|
malcolm
23-06-2010, 10:31
Skall vi ha kärnkraft eller inte...? Elen lär inte räcka till om vi fortsätter med den konsumtion vi har idag, visst låter det bra med vattenkraft och vindkraft men det räcker inte på långa vägar. Dags att sluta slösa mao. men hur många är beredda att släcka den mysiga trädgårdsbelysningen, dra ur sladden till TV:n etc istället för att låta den stå "stand by", släcka lyset efter sig, låta tvätten torka på annat sätt än via torktumlare/torkskåp?
Det finns en myt om att en glödlampa drar så mycket mer när man släcker den och tänder det igen och det är faktiskt sant... i 0,3 sekunder, 20 sekunder för ett lysrör så går du på toa och räknar med att gå in dit igen så skall du vara väldigt snabb för att spara energi på detta sätt.
Redigerat av malcolm: Igår, 20:36
ängsvädd
23-06-2010, 10:39
Kärnkraft är inte ren energi. Det förstårs mycket vid gruvfdrift o transporter av uran. Av kärnkraften kan man göra bomber och vapen. Avfallet är en smutsig hantering som kräver mycket arbete för att ta hand om. Ingen säker förvaringsmetod finns.
Solstorm
23-06-2010, 10:40
Vindkraften är alldeles för dyr, först ska vi betala kraftverken via skattesubventionering och sedan betala för strömmen vi använder, så den går bort. Vill ju inte betala strömmen två gånger. (Och så har vi ju militärens plan som slåss mot väderkvarnar, vi får väl döpa om planen till Don Quijote) Kärnkraften är nödvändig i många år till.
I framtiden så tror jag att betydligt större del kommer från solenergi. Utvecklingen går ju framåt och den kommer att bli mer och mer effektiv.
Kärnkraften är vi nog beroende av ett bra tag till. Uppvärmning med olja är ju ute ur bilden idag. Kärnkraften är väl det miljövänligaste vi har idag jämfört med andra stora energislag. Och uran finns väl relativt gott om tror jag. Men utvecklingen går med stormsteg framåt så man vet aldrig vad morgondagen har för alternativ. Men elförbrukningen ökar ju stadigt från år till år och någonstans mäste den komma ifrån.
Piccante
23-06-2010, 11:12
CITAT (gnon49 @ 23-06-2010, 11:54)  Kärnkraften är vi nog beroende av ett bra tag till. Uppvärmning med olja är ju ute ur bilden idag. Kärnkraften är väl det miljövänligaste vi har idag jämfört med andra stora energislag. Och uran finns väl relativt gott om tror jag. Men utvecklingen går med stormsteg framåt så man vet aldrig vad morgondagen har för alternativ. Men elförbrukningen ökar ju stadigt från år till år och någonstans mäste den komma ifrån. Svårt att se att kärnkraft är miljövänligt i jämförelse med vattenkraft, vindkraft, vågenergi, biobränsle, solenergi. Vilka andra energislag lämnar ett avfall som är giftigt i 100000 år? Kolbrytning förstör landskapet något fruktansvärt och bidar till växthuseffekten men uranbrytningen förgiftar dessutom mark och vatten.
ingerh71
23-06-2010, 14:28
Jag har alltid trott att kärnkraften är "ren". OK avfallet är ju inte bra, men med rätt teknik så går det ju att anrika och återanvända. Men efter att ha läst en artikelserie i vår lokaltidning, så märkte jag att jag inte tänkt på steget innan användning, dvs brytningen av uranet och vilken miljökatatrof det har inneburit. Bifogar länken till artikelserien, mycket täntvärt! http://www.nyheterna.net/kaernkraftens/ursprungInger
andersen
23-06-2010, 14:37
CITAT (malcolm @ 23-06-2010, 11:31)  Skall vi ha kärnkraft eller inte...? Elen lär inte räcka till om vi fortsätter med den konsumtion vi har idag, visst låter det bra med vattenkraft och vindkraft men det räcker inte på långa vägar. Dags att sluta slösa mao. men hur många är beredda att släcka den mysiga trädgårdsbelysningen, dra ur sladden till TV:n etc istället för att låta den stå "stand by", släcka lyset efter sig, låta tvätten torka på annat sätt än via torktumlare/torkskåp?
Det finns en myt om att en glödlampa drar så mycket mer när man släcker den och tänder det igen och det är faktiskt sant... i 0,3 sekunder, 20 sekunder för ett lysrör så går du på toa och räknar med att gå in dit igen så skall du vara väldigt snabb för att spara energi på detta sätt.
Redigerat av malcolm: Igår, 20:36 Jag säjer nej, vi skall inte ha kärnkraft i fortsättningen, dels så har vi röstat att vi inte skall ha kärnkraft, sedan så skriver du om våran konsumtion av el, det är många som tror att elen inte är tillräklig, men nu talas det ju om att vi har ett elöverskott och att det iframtiden kommer att öka,och det är tackvare ny teknik i vattenkraft mm, så det ser inte ut som om vi har ett behov av ny kärnkraft. Miljö hänsyn talar inte för kärnkraften. Ekonomiska fördelar finns ej, kärnkraft är dyr. Jag tror att framtiden ligger i värmeväxlare som tar tillvara på energin ifrån industrin och leder den till att värma upp bostäder, om man tar bagerier som ett exempel så tror jag inte att det finns något sådant som tar tillvara värmen vid brödtillverkning, och så ser det nog ut på många industrier.
*Stintan*
23-06-2010, 15:20
CITAT (Markus_H @ 23-06-2010, 12:12)  Svårt att se att kärnkraft är miljövänligt i jämförelse med vattenkraft, vindkraft, vågenergi, biobränsle, solenergi. Vilka andra energislag lämnar ett avfall som är giftigt i 100000 år? Kolbrytning förstör landskapet något fruktansvärt och bidar till växthuseffekten men uranbrytningen förgiftar dessutom mark och vatten.
theseraphim
23-06-2010, 15:23
CITAT (Markus_H @ 23-06-2010, 12:12)  Svårt att se att kärnkraft är miljövänligt i jämförelse med vattenkraft, vindkraft, vågenergi, biobränsle, solenergi. Vilka andra energislag lämnar ett avfall som är giftigt i 100000 år? Kolbrytning förstör landskapet något fruktansvärt och bidar till växthuseffekten men uranbrytningen förgiftar dessutom mark och vatten. Det är att ge och ta, vattenkraft förstör bevisat ekosystemen i de vattendrag där de byggs då energibolagen inte bygger naturliga vandingsleder o dylikt för fisk...sedan att de säger att de gör vad de kan är rent skitsnack. Vindkraft är beroende av vind och är en bra komplement till mindre enheter men inte som en storskalig ersättare plus att uppbyggnaden av dem hela tiden hindar av folk som tycker de förfular. Vågenergi är visserligen ett oprövat sätt men om man ska se prognoserna så är det ingen storskalig enerigkälla för sveriges del. Biobränsle är förvisso bra då vi kan odla våran egna råvara i form av energiskog enda nackdelen är ytan det går åt att odla den men tex till jordbruk så kan de bli självförsörjande. solenergi är en hushållskälla som ger lite extra då solklimatet är lite för dåligt i Sverige. Den stora framtiden inom energi som även många miljövänner förespråkar är tex utveckling som skulle leda till Kallfission där i teorin vatten skulle kunna användas. Kolkraftverken har förstört mer natur än kärnkraften har gjort både i brytning och själva förbränningen är en stor bov i den globala uppvärmingen. Om jag fick bestämma så skulle jag inte bara lägga pengarna på tex vågkraftutveckling utan även på kärnforskning som kan leda till "rena" kärnkraftverk i framtiden.
Givetvis är kärnkraften även den en miljöbov om man räknar alla steg i hanteringen. Men kol o olja, som ju är den vanligaste metoden att framställa el, är snäppet värre än kärnkraften. Och vi har ju inte så mångqa alternativ att välja på. Vind, våg och solenergi är än så länge bara komplement, och i sin linda. Visst kan vi stänga kärnkraftverk, men då får vi vara beredda att betala för elen eftersom tillgången ju styr priset. priset på nordpol i vintras stämmer till eftertanke.
andersen
23-06-2010, 16:08
CITAT (gnon49 @ 23-06-2010, 16:47)  Givetvis är kärnkraften även den en miljöbov om man räknar alla steg i hanteringen. Men kol o olja, som ju är den vanligaste metoden att framställa el, är snäppet värre än kärnkraften. Fel! kärnkraften och vattenkraft är den klart vanligaste metoden att framställa el på. Eller du kanske menar globalt?
CITAT (andersen @ 23-06-2010, 17:08)  Fel! kärnkraften och vattenkraft är den klart vanligaste metoden att framställa el på. Eller du kanske menar globalt? Ja, jag tänkte mer globalt. I Sverige är det väl bara vid extrem kyla som olja används. Tror jag i alla fall. Dom forna öststaterna var ju kända för sina miljöskadliga kolkraftverk. Kanske bättre idag.
Piccante
23-06-2010, 16:39
CITAT (gnon49 @ 23-06-2010, 17:30)  Ja, jag tänkte mer globalt. I Sverige är det väl bara vid extrem kyla som olja används. Tror jag i alla fall. Dom forna öststaterna var ju kända för sina miljöskadliga kolkraftverk. Kanske bättre idag. Kärnkraft är tyvärr ingen global lösning. Uranet kommer ta slut innan kärnkraften ens r utbyggd. Det tog ju 30 år elelr mer av forskning innan den var utbyggd i Sverige och ekonomiskt sett är kärnkraften rena katastrofen. Både i Finland och i England har det blivit flera miljarder dyrare att bygga och de ligger år efter i planeringen. Vet ni att Afrika har bara ett kärnkraftverk och det i Sydafrika (det kanske rikaste och mest industrialiserade av afrikas länder). Så det är ingen energi för U-länder. Däremot kommer solkraftverk i Sahara kunna försörja hela Europa med el.
theseraphim
23-06-2010, 18:45
CITAT (Markus_H @ 23-06-2010, 17:39)  Kärnkraft är tyvärr ingen global lösning. Uranet kommer ta slut innan kärnkraften ens r utbyggd. Det tog ju 30 år elelr mer av forskning innan den var utbyggd i Sverige och ekonomiskt sett är kärnkraften rena katastrofen. Både i Finland och i England har det blivit flera miljarder dyrare att bygga och de ligger år efter i planeringen. Vet ni att Afrika har bara ett kärnkraftverk och det i Sydafrika (det kanske rikaste och mest industrialiserade av afrikas länder). Så det är ingen energi för U-länder. Däremot kommer solkraftverk i Sahara kunna försörja hela Europa med el. Solkraftverk i Sahara för all del men frågan är i vilket land då många länder är oroshärdar och att bygga dem är en sak men risken finns nog att vi europa skulle råka ut för samma problem som GazProm har med vitryssland dvs transferavgiften kan nog variera på hur mycket länderna vill ha för dagen. Kärnkraften är relativt dyr att bygga men alstar väldigt mycket energi på litet yta, de svenska verken är långt ifrån de modernaste om man ser till de mer moderna i Frankrike plus nästa generation som står i startgroparna. Sverige sätte sig själva på pottkanten när vi byggde våra då allt runtomkring blev känsligt, slutförvaring skulle egentligt ha klubbats samtidigt och inte via en massa folkomröstningar.
 Här ser vi FYRA kärnkraftverk som släpper ut föroreningar!!
malcolm
23-06-2010, 20:17
Hur det än är så har vi i västvärlden låst fast oss i ett energiberoende som saknar motstycke i historien, allt skall gå via el och den som använder en fogsvans istället för en elektrisk kap- o. gersåg betraktas som konstig. Häckar mm. skall klippas med maskiner och nåde den som tar fram en gammal bågsåg till veden.
Huggorm
23-06-2010, 20:46
CITAT (malcolm @ 23-06-2010, 11:31)  Det finns en myt om att en glödlampa drar så mycket mer när man släcker den och tänder det igen och det är faktiskt sant... i 0,3 sekunder, 20 sekunder för ett lysrör så går du på toa och räknar med att gå in dit igen så skall du vara väldigt snabb för att spara energi på detta sätt. Det är mer myt än så, dagens lysrör drar i stort sett inte något extra när man tänder dom. Däremot tar det en stund innan dom blir varma så man får fullt ljus från dom, det tar minuter CITAT (Ralf @ 23-06-2010, 21:04)  Här ser vi FYRA kärnkraftverk som släpper ut föroreningar!! Är det inte mest vattenånga som kommer ur de där skorstenarna?
Piccante
23-06-2010, 21:25
CITAT (Huggorm @ 23-06-2010, 21:46)  Det är mer myt än så, dagens lysrör drar i stort sett inte något extra när man tänder dom. Däremot tar det en stund innan dom blir varma så man får fullt ljus från dom, det tar minuter Är det inte mest vattenånga som kommer ur de där skorstenarna? Svenska kärnkraftverk ligger vid kusterna så att kylvatten kan hämtas från havet och cirkulera. då kommer ev radioaktiv strålning (vilket alltid kommer igenom i någon mängd) spädas ut i havet. Den typen av kärnkraftverk man använder i inlandet har kyltorn och de ska visst släppa ut mer radioaktivitet till luften vad jag förstår. CITAT (theseraphim @ 23-06-2010, 19:45)  Solkraftverk i Sahara för all del men frågan är i vilket land då många länder är oroshärdar och att bygga dem är en sak men risken finns nog att vi europa skulle råka ut för samma problem som GazProm har med vitryssland dvs transferavgiften kan nog variera på hur mycket länderna vill ha för dagen. Kärnkraften är relativt dyr att bygga men alstar väldigt mycket energi på litet yta, de svenska verken är långt ifrån de modernaste om man ser till de mer moderna i Frankrike plus nästa generation som står i startgroparna. Sverige sätte sig själva på pottkanten när vi byggde våra då allt runtomkring blev känsligt, slutförvaring skulle egentligt ha klubbats samtidigt och inte via en massa folkomröstningar. Det största projektet man planerar ska ju ägas och drivas av Tysklands fem största energibolag i ett gemensamt konsortium.
Om generation 4 kärnkraft verk kan byggas kan dom drivas av nuvarande avfall då räcker uranet ett par tusen år till. Att energi kommer bli dyrare oavsett vilken väg är uppenbart. Vindkraft har tyvärr den egenskapen att man inte vet vad man får och när. se länk http://www.vindstat.nu/ Solkraft har samma problem. ingen energi på natten, mindre energi vid moln och vinter. Ska man uttrycka det lite mer tekniskt så pratar man om två begrepp som ofta felaktigt blandas ihop. Effekt som uttrycks i W kW MW osv (Hur mycket el som används vid en specifik tidpunkt). Energi som mäts i kWh ( hur mycket el som används under en tidsperiod) Sol/vind kraft i tidningar anges ofta vilken energi dom kan leverera. Exempelvis säger man ett vindkraft verk på 100 000 kWh kan försörja 5 villor under ett som förbrukar 20 000kWh på ett år. Helt fel man kan kan inte räkna så. Vindkraften klarar inte av att leverera tillräcklig med effekt när det behövs. Så då måste man bygga ut annan kraft som kan hjälpa till att Klara EFFEKT behovet. Så länga vindkraften är liten så märks inte detta. Men skulle vindkraften byggas ut kraftigt.Krävs dubbla investeringar för att det ska gå runt.
theseraphim
24-06-2010, 08:57
CITAT (Markus_H @ 23-06-2010, 22:25)  Svenska kärnkraftverk ligger vid kusterna så att kylvatten kan hämtas från havet och cirkulera. då kommer ev radioaktiv strålning (vilket alltid kommer igenom i någon mängd) spädas ut i havet. Den typen av kärnkraftverk man använder i inlandet har kyltorn och de ska visst släppa ut mer radioaktivitet till luften vad jag förstår. Det största projektet man planerar ska ju ägas och drivas av Tysklands fem största energibolag i ett gemensamt konsortium. Så länge inte något gått haywire så är utsläppen av radioaktivitet så extremt låga att de inte utgör någon fara, glöm inte bort den naturliga strålning som finns i våran natur som inte är ett resultat av människan utan av de beståndsdelar som jorden är uppbyggd av plus den största kärnreaktorn vi har...solen Spelar nog ingen roll vem som betalar för solverken i Sahara, det är staterna de ligger i som får makten över dem. Gasleveranserna från ryssland är ett utmärkt exempel på det politiska problemet när ledningar o dylikt går genom korrupta länder. Även Ikea har ju fått känna på den modellen i ryssland. Sedan menar en hel del kritiker att detta är en form av eco-kolonisering där stora företag går in och styr o ställer medans värdländerna puttas åt sidan. Jag tror ärligt talat att Saharaprojektet kommer rinna ut i sanden och inte bli det framtidshopp som det målats upp.
CITAT (theseraphim @ 24-06-2010, 09:57)  Så länge inte något gått haywire så är utsläppen av radioaktivitet så extremt låga att de inte utgör någon fara, glöm inte bort den naturliga strålning som finns i våran natur som inte är ett resultat av människan utan av de beståndsdelar som jorden är uppbyggd av plus den största kärnreaktorn vi har...solen Det är mindre strålning inne i reaktorhallarna än utanför.....
Gossen Ruda
24-06-2010, 09:25
Intressanta frågeställningar. I nuläget tror jag kärnkraften är den mest miljövänliga, åtminstone här i Sverige. Hur det ser ut globalt är jag faktiskt dåligt insatt i. Huruvida uranbrytningen skapar alla denna miljöpåverkan som det talas om eller om det är förvanskade uppgifter från motståndarna kan jag inte avgöra. Säkerheten anser jag vara god och avfallet går att ta hand om.
Vattenkraften verkar vara miljövänlig men enorma naturvärden har gått till spillo vid utbyggnaden, Stora Sjöfallets nationalpark är bara ett exempel.
Vindkraften är oekonomisk, sporadisk och estetiskt miljöstörande. Det går väl an med några snurror här och där men om man kommer till en punkt där man kan räkna till 100 snurror var man än befinner sig i landet är gränsen passerad för länge sen. Alla dessa står dessutom kanske still en klar och kall vinternatt. Skall vi sitta och huttra i stugorna då?
Sahara-kraften tror jag däremot på, tekniken går framåt. Överföringen går nog att lösa på sikt. Beträffande säkerhetspolitiken så går det att lösa med avtal som innehåller klausuler med godkännande av interventioner av främmande makt. Egentligen borde nog energifrågan upp på ett globalt perspektiv med en överstatlig funktion för att lösa konflikter. Bara för att ett land råkar ha stora energitillgångar skall man inte få använda dessa för utpressning. Ryssland är ett talande exempel.
theseraphim
24-06-2010, 10:15
CITAT (Gossen Ruda @ 24-06-2010, 10:25)  Sahara-kraften tror jag däremot på, tekniken går framåt. Överföringen går nog att lösa på sikt. Beträffande säkerhetspolitiken så går det att lösa med avtal som innehåller klausuler med godkännande av interventioner av främmande makt. Egentligen borde nog energifrågan upp på ett globalt perspektiv med en överstatlig funktion för att lösa konflikter. Bara för att ett land råkar ha stora energitillgångar skall man inte få använda dessa för utpressning. Ryssland är ett talande exempel. interventioner av främmande makt...menar du tex militärt ingripande av EU styrkan? Problemet med energi är att det är just en tillgång för det land som innehar den, det är dels ett maktspel men än mer en inkomst för ett land som ryssland som trots sina stora ideal är relativt fattigt.
CITAT (Ralf @ 23-06-2010, 21:04)   Här ser vi FYRA kärnkraftverk som släpper ut föroreningar!! Det där är kyltorn för värmen som bildas i reaktorn och som sedan kyls ned efter ångturbinen. Bestående av en sekundär kylkrets som gör att vattnet som varit i reaktorn inte någon gång kommer i kontakt med atmosfären genom kyltornet. Kyltorn: http://en.wikipedia.org/wiki/Cooling_towerAlla kraftstationer som använder sig av ångturbiner behöver därigenom använda sig av kyltorn. Kol-el: http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrybridge_power_stationSe istället kyltornen som en molnfabrik
CITAT (Ralf @ 23-06-2010, 21:04)   Här ser vi FYRA kärnkraftverk som släpper ut föroreningar!! Fast det är väl vattenånga? Nej, dagens kärnkraft är varken förnybar, billig eller miljövänlig. Kanske kan vi hopas på fusionstekniken. Gita
Fusionstekninken verkar kanonbra på så sätt, om något går fel så avstannar tydligen bara reaktionen, finnas massor med deuterium och litium i haven.
"Havets tillgång på deuterium och litium, som tritium görs av, räcker i flera miljoner år. 25 gram bränsle räcker till en genomsnittseuropes livsförbrukning av energi, vilket innebär att bränslet har högre energidensitet än nåt annat naturligt förekommande alternativ." - Wiki
Dock tror jag knappt att fusionskraftverk kommer bli något billigare än dagens kärnkraftverk.
Piccante
24-06-2010, 15:02
Hur funkar solkraftverken?
theseraphim
24-06-2010, 16:36
CITAT (Markus_H @ 24-06-2010, 16:02)  Desertec som helhet är en vision för de kommande 20 till 40 åren... Vi får hoppas att det blir av och att det först o främst gynnar afrikanerna och inte Europa.
Piccante
24-06-2010, 17:03
CITAT (Tobb @ 24-06-2010, 17:25)  Hur funkar solkraftverken? Det finns olika tekniker. I Malmö har man precis kört igång ett med en generator kopplad till en stirlingmotor vilka ska vara väldigt effektiva.
Sterlingmotorn är en häftig uppfinning! Dessutom är verkningsgraden bättre än solceller
ängsvädd
17-09-2010, 12:54
Det sägs ju att kärnkraften är så ren, men hanteringen innan uranet blir till bränsle i kärnkraften är smutsig. Bl a behövs stora mängder svavelsyra för att göra bränslestavar - svavelsyra förstör o försurar miljön. Avfallshanteringen innebär också miljöproblem. Dessutom innebär uranbrytningen och alla transporter som krävs miljöproblem.
Ni som är emot kärnkraften och vill satsa på förnyelsebar energi bör rösta på miljöpartiet eller vänstern. Centerpartiet har svängt i frågan och vill förnya kärnkraften.
theseraphim
17-09-2010, 15:51
CITAT (ängsvädd @ 17-09-2010, 13:54)  Det sägs ju att kärnkraften är så ren, men hanteringen innan uranet blir till bränsle i kärnkraften är smutsig. Bl a behövs stora mängder svavelsyra för att göra bränslestavar - svavelsyra förstör o försurar miljön. Avfallshanteringen innebär också miljöproblem. Dessutom innebär uranbrytningen och alla transporter som krävs miljöproblem.
Ni som är emot kärnkraften och vill satsa på förnyelsebar energi bör rösta på miljöpartiet eller vänstern. Centerpartiet har svängt i frågan och vill förnya kärnkraften. Men i debatten ville de ändå inte ge några konkreta beslut utan de garanterade ett energiöverskott till industrin hela nästa mandatperiod och sen så får man se allt eftersom hur avveckling ska gå till och hur länge det kan dröja osv osv osv osv. Vad jag uppfattade var att MP o V vill avveckla men att de fått rucka på frågan för att få samarbeta med S som har många röstare inom den stora tunga industrin som är beroende av El i stora mängder. Sedan så säger Ohly att 27% av energin i tyskland kommer från vindkraft vilket är helt fel då 27% av all förnyelsebar energi i tyskland kommer från vindkraft dvs ca 1.5% av all energi kommer från vindkraft i tyskland. Då är tyskland ett av de länder som har absolut mest förnyelsebar energi i världen. Jag ser gärna förnyelsebar energi men att tro att vindkraft och solkraft här i sverige på något sätt skulle kunna ersätta en bråkdel av den energin och vara lika tillförlitlig året runt är rent dravel. Vågkraft är ett alternativ men högst osäkert hur effektivt det egentligen är men räknar inte med några mirakel. Vattenkraft förvisso men då till priset av en förstörd natur då vattenverken som byggs i de mindre vattendragen totalförstör naturlivet i vattendragen. Ska man sen då satsa på Tåg i stor skala så kommer ju elförbrukningen öka markant och bara för att vi kommer köra mindre saker på bil så minskar ju inte det elproduktionen så jag förstod inte Ohlys tänk där heller riktigt.
ängsvädd
18-09-2010, 12:18
Här är ett mejl jag fick av en vän, det visar lite hur "ren" (dvs inte) kärnkraften är: CITAT Att tro, att man kan minska oljekonsumtionen med mer atomkraft är ju fullständigt naivt. Oljekonsumtionen kan bara minskas genom en effektivare energianvändning. Jag tar tre exempel:
*Inte bränna energi i onödan utan att någon har nytta av det.
*Köra motorer på elektrisk energi och värme på kemisk energi i stället för tvärt om, som man gör idag. Det handlar om skillnaden mellan exergi och anergi. Se min kommentar om det nedan.
*Ge varje lägenhet en egen elmätare. (Enligt vad jag har hört kommer EU tvinga fram, att det blir så.)
Tyvärr har debatten om atomkraft fokuserats på enbart olycksrisker och avfallsproblem. Det är ju liksom inte färdiga bränslestavar man plockar upp ur marken. För att utvinna uran ur uranmalmen går det åt enorma mängder svavelsyra, som ju då först ska tillveras. Svavelutsläpp till luften, försurning av skogar och sjöar. Man skas ju då också bryta svavelhaltiga mineraler.
Till isotopanrikningen går det åt fluor. Miljöförstöring.
Jag kopierade lite grejer på Tekniska högskolans bibliotek, för att räkna på, vad kärnkraften rent globalt ger netto i energi. (Det går ju liksom åt en massa till gruvbrytning, transporter mm.) Tyvärr strulade jag bort papprena innan jag var klar, men jag var på väg att komma fram till att med den svenska modellen att inte upparbeta bränslet blir det i stort sett noll.
Atomkraften täcker idag några futtiga % av världens energibehov. De fossila bränslena täcker, jag vet inte siffran idag men för inte så länge sedan var det 80%. Atomkraften har använts sedan mitten av 1900-talet. De fossila bränslena har använts sedan betydligt längre tid tillbaka. Rita upp det i ett diagram och jämför areorna. Hur mycket energi har mänskligheten hittills tagit ut ur fossila bränslen och hur mycket har vi tagit ut ur atomkraft? Jämför detta med miljöeffekterna hittills. Atomkraften är tveklöst den skitigaste energikällan. (När man eldar med olja får man skiten själv. När man eldar med atomkraft får man mer skit, men i en annan världsdel.)
Atomkraft skapar behov av olja. det tar flera dygn att ändra effekten på ett atomkraftverk. Det måste kompletteras med andra energikällor. Här i Sverige har vi ju gått om vattenkraft, men de flesta länder har inte det. (På dagen går kraften från Norrland till södra Sverige. På natten går den genom samma ledningar upp till Norrland.)
Vissa menar på, att vi ska behålla vår "säkra" atomkraft. Hur ska fattigare länder kunna utveckla alternativ och en effektivare energianvändning, om inte vi gör det. Atomkraften är en gökunge.
Nu över till lite om det där med exergi och anergi, som jag nämnde ovan. I skolan har vi fått lära oss, att energin är oförstörbar. Det är inte sant. Den går att förstöra. Det man menar är, att den inte går att förinta. Totala mängden energi är konstant, men det finns olika kvalitet på den. Exergi är arbetsför energi, som kan användas till ett mekaniskt arbete. Anergi är förbrukad energi, som är helt obrukbar. Exergi kan omvandlas till anergi, men inte tvärt om. De flesta energiformerna t ex kärnenergi och kemisk energi är en blandning av båda. Elektrisk energi och mekanisk energi (lägesenerg, rörelseenergi och tryckenergi) är ren exergi. Det finns ingen gräns för hur nära 100% man kan komma i verkningsgrad på en elektrisk motor. Ren anergi finns bara i värmeenergin på det kallaste stället i universum.
Genom att värma ett hus med direktverkande el eller att använda en elspis, omvandlar man elektrisk energi till en så lågkvalificerad energiform, som värme. Massor av exergi omvandlas till anergi. När denna elektriska energi ska framställas i ett oljekraftverk, Går det åt stora mängder kemisk energi, för den ska ju innehålla tillräckligt med exergi, för att kunna producera strömmen. Genom att i stället använda oljan direkt till husuppvärmning gör man av med betydligt mindre olja. Vi har visserligen inte oljekraftverk här i Sverige, men överskott av el exporteras och underskott täcks av import.
När man driver en motor med kemisk energi gör man av med massor av energi, eftersom den måste innehålla tillräckligt med exerg för att kunna utföra ett mekaniskt arbete.
Slutligen några funderingar om folkomröstningen. Jag kan räkna. 1980+25 blir faktiskt 2005, men direkt började man tala om 2010. Avveckling med förnuft var ju rent lurendrejeri. Atomkraften skulle då alltså avvecklas av politeker, som under folkomröstningen åkte omkring i barnvagn. Sedan dess betraktar jag sossarna och folkpartiet som väldigt oärliga. De lurade medvetet väljarna.
Bara massa flum! tar personen droger??
Christa
19-09-2010, 19:43
Jag hörde ett radioprogram för kanske 20 år sedan där de berättade att det redan då blivit så mycket radioaktivt avfall vid uranbrytningen i Kanada så det skulle fylla en fyrfilig motorväg från Malmö till Kiruna med ett en meter tjockt skikt (eller var det 2 meter?).
Ett stort bekymmer är också utsläppen från upparbetningsanläggningarna. De har funnit radioaktiva substanser i havet utanför vår kust som troligen kommer från England. Det var länge sedan jag hörde detta så jag har inga exakta uppgifter.
Det slösas oerhört med energi i Sverige. Vi skulle kunna spara väldigt mycket utan att dra ner på standarden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|