - fullt med folk och bilar men eftersom jag nöjde mig med att ta en parkeringsplats lite bortanför fick jag en med skugga från ett träd - hunden tackar för det.
Någon hade ställt en varuvagn där jag parkerade så den tog jag och sedan körde jag bara på och alla bilar stannde. Det var lite svårare när jag var på väg tillbaka till bilen med 30 kg hundmat - vagnen var lite svårare att köra över gräsmattor men bilarna stannade lika snällt denna gång.
Idag vid tvåtiden på em var jag till ICA Kvantum ... kassan med längst kö, hade tre.
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2010, 08:37
Onsdag kväll var det ganska lugnt på bolaget det var nog ingen som fattat at det var öppet en timme längre än normalt. Igår var det dock smockfullt nästan hela dagen så det var en lång dag att jobba (cyklade hemifrån 6.45 kom hem 20.45).
Ytterligare tankar om kön på bolaget. Varför har nästan alla män 50-60år mynt i samtliga fickor på kroppen? de slänger fram sedlarna och sedan börjar de gräva och lassa upp mynt ur samtliga fickor på kroppen och ibland tar det lite tid innan de hittar 50-öringen som de vet att de stoppat ner någonstans.
+Varför visar nästan inga 20-25 åringar leg utan man måste fråga och då börjar de söka efter vart de lade legget? Är det någon sport att se ifall kassörskan/kassören tycker att man ser gammal ut? (på bolaget där jag jobbar frågar vi alla som ser ut att vara 30år eller yngre efter leg för att minimera risken att någon minderårig lyckas handla)
+Istället för att komma in och beställa varor ur beställningssortimentet när det är som mest att göra och man får stå och vänta på personal så kan man sitta hemma och beställa varorna på systembolagets hemsida och komma och hämta ut och betala i den butik man väljer vid beställningen.
Myosotis
25-06-2010, 09:57
CITAT (Meriona @ 24-06-2010, 14:51)  Är det vad folk behöver till midsommar, medicin, sprit och grönsaker?  För övrigt hade jag inte en tanke på det här att det kunde vara fullt i affärerna. Jag var snabbt inne på hemköp igår kväll och det var nästan tomt. Jag köpte nästan bara salt så jag vet inte om någonting var slut. Jordgubbarna stod utanför och kostade 50:-  så dem köpte jag INTE. Nån gång måste de väl bli billigare!
Meriona
25-06-2010, 15:16
Åsa: jag fick visa leg sista gången den sommaren jag fyllde 40! Och det är nog inte för att jag är särskilt fräsch, sonen var med och skämdes som en hund, han förstod nog att kassören försökte flörta. Myo: Vaddå köpte nästan bara salt? Hur udda kund är inte du?  Ingrid: 30 kilo hundmat? Är det fest eller?
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2010, 15:37
Jag har frågat 40-åringar om leg det finns många som ser minst 10år yngre ut än vad de är + det finns de som ser 10-15år äldre ut än sin ålder med. Jag minns en kille där jag tvekade ett tag att fråga han såg äldre ut än 30 men killarna han verkade vara kompis med var i 20års åldern så jag beslöt att fråga ändå och han var bara 20år (hade fyllt ganska nyligen).
Meriona
25-06-2010, 15:51
Jo det är nog sant, det måste vara jättesvårt att sitta där och vara osäker. Bättre fråga en gång för mycket då så att man inte säljer till en minderårig, det är jag glad för!
Vi handlade idag vid 13 tiden på Kvantum, fanns både sill o annat gott kvar till oss och det var inga folk o köer heller  Apoteket rödanäsan va ett tag sedan jag var på...var i Tyskland för inte så länge sedan o det räcker än
Meriona
26-06-2010, 07:28
Apoteket rödanäsan, det var nåt nytt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|