fredrik_gbg
23-06-2010, 08:33
Hej på er!
Jag skriver för jag börjar bli lite fundersam vad gäller min chiliplanta som står och blommar just nu.
Men inte blir det någon frukt, blommorna ramlar bara av. Vad kan detta bero på?
Vänliga hälsningar
Fredrik
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2010, 08:56
Dålig pollinering eller ojämn vatten och näringstillförsel gissar jag.
hnorbeck
23-06-2010, 09:11
Troligen som sagt dålig pollinering. Står den inomhus? Isåfall måste du "leka bi". Jag brukar ta en smal remsa av pappersnäsduk som jag rullar ihop och sen "leker bi" med i chiliplantans blommor.
Mentha-Arvensis
23-06-2010, 09:15
Hand pollinera med lätt fuktad pensel.
Om det är en frutescens eller en chinense jacques kommer mycket blommor trilla av i vilket fall eftersom det är så dom funkar.
fredrik_gbg
23-06-2010, 15:21
Ok tack så mycket, jag provar att handpollinera så får vi se!
Ha en bra dag!
Alexander-VG-zon3
23-06-2010, 15:26
det kan vara för kallt också.
Moonbeam
23-06-2010, 18:12
Jag handpollinerade inte min rocoto förra året och jag fick totalt 11 frukter ändå. Många blommor ramlade av och jag har ingen aning om varför.
Hej
Blommor ramlar Också på grund lite fukt på luft plus lite fukt nära rötter eller öka koncentrationen av salter i jorden.
H: Bassam
ja kan ju bero på dålig pollinering eller

ja ojämn vattning eller närings brist
Anja Danmark
23-06-2010, 22:36
Jeg blander mig aldrig i befrugtningen/pollineringen af mine chiliplanter, men lader planterne styre det selv - og jeg får masser af frugt på mine planter. Og det er både planter inde i huset og i drívhuset, så jeg forstår ikke helt, hvorfor det alle steder anbefales, at man hjælper til?
Selvfølgelig er der også mange blomster, som falder af, men det er jo ofte fordi der allerede er ansat så mange frugter, at planten ikke vil have flere...
Har I prøvet at lade planterne passe sig selv og se, hvad der sker?
Jeg lægger lige et billede ind af min ene Aji Amarillo - den har da klaret det fint, synes jeg!
mvh
Anja
[attachment=51362:DSC_0316.jpg]
CITAT (Anja Danmark @ 23-06-2010, 23:36)

Jeg blander mig aldrig i befrugtningen/pollineringen af mine chiliplanter, men lader planterne styre det selv - og jeg får masser af frugt på mine planter. Og det er både planter inde i huset og i drívhuset, så jeg forstår ikke helt, hvorfor det alle steder anbefales, at man hjælper til?
Selvfølgelig er der også mange blomster, som falder af, men det er jo ofte fordi der allerede er ansat så mange frugter, at planten ikke vil have flere...
Har I prøvet at lade planterne passe sig selv og se, hvad der sker?
Jeg lægger lige et billede ind af min ene Aji Amarillo - den har da klaret det fint, synes jeg!
mvh
Anja
[attachment=51362:DSC_0316.jpg]
fint anja
Preussen
24-06-2010, 07:00
CITAT (fredrik_gbg @ 23-06-2010, 09:33)

Hej på er!
Jag skriver för jag börjar bli lite fundersam vad gäller min chiliplanta som står och blommar just nu.
Men inte blir det någon frukt, blommorna ramlar bara av. Vad kan detta bero på?
Vänliga hälsningar
Fredrik
som sagt var, vilken storlek på kruka har den? tror att det är Paul Bosland på
chile pepper institute som har tesen om att chileplantor är bra på att reglera fruktsättningen själv. den får inte mer frukt än vad den kan orka bära.
vad är det för sort?
CITAT (Mentha-Arvensis @ 23-06-2010, 10:15)

Hand pollinera med lätt fuktad pensel.
Om det är en frutescens eller en chinense jacques kommer mycket blommor trilla av i vilket fall eftersom det är så dom funkar.
vad är en chinense jaques för något?
Mentha-Arvensis
25-06-2010, 20:19
CITAT (Preussen @ 24-06-2010, 07:00)

vad är en chinense jaques för något?
Det är en chinense art som oftart har torpedformad frukt, bl.a Naga Jolokia och Naga Morich.
Finns även habanero jacques
har inte koll på alla men det är en lite starkare art med något mer frutescens i sig än den vanliga bhut/bih jolokian.
Exakta uppgifter är svårt att få tag på nu när alla forskare ska veta bässt och hitta starkarte sorterna som hellst ska slå rekord också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.