|
Jag har just blivit med akvarium, 56 liter. Startade upp det enligt alla konstens regler med något medel, sand, stenar och tre växter. Jag har lysrör, termometer och pump. Efter en vecka köpte jag 10 kardinaltetror och 4 guppies. Nu, fyra dagar senare, är två av guppiesarna döda! De som är kvar simmar vid ytan men verkar inte flämta efter luft. Tetrorna verkar må fint.
Jag är av den lata sorten. Vad är ett minimum av skötsel? Jag är inte en person som kommer att byta hälften av vattnet varje dag. Jag vill hellre ha tåliga, lättskötta fiskar som inte kräver så mycket. Missförstå mig inte - jag vill att de fiskar jag har ska trivas och ha det bra, och jag vill ha ett snyggt och prydligt akvarium, men det ska vara lättskött, annars får jag lägga ner det. Jag läser lite på nätet och blir bara matt, det känns som att jag måste bli fiskolog för att klara detta.
Jag har inga planer på att bli kemist, men kan tänka mig att göra tester under några veckor för att lära mig - men tester av vad?
Ska jag ge upp guppies?
Hur ofta ska jag byta vatten, och hur mycket? Vilka andra riktigt viktiga skötselfaktorer finns det? Vad är måsten och vad kan man, enligt er erfarenhet, skippa? Finns det sniglar eller andra djur som kan göra skötseln av akvariet lite lättare?
Snälla hjälp en nybörjare!
Grattis till att ha börjat med en trevlig hobby! Du behöver inte alls bli kemist eller biolog för att klara av det. Hur mycket och ofta du behöver byta vatten finns det nästan lika många uppfattningar om som det finns akvarister, men det är bättre att byta lite och ofta än mycket och sällan. Ungefär en tredjedel varannan vecka tycker jag är lagom, men vänta gärna ett par månader när akvariet är nystartat så att det hinner stabilisera sig först. Lite mer växter kan vara bra att ha, de flesta börjar med för lite växter och för mycket fiskar. Gärna snabbväxande arter som t ex flytormbunke (går utmärkt att plantera i botten), hygrophila, limnophila, hornsärv, spikblad eller liknande, för om dessa växter får övertaget över algerna från början får du inga algproblem framöver heller. Ett par ancistrusmalar som håller rent är dock inte fel. De guppy som säljs i zooaffärerna är tyvärr ofta sönderodlade och inte alls så tåliga som de beskrivs i böckerna. Vill du ha guppy kan du gärna försöka få tag i vildformen, de brukar vara tåligare. Det vanligaste nybörjarfelet är nog att man matar fiskarna för mycket. Ge inte mer än vad de äter upp på ett par minuter! Fiskar dör så gott som aldrig av svält, däremot ibland av övermatning, och matrester som sjunker till botten förstör vattnet. Lycka till med akvariet!
Olle
Tusen tack för svaret! Då väntar jag lite med vattenbyte då. Och så åker jag och köper ett par växter till, och ett par ancistrusmalar. Det ska jag nog klara! Tar gärna emot fler tips, förstås!
Solstorm
23-06-2010, 09:46
Utblåset på pumpen ska sitta strax under ytan så att det blir rörelse i vattenytan, det är där som syreupptaget i vattnet sker. Eftersom akvariet är nystartat och några fiskar har dött så tycker jag att du ska hoppa över att mata en dag eller två.
Det är viktigt att försöka vara lite påläst. Inte så att du blir professor, men att studera ett par nybörjarböcker klarar du säkert. Med zoohandlaren som enda informationskälla brukar det inte bli så bra, för han vill ju sälja sina grejer oavsett om de är bra eller inte. Varför skulle han t ex tala om att vattenberedningsmedel inte behövs, om han tjänar på att sälja sådana medel? Ibland säljs ungdjur av fiskar som kan bli både en och två meter långa utan att det informeras om det. Det är också roligt att vara med i en akvarieförening och träffa folk som har erfarenhet av akvariehobbyn just som hobby. Nybörjare är alltid välkomna där, även de gamla rävarna har ju varit nybörjare och har ofta roliga saker att berätta från den tiden.
Olle
ängsvädd
23-06-2010, 10:37
Ju större akvarium, och ju färre fiskar, desto lättare att sköta. Jag tycker ett 56 liters akvarium är för litet för ancistrusmalar. Ancistrusmalarna behöver trä, de äter trä så några rötter i akvariet behövs. Någon liten skiffersten på botten eller en keramikgrotta för malar är inte heller fel om de ska kunna leka. Med hjälp av skifferstenen kan de bygga en grotta. Hanen ruvar rommen i munnen o vaktar sedan ynglen. Har du besökt denna sajt? Många bra faktaartiklar o forum. http://www.zoopet.com/
Alexander-VG-zon3
23-06-2010, 10:52
jag tycker nog också att 54L är lite för lite för ancistrus, jag tror det brukar rekommenderas som minst 100L. det får inte plats så mycket ''algätare'' i ett sådant akvarium. men Otocinclus skulle passa (ha minst 3-6st). dock är dessa lite känsliga så de bör släppas i när karet är väl etablerat annars därefter har jag inte haft problem med dom. sedan finns det ju också räkor som äter alger. dessa bör också släppas i efter att det är etablerat i karet. sedan bör man inte ha fiskar som äter upp dom.
snäckor om du vill kan du släppa i då tänker jag på vanliga ''ohyre''snäckor, dessa förökar sig mycket om de trivs. men dom är lite av renhållare i karet. och jag gillar dom även om dom är många. ibland kan man få sådana gratis på djurbutikerna. malaysisk sandsnäcka är en.
andra som är tåliga är Platy. dock om dom trivs får dom mycket yngel. men en bra nybörjar fisk.
sedan metallpansarmal är också ganska bra nybörjar fisk. en tredje lättskött fisk är kilfläcksrasbora. dock bör du nog inte skaffa så mycket mer till ditt kar utan det räcker med ett stim och något på botten och så någon annan fisk (typ platy, litenbarb eller dvärggurami).
men som redan skrivits ha mycket växter javamossa, anubias, javaomrbunke, honsärv är växter man sällan kan ta död på och dom växer ändå.
men ''mina'' råd är att mata varannan dag så mycket så att fiskarna äter upp det. och när du ser att utflödet i pumpen saktar ner så tar du upp den och ställen pumpen i en hink med akvarievatten och sköljer ur filtret lätt där i. sedan är det inte farligt om du skulle råka glömma byta vatten. men som olle skrev ta lite men ofta. jag byter i mitt 54L ca 20-40% 3-4gånger per månad alltså nästan en gång varje vecka. men ibland har jag haft mer uppehåll så det gått 2-3veckor i mellan och det är ingen katastrof.
och som ängsvädd skrev kicka på det forumet där finns många bra nybörjar trådar med basinfo i forumet. dessa är väldigt bra att läsa.
Tack alla för jättebra råd! En dum fråga då - när jag byter vatten, ska jag tappa ut akvarievatten och sedan hälla i vanligt kranvatten direkt från kranen, eller ska jag låta kranvattnet stå i en hink och bli "tempererat", eller göra något annat med det först?
Alexander-VG-zon3
23-06-2010, 11:26
det bästa är ju att ha rumstemperatur vatten som har stått. men det kan ju bli lite kårnligt att ha en massa spannar med kranvatten ståndes. jag själv byter ut dom procenten akvarievatten och fyller på direkt från kranen nytt. sedan kan man ju tillsätta olika diversemedel (även om jag själv aldrig gör det). sedan beror det ju på vad du har för vatten. aquasafe eller nåt annat kan ju vara bra att använda så det gör kranvattnet fiskvänligt.
Anki på Öland
23-06-2010, 12:05
En liten fråga till er som kan..... hur gammal kan en Praktbotia bli?? Jag har bl.a.en sån i mitt lilla akvarium som jag försöker sköta så gott det går, men måste erkänna att ibland står det i fler veckor än vad det bör..... den är i alla fall minst 10 år, skulle tro 12. Så den verkar ju trivas i alla fall.....  Blir dom normalt så gamla?? Anki
Orkidétjuven
23-06-2010, 12:38
Praktbotior kan bli gamla. jag har hört om 18-20 år tydligen.
Åter till akvariet så skulle jag rekommendera att du provar på räkor. Bättre rengörare hittar du nog inte. Finns flera varianter att välja. vissa röda, andra blå sen har du genomskinligare varianter med. Jag skulle nog rekommendera Amanoräkor som en bra nybörjar räka. De blir av lite större storleken ca 2 cm av akvarieräkor även om större andra arter förekommer. De putsar rent från alger, äter upp foderrester och äter även en hel del sniglar, dock inte fisk, såvida de inte är döende eller döda- skulle en fisk dö så är den borta inom par timmar. Så de fixar en ganska bra balans i akvariet. Kräver inte särskilt mycket.
ps. Dessutom perfekta att rengöra nagelband och undernaglar med sina små klor
Hur gamla praktbotior kan bli vet jag inte, men de kan bli åtminstone 30 cm långa och vill gå i stim på åtminstone 7-8 st för att trivas och kunna bete sig naturligt. Inget för akvarier på mindre än 500 liter alltså.
Olle
Solstorm
23-06-2010, 13:14
Håller med Orkidetjuven, amanoräkor ät jättebra på alger och söta att titta på också.
Om du vill titta på vackra akvarier som gör dig sjuk av habegär så ska du googla på Amano
Alexander-VG-zon3
23-06-2010, 13:45
för praktbotior tar det ca 20-30 år innan dom blir 30cm långa, därefter kan de leva upp till 50år. deras max storlek ligger runt 40cm.
enligt min bok (Loaches, Natural History and Aquarium Care) är minimum för praktbotia 340L, jag själv har mitt gäng i ett 375L kar vilket funkar ganska bra då det är 150cm långt. men därefter planerar jag att ge dom större och större. kan man ge dom ett kar på 500L så är det jätte bra. en liten praktbotia på ca 5-7cm bör inte vara i ett mindre kar än 80-100L.
ängsvädd
23-06-2010, 15:49
Funkar verkligen räkor med guppies? Äter de inte räkornas spröt?
Alexander-VG-zon3
23-06-2010, 16:04
jag har haft dvärggurami, platy, kampfisk, guppy, kardinalfisk, rasbora, barber, zebrafisk, pansarmal ihop med amano räkor. funkade utan problem.
guppy, kardinalfisk, rasbora, pansarmal har jag haft tillsammans med körsbärsräkor och diverse andra räkor arter/sorter som jag haft.
och det har funkat bra, det ända som händer är att körsbärs''ungarna'' har gått åt ibland. men med mycket växter och gömställen blir där mer än tillräckligt över.
just nu har jag startat upp ett nytt kar som jag ska ha körsbärräkor i, snäckor och pygmepansarmalar.
ängsvädd
23-06-2010, 16:14
Aha, så bra, då verkar ju räkor vara ett hett tips för TS. Jag har ett akvarium med mysksköldpadda och ancistrusmalar. Tyvärr funkar det inte med räkor, de blir mat. Men med ancistrusmalarna funkar det bra, ibland har jag t o m sett att de putsat sköldpaddan. Små yngel kan bli uppätna dock. De har lekt eftersom jag har flera malgrottor. Har tyvärr inte plats eller ork för fler akvarier - hor undulater o katarinaparakiter också. Vad spännande det låter med ditt nystartade kar flaxss - lycka till
Åh så trevligt det låter med räkor. Och lite fler växter. Det ska nog bli jättebra det här. Tack så mycket allihop.
åååå så sugen jag blir på akvarium igen, för 100 år sedan hade vi flera stycken bl.a ett 500l med vildfångade ciklider som man nästan aldrig såg för dom stod bakom stenarna  men det var ett fint stim med kardinaltetror
Anki på Öland
23-06-2010, 18:38
Tack för infon om Praktbotian! Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|