Full version: Willabs potatistorn
solkatten
Jag odlade potatis i tornet förra sommaren. Jord och ett lager sättpotatis i botten och alleftersom blasten växte fyllde jag på med jord.
Vid skördedags fanns det ändå bara potatis längst ner i botten av tunnan. Jag fattade det som att det skulle växa ut potatis längs med stjälkarna upp i tunnan.

Ska jag försöka på samma sätt igen eller sätta sättpotatis i olika lager i tunnan?

Någon som har bildbevis på att det ska funka?
Ann-Christin Lindberg zon II
Det har väl blivit potatis något högre upp än nere i botten de två somrar jag odlat på det viset, men jag tycker ändå inte att det varit någon "hit". Blasten växer så det knakar, men det är lite svårt att få ner bevattningsvattnet ända ner i botten, så det har varit ganska torrt i tunnan. Vanlig hink funkar nästan bättre, tycker jag... sad.gif
Ingrid på Västkusten
Jag har lyckats nått år faktiskt det var en sort som satte päere hele vägen och den bedriften lyckades jag itne återupprepa. Det är ettt himla vattnande men lyckas men med det så - lika mkt vattningstillfällen med hink annars :-D

Hälsar Ingrid
hans-Ålösund
Om du byter potatissort så tror jag du lyckas. Jag tror det skall fungera med dansk sparrispotatis. Den vill gärna rota sig på flera ställen av stammen. Jag tror att det viktiga är just förmågan till att rota sig som är det avgörande. Pröva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon