|
Elrandhir
22-06-2010, 21:00
Jag är lite ny inom detta område, klippa buskar och mindre häckar har jag inga problem med, men denna häcken är ca 20 m lång, och tyvärr så litar jag då mindre på mitt ögonmått när de kommer upp i denna längd.
Så jag har lite frågor som jag hoppas någon kan svara på.
1. Vad heter den tänjbara linan man spänner upp till hjälp vid klippningar av längre häckar? 2. Finns det bra pinnar att köpa just för detta ändamål, eller är det spett el dyligt som används för att fästa linorna i? 3. Enligt mig så är det väl lättast att ta sidorna först, så att du inte behöver sträcka dig så mycket för att ta övre delen av häcken (häcken är planterad onödigt nära ett dike, så det är lättast att toppa den från ena sidan)
Och andra sidan, tar du toppen först, även om jag ju kommer få sträcka mig rätt mycket så är det ju då lättare att placera in spännsnörena så det blir väl synligt när jag ska ta in sidorna av häcken, så med lite mer eftertanke så skulle jag anta att detta är vad dolk kommer föreslå.
Tack på förhand!
Hej Du kan använda vanlig starka linan också du behöver inte special pinnar, att du börja från sidan jag tycker det är lättare.
H: Bassam
RibesRubusVitis
22-06-2010, 23:01
Om du håller saxen i konstant midjehöjd, så bör det bli ungefär en meter utan hjälp av vare sig ögonmått eller pinnar och linor. Jag klipper häcken runt kolonin med saxen i skulderhöjd och det blir ungefär 1,60.
Elrandhir
22-06-2010, 23:38
CITAT (RibesRubusVitis @ 23-06-2010, 00:01)  Om du håller saxen i konstant midjehöjd, så bör det bli ungefär en meter utan hjälp av vare sig ögonmått eller pinnar och linor. Jag klipper häcken runt kolonin med saxen i skulderhöjd och det blir ungefär 1,60. Förutsatt att marken/gräsmattan är plan, vilket den sällan är, och detta är knappast fallet här heller, så skulle jag gå efter midjemått (som är den höjden jag ungefär vill ha denna häck i), så skulle ju detta knappast hjälpa eftersom häcken då skulla bli som en berg och dalbana, eller iallafall inte bli plan pga att gräsmattan inte är det.
Elrandhir
23-06-2010, 09:14
Är det så illa att de inte finns någon som vet vart man får tag på tänjbara linor (möjligtvis heter det spännsnöre)man spänner upp till hjälp vid klippningar av längre häckar?
Verkade som den andra experthjälpen inte va så väl uttänkt heller.
Elrandhir
23-06-2010, 11:52
Har funnit svaren själv, så behöver inga mer förslag, Murarsnöre ska det visst kallas för det man spänner upp.
Hurvida det är bästa sättet eller ej som kommer jag att toppa häcken först, detta känns lättast då jag lätt kan placera snöret där jag vill ha det utan att ha en massa kvistar som är ivägen, när jag sedan tar sidorna.
Vad bra för dig att du löste problemet själv. Lycka till med häcken! Låt dig inte nedslås av de i dina ögon skrala svaren i denna tråd, här får man mycket hjälp med allt möjligt fast du inte fick det med din häck.
Elrandhir
23-06-2010, 12:31
CITAT (Anma @ 23-06-2010, 13:19)  Vad bra för dig att du löste problemet själv. Lycka till med häcken! Låt dig inte nedslås av de i dina ögon skrala svaren i denna tråd, här får man mycket hjälp med allt möjligt fast du inte fick det med din häck.  Ingen fara, ibland får man de svar man vill och ibland inte, så är det väl med de flesta forum, man får ta åt sig det som låter vettigast. Jag är helt klart beredd på att få både dåliga och bra förslag
Elrandhir
24-06-2010, 20:14
Häcken är klar, och måste säga att jag blev riktigt nöjd. Var dock rätt jobbigt för solen låg på hela dagen.
Skräpet på gräsmattan är från häcken, för död efter att både spenderat större delen av dagen med häcken, samt styrketränat ;D
Grattis till häckklippningen! Du lär ha ont i kroppen i morgon, det hade jag när jag klippte min för knappt en vecka sedan.
Jag har alltid börjat med sidorna när jag klipper och sedan tar jag ovanpå då det är lättare att komma åt (precis som du själv anmärkte) och man slipper sträcka sig så. Dessutom är varken tuja eller amerikask hagtorn särskilt skoj att klippa för man river alltid upp armarna totalt!
Elrandhir
26-06-2010, 14:26
CITAT (Peztis @ 24-06-2010, 22:15)  Grattis till häckklippningen! Du lär ha ont i kroppen i morgon, det hade jag när jag klippte min för knappt en vecka sedan.
Jag har alltid börjat med sidorna när jag klipper och sedan tar jag ovanpå då det är lättare att komma åt (precis som du själv anmärkte) och man slipper sträcka sig så. Dessutom är varken tuja eller amerikask hagtorn särskilt skoj att klippa för man river alltid upp armarna totalt! Tack, kände faktiskt aldrig direkt av någon träiningsvärk, men jag styrketränar nästan varje dag, så att ha ont lite här och där är vardagsmat ;D
CITAT (Elrandhir @ 26-06-2010, 15:26)  Tack, kände faktiskt aldrig direkt av någon träiningsvärk, men jag styrketränar nästan varje dag, så att ha ont lite här och där är vardagsmat ;D Har aldrig fattat tjusningen med det! Varför utsätta sig för något som man VET kommer göra ont dagen efter? Om det inte är någon som måste göras, som att klippa häcken...
Elrandhir
27-06-2010, 13:31
CITAT (Peztis @ 26-06-2010, 18:46)  Har aldrig fattat tjusningen med det! Varför utsätta sig för något som man VET kommer göra ont dagen efter? Om det inte är någon som måste göras, som att klippa häcken...  Antar att det är som med trädgården på sätt och vis, du behöver inte klippa häckar och trimma buskar, men gör du inte det blir de fula och stora och hänginga etc, samt att när du gjort dessa saker känner du dig nöjd med dig själv. Min träning gör jag väl av samma anledning. Sen så får ja ingen värk oftast vad jag än gör just pga av att jag tränar så ofta, så även om det är lite tidskrävande, så för det ju med sig mycket positivt
Alexander-VG-zon3
27-06-2010, 14:02
man ska klippa häcken med en lätt lutning på sidorna. så att solen kommer åt ända ner. annars kan den bli ful nedtill.
Hej
Man kan klippa häckar när man ser att de behöver klippa , det finns inte lag som säge att man måste klippa häckar varje År.
H:Bassam
Elrandhir
27-06-2010, 18:30
CITAT (Bassam @ 27-06-2010, 16:00)  Hej
Man kan klippa häckar när man ser att de behöver klippa , det finns inte lag som säge att man måste klippa häckar varje År. H:Bassam Sant, men de flesta häckar jag har är av den typen att de växer väldigt mycket under sommaren, och då kan de sedan lätt bli skadade under vinterperioden om de inte blir klippta. Jag har dock 2 buskarvid infarten som inte vuxit så mycket, samt att de också är mycket mindre sköra, så det är möjligt att jag inte bryr mig om dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|