|
Letar efter pålitlig information om regler gällande löneutbetalning... Nån som kan länka mig till en bra sida? Mer specifikt undrar jag om arbetsgivaren kan propsa på att betala ut lönen kontant... Min chef har nämligen nu sagt att jag ska själv ta ut lönen en gång i veckan, KONTANT, så att hon slipper alla överföringar. Inte alls bra, vem sjutton vill ha sin lön i KONTANTER!?!?!? Jag är inte 14, det är inte ett litet extrajobb! Det är ju för sjutton min försörjning! *morrar*
Finns andra problem med arbetsplatsen också, men jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar klaga då en chans som denna sällan dyker upp i min branch, jag är ju glad över att över huvud taget fått jobb. Men jag måste erkänna att jag känner mig smått utnyttjad. Men var går gränsen liksom? Ska jag vara ärlig så... tja, om jag berättade allt skulle ni nog rekommendera att säga upp sig. Men som sagt... Det är samtidigt en sån enorm möjlighet till framtida arbete... Suck...
Förresten, HEJ! Det var jättelänge sen jag var här, känns det som... Men i och med bröllopet i maj har jag varit något frånvarande från typ allt. =) Men jag mår bra och min trädgård också! Och vill ni veta en hemlis... Lova att inte säga till någon... Men jag tror att jag kanske är gravid... uhm, sa jag verkligen det? Som sagt, hemligt hemligt. =)
Sisilisko
22-06-2010, 16:51
Hej! Jag vet inga regler för detta, hör med Skatteverket, de är troligen åtminstone trevliga att prata med. Arbetsgivarorganisationen (SAF?). Din arbetsgivare måste ju i alla fall hålla ordning på bokföring och sådant. Du kanske ska föreslå att du slipper karensdagen vid sjukdom och får full sjuklön eftersom det också innebär merarbete att räkna ut sjuklön. Jag tror att du bara ska göra klart hur du vill ha det och ge dem ditt kontonummer om de kommer på andra tankar.
Grattis till den förmodade graviditeten. Se bara till att ha trädgården i topptrim innan babyn kommer. Min förföll rejält när jag fick min första pojk. Nu är han vid snart två års ålder ett under av medhjälpande energi, han älskar att vattna.
Tack Sisilisko! CITAT Din arbetsgivare måste ju i alla fall hålla ordning på bokföring och sådant. Du kanske ska föreslå att du slipper karensdagen vid sjukdom och får full sjuklön eftersom det också innebär merarbete att räkna ut sjuklön. Ja... det hade ju varit trevligt att över huvud taget kunna få sjuklön...  vi har tyvärr enbart provision...
Meriona
22-06-2010, 17:00
Jag har aldrig i nåt kollektivavtal sett HUR lönen skall betalas ut, däremot NÄR i månaden och hur OFTA. Men jag håller med dig, vem i hela världen vill ha lönen cash? Hur tänker hon, det är väl inte jobbigt med överföringar? Min första tanke var: betalar hon arbetsgivaravgifter, eller är det det hon tänker smita undan?
nej det hela ska vara helt enligt konstens alla regler i övrigt och helt vitt... men det känns inte bra. Visst slipper hon göra en överföring i månaden. Men jag måste isåfall gå till banken en gång i veckan!  För det är ju inte som om hyran ska betalas kontant... nej ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag. Och det är ju inte bara det heller... Lägger man till att jag inte har någon garanterad lön alls utan allt är provision, det är så kallt i lokalen att jag tappar känseln i fötterna och jag måste sitta med händerna direkt över den enda lilla värmekällan, att det inte finns nån mikro eller annat sätt att tillaga/värma mat, att man jobbar själv och då toaletten ligger i en helt annan byggnad så betyder varje toabesök att jag förlorar lön... suck... nej usch vad jag klagar, ursäkta!
Meriona
22-06-2010, 17:11
 för de arbetsförhållandena. Säg att du har blivit rånad på gatan vid nåt tillfälle i fordom tid och känner starkt obehag av att promenera omkring med större summa pengar på dig, utifall att det skulle hända igen. I dagens läge ska man INTE kuta omkring med en massa pengar i fickan!
Christoffer
22-06-2010, 17:26
har du fått ett anställningsavtalspapper? Får du kvitto på att du har mottagit pengarna och hur mycket skatt som har dragits?
papper på anställningen ja, kvitto på lönen vet jag faktiskt inte än (har inte fått första lönen än, eller snarare, jag har inte plockat ut den än), men ja jag ser exakt hur mycket som går till avgifter och skatt, i själva verket är det vi anställda som får lov att göra den uträkningen...
Meriona
22-06-2010, 17:34
Det låter ju i allra högsta grad fel, det är arbetsgivarens skyldighet att dra rätt skatt.
Det låter som mygel och fusk...
Och du får inte ha det hur kallt som helst - där finns det lagar och regler, toalettbesök kan knappast vara löneavdragsgiltiga om det inte är någon som sätter igång med att gå på toa 45 min varje timme.
Nä, det känns vääääldigt konstig att det går till så i Sverige.
Du är inte med i något fack?
Du kan alltid ringa någon advokat, det finns många som kan ge allmänna råd kostnadsfritt, bara att kolla på Google.
anne-li i olofstorp
22-06-2010, 17:43
CITAT (Fny @ 22-06-2010, 18:29)  papper på anställningen ja, kvitto på lönen vet jag faktiskt inte än (har inte fått första lönen än, eller snarare, jag har inte plockat ut den än), men ja jag ser exakt hur mycket som går till avgifter och skatt, i själva verket är det vi anställda som får lov att göra den uträkningen... Hmmmmm! Som ombudsman ringer varenda varningsklocka hos mig!!!! Är du medlem i något fackförbund???? Vänd dig då dit och fråga lite!!! Det du nu råkat ut för är inte sunt.... Något är fel!!! Jaqg säger inte att du skall säga upp dig, men var vaksam!!! Arbetsgivaren SKALL räkna ut och betala din skatt, försäkring mm mm!!!! INTE NI SOM ÄR ANSTÄLLDA!!!!! Snälla du agera NU!!! Innan det gått för lång tid och du fått skatteskuld, ingen försäkring, ingen inbetalning till kommande pension etc etc...... Snälla ta hand om dig och din situation! Du har (kanske) ett liv till att ta hand om!!!! (grattis i så fall) PM till mig om du vill!!!!
andersen
22-06-2010, 17:45
Betala lön i kontanter, finns det ej någon lag imot. Ang rätt skatt skall du se upp med, det kan bli jobbigt om AG har betalt för lite i skatt, men det är AGs skylldighet att betala skatt mot tabell. lagtext dock lite jobbigt att läsa
OJ! Jag glömde ju alldeles bort! ETT JÄTTESTORT GRATTIS TILL BRÖLLOPET OCH HEMLISEN!
Rent bokföringsmässigt är det väl enklare med en verifierad banköverföring i månaden än flera kontaktuttag (ur kassan?) .
Som sagt ska det vara kvittens på kontantuttag och ju fler detsto mer bokföring.
netaave
23-06-2010, 22:27
Va 17 är det för jobbb du har, det där verkar vara en arbetsgivare som har kontoret på fickan. Kräv att få bevis på att dom verkligen betalar din skatt och dina sociala avgifter. Du har väl läst om Doctrina... Sjuklön är det lag på Ta uppgifter på arbetsgivaren på skatteverket, kolla att h*n inte har konkurser och betalningsanmärkningar.
Tack alla för era tips och råd! Jag har nu tagit mod till mig och bett om att få det hela gjort via banken och så som brukligt är, och jag fick positivt svar så det hela verkar lösa sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|