|
Är det någon som kan hjälpa mig med tips på blommor till mitt bröllop som är fina, (har inte bestämt färg på bröllopet än, det beror lite på vilka blommor jag odlar) är bra snittblommor med styva stjälkar som går att sticka in i oasis och som är ganska tåliga. Jag funderar även på att dekorera borden med blad. Vilka blad är tåliga och håller sig fina utan vatten ca ett dygn? Kanske även om det finns förslag på något kul att odla till brudbuketten? Jag kommer att komplettera med köpta blommor, men det är mysigt att ha MYCKET blommor på bröllopet. Vi kommer gifta oss den 31 juli, det är ju bra om blomningen sker då. Tusen tack!!
andreas i uppsala
15-01-2004, 13:20
Grattis!! Ni kan alltid om ni bor i närheten av någon botanisk trädgård eller fin statlig dra dit och efterfesta.I uppsala verkar det var populärt. Tänk dig, man kommer dit i nån fin gammal/ny kärra.Inte en moln på himlen,solen skiner,blommorna bjuder på ett färgsprakande skådespel,alla är glada.Var man än går så ser man glada miner.Det smittar ju av sig. Åhhh vad jag länktar till sommaren!!!Varför kan det aldrig bli sommar nån gång.Jag länktar till sommaren som en rökare gör till ciggaretter.En väldans sug mvh andreas
vickeva
15-01-2004, 13:45
CITAT (Helena @ 15-01-2004, 11:54) Jag funderar även på att dekorera borden med blad. Vilka blad är tåliga och håller sig fina utan vatten ca ett dygn? Murgröna är ju fantastiskt vackra, både slingrande på bordet, i buketten och tex i håret. De håller sig ju bra också.
Hannele
15-01-2004, 16:31
Myrtel ska det väl vara på bordet och i håret, ifall man inte gör en krona av det, som förr i tiden. Och busken ska dottern ärva... Jag fick en bukett plastblommor av fotografen... Det gick bra det med - vi är fortfarande lyckligt gifta.
Louise i Göteborg
16-01-2004, 09:12
Vad som blommar i slutet av juli beror förstås lite på var du bor men de flesta ettåringar brukar vara klara till dess. Då du är ny här vet vi ju inte heller vad du betraktar som lättodlat, så jag utgår från att du är ny i trädgården också - du får ursäkta..... Blommor som man köper småplantor av i "grönsakslådor" kan man få många av till en rimlig kostnad. Lejongap tycker jag är en fin och lite romantisk snittblomma som är enkel att odla. Köper du fröpåsar finns det mycket att välja på. Med förkultivering får man ofta bättre resultat men långa revor av blomsterkrasse på bordet är inte dumt det heller. Knölar/ lökar finns också. Gladiolus är en pampig rackare som hos mig är färdig i slutet av juli.
solkatten
16-01-2004, 12:27
Torka kronbladen från rosor och använd istället för ris.
Bättre för fåglarna och mer romantiskt, tycker jag. Man kan plocka blombladen när rosen är på väg att tappa dom så kan man ändå njuta av rosorna.
Rosenskära har underbara blommor och underbara blad (dilllika). Kankse någron fin solros, de finns ju i många olika gul-orange-röda färger. Azyrriddarsporre om du vill ha vitt och blått. Lycka till !
Adri-Anne
17-01-2004, 09:54
Murgrönan är en alldeles ypperlig växt att ha i bukett pynta bord och bröllopsbåge osv. Riktigt romantiskt är silverrosa New Dawn, brudslöja , blå och vita aklejor, jättedaggkåpa och murgrönor, i en tre, fyra grenar som hänger ned från buketten, i olika längder. Man kan sticka in några knoppar av New Dawn i murgrönsrevorna. Rosor, margueriter, blåklint, med eller utan brudslöja, också vackert med lite grönt som murgröna t ex. Enbart freesior, rosor och gröna blad, myckert vackert om färgerna är samstämda.
Så sent i juli blommar ringblommor och solrosor, lite murgröna här, inte fyskam.
Tack alla för många underbara tips, Har precis skickat efter massa frön som ska spridas ut på lite olika ställen i landet för säkrast skörd. Toppenbra med bordsdekorationstipsen och brudbukettipset. Skicka gärna mer idéer!!! Jag blir helinspirerad!!!!!!
GRATTIS! Man borde gifta sig oftare, det är så himla kul! Jag hade ingen bukett (hade ingen lust ha sådan i handen när vi skulle åka båt, dansa ute, flyga helikopter och annat) men vi hade båda huvudkransar. Valde sådana som höll länge; minns det som rosor, mimosa och en massa fina blad som höll sig gröna. Jag hade röd sari med sydda guldblomster och hade blomsterkrans i röda rosor, mimosa och grönt, och maken hade malisk manteldräkt i himmelsblått med gula brodyrer och hade krans i gula rosor och annat vad-det-nu var... Vi beställde kransarna av en vän och att de blev samma färger som dräkterna var en slump. Om jag hade gift mig på hösten hade jag velat ha en krans med höstlöv, svamp och lingonris. Men detta giftermål var i slutet på mars och då får man hämta natur från Holland om man vill ha annat än torkad vass...
vickeva
29-01-2004, 20:36
CITAT (Cilla @ 29-01-2004, 20:10) GRATTIS! Man borde gifta sig oftare, det är så himla kul! Jag hade ingen bukett (hade ingen lust ha sådan i handen när vi skulle åka båt, dansa ute, flyga helikopter och annat) men vi hade båda huvudkransar. Valde sådana som höll länge; minns det som rosor, mimosa och en massa fina blad som höll sig gröna. Jag hade röd sari med sydda guldblomster och hade blomsterkrans i röda rosor, mimosa och grönt, och maken hade malisk manteldräkt i himmelsblått med gula brodyrer och hade krans i gula rosor och annat vad-det-nu var... Vi beställde kransarna av en vän och att de blev samma färger som dräkterna var en slump. Om jag hade gift mig på hösten hade jag velat ha en krans med höstlöv, svamp och lingonris. Men detta giftermål var i slutet på mars och då får man hämta natur från Holland om man vill ha annat än torkad vass...  Å Cilla, kan vi inte få se bilder?? det låter så härligt!! Och jag håller med dig, gifta sig skulle man göra ofta, det är SÅÅÅ KUL!!
solkatten
30-01-2004, 09:05
CITAT Å Cilla, kan vi inte få se bilder?? det låter så härligt!! Istämmer helt !!
Alla bilder från vilddans, logelekar, kärlekståg runt ön med vimplar och stoj, helikoptertur mm förstördes i en datavirusattack. Men kvar har jag dessa två bilder. http://www.juniper.se/portratt.htmSynd att man måste skilja sig för att få gifta sig... Men snart ska jag ha isfest och beachparty och det är nästan lika kul. Bilder från förra året: http://www.juniper.se/cilla40
CITAT (vickeva @ 29-01-2004, 20:36) CITAT (Cilla @ 29-01-2004, 20:10) GRATTIS! Man borde gifta sig oftare, det är så himla kul!
Jag hade ingen bukett (hade ingen lust ha sådan i handen när vi skulle åka båt, dansa ute, flyga helikopter och annat) men vi hade båda huvudkransar.
Valde sådana som höll länge; minns det som rosor, mimosa och en massa fina blad som höll sig gröna. Jag hade röd sari med sydda guldblomster och hade blomsterkrans i röda rosor, mimosa och grönt, och maken hade malisk manteldräkt i himmelsblått med gula brodyrer och hade krans i gula rosor och annat vad-det-nu var...
Vi beställde kransarna av en vän och att de blev samma färger som dräkterna var en slump. Om jag hade gift mig på hösten hade jag velat ha en krans med höstlöv, svamp och lingonris. Men detta giftermål var i slutet på mars och då får man hämta natur från Holland om man vill ha annat än torkad vass... :P Å Cilla, kan vi inte få se bilder?? det låter så härligt!! Och jag håller med dig, gifta sig skulle man göra ofta, det är SÅÅÅ KUL!! Å så billigt sen!
Det beror ju helt på hur man gör dem, Tommy! Och gör man det för andra gången är det ju bara att sätta på sig samma paltor, emaila till samma vänner och träffas någonstans där man kan ha vackert och kul!
CITAT (Cilla @ 30-01-2004, 21:32) Det beror ju helt på hur man gör dem, Tommy! Och gör man det för andra gången är det ju bara att sätta på sig samma paltor, emaila till samma vänner och träffas någonstans där man kan ha vackert och kul! Ja tänkte inte på det (Kan du komma och berätta det för min blivande fru? Jag tror hon ska bjuda hela kommunen och deras släkt.)[SIZE=1]
 Låter som en bra blivande hustru Tommy. Säkert får du också vara med på ett hörn av hennes bröllop... Och visst skulle det ibland vara bra att man gifter sig två gånger? En gång på den enes sätt och en gång på den andres... Sedan kanske man kan ha gemensamma tillställningar på silver- och guldbrölloppen.
vickeva
01-02-2004, 20:31
Vilka jättefina bilder från bröllopet!! Häftiga kläder!
Hej!
Jag hoppar på om jag får. Vi planerar också bröllop till sommaren och jag tänkte odla bordsdekorationerna själv. Så nu skulle jag vilja ha idéer på lämpliga blåa och vita blommor att sätta i vaser, som blommar lagom till slutet av juli. Dessa ska odlas i Skåne, om det är någon hjälp... För närvarande funderar jag på riddarsporre, luktärt och sommarslöja, ev iris, gloxinia och blåklint.
/Ingle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|