KRT
Skaffade mig en japansk kottepalm i vintras och den har bott i tvättstugan med extraljus under vintern och trivdes nog förträfflig eftersom den fick 5 nya blad i våras.

Nu till mig engentliga fråga - hur man får den att trivas på vintern är alltså inget problem , men hur får man den att trivas på sommaren? Ska den står i sol, skugga eller halvskugga, hur mycket vatten, hur mår den av regn osv.....

Den har precis fått en ny kruka eftersom den hade växt ur sin gamla, valde dock en som bara var lite större eftersom den verkade trivas med att stå trångt - rätt eller fel???

En sista fråga, får de nya blad bara en gång om året, eller kan det komma nya under hela tillväxtsäsongen? Ser nämligen ut som det kommer några blad till, men det KAN vara jag som inbillar mig smile.gif
Alexander-VG-zon3
odlar du den inne - placera den soligt, låt den torka upp innan du vattnar igen, ge näring ca 2-4gånger per månad från april till sept/okt.

vill du ha den ute - efter att frostrisken är förbi så kan du sätta ut den i ett skyddat men skuggigt läge. ha den där i ca 2-3veckor och flytta de soligare och soligare. när den blivit avhärd mot att vara ute så placera den varmt och skyddat i halvskugga/sol. låt den torka upp innan du vattnar igen ge näring 2-4gånger per månad från maj-juni till aug. ta in den innan frosten kommer.

oftast får dom ett gäng med blad ca 1-2gånger per år. men kan om dom har det varmt och får näring/vatten få fler omgångar med blad per år.
KRT
CITAT (flaxss @ 22-06-2010, 16:00) *
vill du ha den ute - efter att frostrisken är förbi så kan du sätta ut den i ett skyddat men skuggigt läge. ha den där i ca 2-3veckor och flytta de soligare och soligare. när den blivit avhärd mot att vara ute så placera den varmt och skyddat i halvskugga/sol. låt den torka upp innan du vattnar igen ge näring 2-4gånger per månad från maj-juni till aug. ta in den innan frosten kommer.

oftast får dom ett gäng med blad ca 1-2gånger per år. men kan om dom har det varmt och får näring/vatten få fler omgångar med blad per år.

Den står ute, just nu på altanen i söderläge..... Sol från fm till mitt på em - de dgar då det är sol dvs smile.gif

Hur är det med regn? Vågar jag låta det regna på den, är rädd att det ska bli stående i mitten av bladrosetten och att den ska mögla sad.gif

De nya bladen är nog dubbelt så långa som de gamla - tecken på för lite ljus eller att den mår toppen?

Förresten, hur ser deras naturlia miljö ut?
Alexander-VG-zon3
den klarar regn, åtminstone alla dom som jag har haft har klarat regn.

oftast blir dom nya bladen långa och stora än dom som var på plantan när dom köptes. men är det alltför mörkt så blir dom ju långa och taniga. men jag tycker inte du ska vara alltför orolig för den. får den blad och trivs där den står så är läget bra.

ja de kommer ju från södra Japan, jag har aldrig varit där så jag vet inte hur det ser ut där dom växer.
Orkidétjuven
Deras naturliga habitat i södra japan tex Yonaguni Island är främst på stränder ( se bild). Förekommer även som undervegetation på sluttningar på öar och öppen skog på fastland på en höjd av 100-500 meter i Fujian, Kina.
I naturen står den på IUCN röda lista som nära hotad.
[attachment=51563:abot_94_05_12_f01.jpeg]

När vi ändå pratar cycadeer vill jag rekommendera än väldigt bra bok, en av de bättre på marknanden som tar upp allt man faktiskt behöver veta!!. Både om cyadeer och palmer. Den är ruskigt bra och den av de bästa trädgårsböcker jag har på området. Väldigt utförlig.

Ett tips för dig flaxss speciellt.

Den heter Palms and Cycads av David Squire.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Orkidétjuven @ 29-06-2010, 01:13) *
Deras naturliga habitat i södra japan tex Yonaguni Island är främst på stränder ( se bild). Förekommer även som undervegetation på sluttningar på öar och öppen skog på fastland på en höjd av 100-500 meter i Fujian, Kina.
I naturen står den på IUCN röda lista som nära hotad.
[attachment=51563:abot_94_05_12_f01.jpeg]

När vi ändå pratar cycadeer vill jag rekommendera än väldigt bra bok, en av de bättre på marknanden som tar upp allt man faktiskt behöver veta!!. Både om cyadeer och palmer. Den är ruskigt bra och den av de bästa trädgårsböcker jag har på området. Väldigt utförlig.

Ett tips för dig flaxss speciellt.

Den heter Palms and Cycads av David Squire.

ja tack för tipset thanks.gif thanks.gif , det ska jag komma ihåg och se om jag kan köpa. jag har ''an encyclopedia of cultivated palms'' vilket ockås är en bra bok fast den innehåller ju bara palmer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon