KRT
En bekant bad mig fråga följande;
En STOR frilandshibiskus (sort okänd, dock blå blommor med rosa mitt) bara växer och växer, är över 2 m hög och skymmer utsikten (läs blockerar) från flera fönster - men tyvärr vet ingen hur man bäst beskär den.

Tydligen brukar problemet snarare vara att de inte växer nog, denna buske inte bara överlevde vintern den frodas och växer bättre än någonsin nu...... Familjen vågar i dagsläget knappt klippa alls eftersom de dels gillar den stora busken, dels är rädda att klippa "fel"..........

Tänkte att någon här säkert vet hur man beskär storväxta frilandshisbiskusar, och kan dela med sig av sin kunskap tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
hur vill dom beskära den ?

vill dom göra den smal, eller stamma upp eller klippa ner.

hur som den blommar på ettåriga skott så man klipper dom på våren-försommaren direkt efter att frostrisken är förbi. då får man blommor som normalt till sensommaren. klipper man nu kan det hända att den inte hinner bilda nya blommor till sensommaren-hösten.

först tar man veck allt det döda och det som ser skadat och sjukt ut. därefter tunnar man ut bland grenarna (exempel tar veck dom högsta), dessa klipps av nerevid. jag tycker det är synd att stympa ner grova grenar utan jag hade hellre tagit veck grenar underifrån och så tunnat ut hela busken och inte klippt ner den helt. svårt att beskriva utan bild eller att se den.

men tycker dom att den är fin så hade jag gett förslag till dom så som jag beskrev ovan, ta veck allt dött, tunna ur och ev stamma upp. en uppstammad buske kan ibland se lite mer ''lättare'' ut än en kompakt grön massa. mycket beror ju på hur den ser ut sen innan och är klippt.

dock vill dom klippa ner den helt, så klipper dom ner alla grenar till 2-4noder, bladpar, tillväxtpunkter i en form som en kulle.

då den blommar på ettårigaskott är det inte så svårt att misslyckas då den hur som om man klipper fel kommer att skjuta skott och blomma fint.
Bengalow
Man bör också tänka på, att vid varje klipp, så kommer busken att förgrena sig. Om man klipper "rakt över" så kommer busken att få alla skott på samma höjd, och det är inte att föredra...som flaxss säger, tunna ut. Klipp några grenar högre, och några lägre, gärna de på yttersidan
Solstorm
Och sedan skickar man det avklippta till mig yes.gif
KRT
CITAT (Solstorm @ 23-06-2010, 09:59) *
Och sedan skickar man det avklippta till mig yes.gif

Faktum är att jag faktiskt ska få en sats avklippt idag smile.gif

Funderar bara på bästa sättet att få dem att rota sig...........
Alexander-VG-zon3
Rota - först klipper man dom rent, dvs sticklingen ska sluta med en nod, bladfäste. själva sticklingen ska vara ca 3-6noder ''hög''.

http://www.edenwines.co.uk/images/Stem_nodes.JPG

1 - sätt dom direkt i marken där dom ska stå ner till hälften av sticklingen, håll dom lätt fuktiga.

2 - sätt dom i krukor, i luckerjord. placera dom varmt och ljust men inte i gassandesol. växthus eller drivbänk är prefekt. håll dom lätt fuktiga.

3 - rota dom i vatten, om ni har tillsätt rotningshormoner/rotningshjälp/stcklingshjälp (finns att köpa på impecta). placera dom varmt i halvskugga.
KRT
CITAT (flaxss @ 24-06-2010, 11:07) *
Rota - först klipper man dom rent, dvs sticklingen ska sluta med en nod, bladfäste. själva sticklingen ska vara ca 3-6noder ''hög''.

http://www.edenwines.co.uk/images/Stem_nodes.JPG

1 - sätt dom direkt i marken där dom ska stå ner till hälften av sticklingen, håll dom lätt fuktiga.

2 - sätt dom i krukor, i luckerjord. placera dom varmt och ljust men inte i gassandesol. växthus eller drivbänk är prefekt. håll dom lätt fuktiga.

3 - rota dom i vatten, om ni har tillsätt rotningshormoner/rotningshjälp/stcklingshjälp (finns att köpa på impecta). placera dom varmt i halvskugga.

Faktum är att jag tänkte pröva ALLA sätten, bara för att vara på den säkra sidan flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon