|
malcolm
23-06-2010, 20:00
Sitter här ikväll och försöker bringa någon slags ordning på alla papper jag har, räkningasr och fakturor är väl en sak men varför måste det alltid följa med en massa reklam. Jag vill inte åka på spa eller köpa parasoller bara för att jag betalar elräkningen, inte vill jag köpa motorolja hos stora bensinbolaget heller bara för att jag fått återbäringen för det senaste året. Har så gott jag kan försökt att få mina räkningar via e-faktura och de flesta betalas via autogiro men ändå är det vissa företag som envisas med allt detta papper. Reklamen skall vi bara inte tala om, fick 5-7 kg reklam i veckan förut men numera är det inte lika mycket då jag satt upp en skylt "Ingen reklam, Tack! " på postlådan. Visst får jag reklam fortfarande men det har minskat betydligt efter skylten. Undrar hur mycket dessa stora matvarukedjor skulle kunna spara in om slutade med reklambladen och hur det skulle gagna oss konsumenter. Jag åker inte till ICA Maxi tex. för att de har billig glass eller för att Coop Forum säljar köttfärs för 39:90. De företag som jag önskar nyhetsbrev (reklam) ifrån har jag på mailen och imorgon skall jag köpa en "paviljong" hos Clas Ohlson.
andersen
23-06-2010, 20:12
Hej, jag är nog gammal,jag vill ha pappersfakturor, jag betalar via bankgiro.
Ang reklam så är det märkligt, det fungerar ganska bra med skylt,med ett par undantag, Vi butikens reklam får jag, och det retar jag mej på, kanske man skulle ringa upp handlaren och fråga om man kan lämna tillbaka reklamen.
Ett annat problem är kvitton som man skall spara,dom kan ligga lite överallt här hemma, man borde ha flera pärmar.
Gossen Ruda
23-06-2010, 20:22
En gång i tiden sparade jag alla papper som skulle sparas, och en hel del till, i pärmar med register och allt. Till slut insåg jag att jag nästan aldrig kollade bakåt så nu lägger jag allt sånt, betalda räkningar, lönespecar, mm, mm i en stor hög på ett bord. Högen är nu 25 cm och växer så sakta. Behöver jag titta på något är det bara att bläddra ner i högen till rätt datum. Räkningar som skall betalas ligger i en hög vid datorn och vid slutet på månaden tar jag hela bibban och betalar via internetbanken. Sen skriver jag betalt på räkningarna och så hamnar de i den stora högen. Plus att jag tar en utskrift på alla betalningarna.
Snöflinga
23-06-2010, 20:24
Här betalas det också med autogiro, maken litar inte på internetbetalande  Visst kommer det irriterande mycket reklam, men jag vill inte avsäga mig det heller eftersom viss reklam intresserar mig t.ex. IKEAkatalogen.
ninnisky
23-06-2010, 20:33
CITAT (Gossen Ruda @ 23-06-2010, 19:22)  En gång i tiden sparade jag alla papper som skulle sparas, och en hel del till, i pärmar med register och allt. Till slut insåg jag att jag nästan aldrig kollade bakåt så nu lägger jag allt sånt, betalda räkningar, lönespecar, mm, mm i en stor hög på ett bord. Högen är nu 25 cm och växer så sakta. Behöver jag titta på något är det bara att bläddra ner i högen till rätt datum. Räkningar som skall betalas ligger i en hög vid datorn och vid slutet på månaden tar jag hela bibban och betalar via internetbanken. Sen skriver jag betalt på räkningarna och så hamnar de i den stora högen. Plus att jag tar en utskrift på alla betalningarna. Gör precis likadant -MEN jag tar aldrig en utskrift på betalningarna numera. Vad ska jag med den till ???
Jag tillhör den knäppa gruppen som tycker det är skoj med reklam - är väl kanske lite miljöskadad efter som jag jobbat med det...
Jag försöker att ha e-fakturor men gillar att ha statistik så jag vill inte förlora informationen...
När jag betalar via interne så skriver jag på pappersfakturan datumet på den dag jag har lagt in betalningen och när jag får en summering på internet så sparar jag denna sida - detta har faktiskt visat sig vara jättebra ett par gånger!
Det läskiga är att jag har aldrig slängt en faktura sedan jag flyttade hemifrån 1988... Dessutom så sparar jag på alla kvitton, lägger dem i en burk per månad och när månaden är slut så tar jag ett kvitto och viker runt till en bunt som sedan hamnar i en kasse - detta har också visat sig bra!!! Som exempel: för ett gäng år sedan köpte jag köttfärs och slängde i frysen tillsammans med etiketten på förpackningen. När jag sedan tinade upp den så innehöll den metallbitar!!! Jag kunde då leta upp kvittot och gå till butiken, och jag lovar att jag blev ordentligt ersatt!
Japp, jag är en extrem ekorre!
Huggorm
23-06-2010, 20:42
CITAT (ninnisky @ 23-06-2010, 21:33)  Gör precis likadant -MEN jag tar aldrig en utskrift på betalningarna numera. Vad ska jag med den till ??? Det har hänt bland annat på swedbank att betalningar har försvunnit, med påminnelseavgift till följd. Då är det bra att ha ett bevis på att man faktiskt har betalt. Men jag orkar aldrig göra några utskrifter i alla fall, att stå och köa på banken och ta striden med dom är inte värt den där femtiolappen man kanske får i påminnelseavgift. Jag bara betalar mina räkningar och så är det bra. Räkningen hamnar i pappersåtervinningen på en gång efteråt.
Betalar alla räkningar via internetbanken. Skriver in så fort jag fått räkningen och strimlar sedan pappret. En del går på autogoiro. Väntar aldrig till månadsskiftet. Hyran t.ex får vi kvitton för ett kvartal i taget ... dessa skriver jag in 4ggr/år och det dras alltid i rätt tid. Mobilräkningen går på e-faktura och där klickar jag bara så är det betalt.... väldigt smidigt. Specifikation ser jag på Mina sidor (Telia) Reklam vill jag ha ... då vet jag vad som erbjuds i butikerna (som jag sällan kan besöka)
CITAT (Peztis @ 23-06-2010, 21:41)  Jag tillhör den knäppa gruppen som tycker det är skoj med reklam - är väl kanske lite miljöskadad efter som jag jobbat med det...
Jag försöker att ha e-fakturor men gillar att ha statistik så jag vill inte förlora informationen...
När jag betalar via interne så skriver jag på pappersfakturan datumet på den dag jag har lagt in betalningen och när jag får en summering på internet så sparar jag denna sida - detta har faktiskt visat sig vara jättebra ett par gånger!
Det läskiga är att jag har aldrig slängt en faktura sedan jag flyttade hemifrån 1988... Dessutom så sparar jag på alla kvitton, lägger dem i en burk per månad och när månaden är slut så tar jag ett kvitto och viker runt till en bunt som sedan hamnar i en kasse - detta har också visat sig bra!!! Som exempel: för ett gäng år sedan köpte jag köttfärs och slängde i frysen tillsammans med etiketten på förpackningen. När jag sedan tinade upp den så innehöll den metallbitar!!! Jag kunde då leta upp kvittot och gå till butiken, och jag lovar att jag blev ordentligt ersatt!
Japp, jag är en extrem ekorre! Men var får du plats med allt sedan 1988? Nedanstående helt OT ... men jag tyckte det var sånt sammanträffande ... när du skrev om köttfärs. *S* Igår köpte maken köttfärs på Coop Forum... 8 hg kostade 56 kr. Idag skulle han laga köttfärssås till barnbarnen ... färsen luktade äckel päckel. Han slängde färsen och förpackningen i en påse ... tog med kvittot och for till butiken ... fick ersättning med dubbla beloppet = 112 kr.
Tacka gud för e-fakturor! Har inte några pappersfakturor längre. känner jag för det skriver jag själv ut fakturan. Jag är helnöjd. Mern jag tar alltid ut årsredovisning över vad jag betalat under året. Då ser jag vad pengarna gått till under året. Mat, bensin, lån mm. Tror inte jag ens haft en sedel i plånboken på många år. Vem hade trott på den utveckliongen bara för några decennier sen. Jag saknar sannerligen inte postgirots bruna kuvert som man skickade varje månad. Men dom flesta betalar ju via sin internetbank idag. och miljön tjänar säkert en del på det "papperlösa" samhället.
mamamaggan
23-06-2010, 23:05
Betalar räkningarna via internet och har e-faktura på det som går. Pappersfakturorna sparar jag i ett år, skriver på datum för betalning . Har tidskirftssamlare med plastmappar i , en för varje månad , så när jag betalar räkningarna i slutet av månaden kastar jag förra årets.
Har tidskriftssamlare för olika viktiga papper , har hänt flera gånger att det visat sig att det är bra att spara på papperen. Men rensar ut gammalt när jag stoppar i nytt.
Reklam vill jag ha , hur ska jag annars veta vad affärerna har för erbjudanden ?
malcolm
25-06-2010, 12:41
Många affärer har numera sina annonsblad på nätet så är man intresserad av extrapriser och erbjudanden så kan man gå in på deras sidor och kolla, rabattkuponger brukar också vara tillgängliga för utskrift i många fall.
mamamaggan
25-06-2010, 13:06
CITAT (malcolm @ 25-06-2010, 13:41)  Många affärer har numera sina annonsblad på nätet så är man intresserad av extrapriser och erbjudanden så kan man gå in på deras sidor och kolla, rabattkuponger brukar också vara tillgängliga för utskrift i många fall. Jodå det finns de som har det men bor man i en bondhåla så gör man. Här i stan är det en affär som har reklambladet på nätet , Konsum , medan övriga fyra inte har det. I grannstaden är det en ICA som har på nätet och den staden har 30.000 inv ( våran har 10.000 inv ) . Andra affärer förutom livsmedel har jag inte sett någon som har reklam på nätet i våra trakter förutom någon som tillhör stora kedjor . Skillnaden är stor beroende på var i landet du bor.
malcolm
25-06-2010, 15:37
CITAT (mamamaggan @ 25-06-2010, 14:06)  Jodå det finns de som har det men bor man i en bondhåla så gör man. Här i stan är det en affär som har reklambladet på nätet , Konsum , medan övriga fyra inte har det. I grannstaden är det en ICA som har på nätet och den staden har 30.000 inv ( våran har 10.000 inv ) .
Andra affärer förutom livsmedel har jag inte sett någon som har reklam på nätet i våra trakter förutom någon som tillhör stora kedjor .
Skillnaden är stor beroende på var i landet du bor. Klart det är skillnad på var man bor men om man som här fyller en papperskasse med reklam på ett par tre veckor då har det gått för långt. I en liten ort med få butiker bör reklamflödet rimligtvis inte inte bli så stort heller.
mamamaggan
25-06-2010, 15:50
CITAT (malcolm @ 25-06-2010, 16:37)  Klart det är skillnad på var man bor men om man som här fyller en papperskasse med reklam på ett par tre veckor då har det gått för långt. I en liten ort med få butiker bör reklamflödet rimligtvis inte inte bli så stort heller. Nej det blir inte så stort. Kan berätta att i går , torsdag , så fick vi bara ett omslag för reklamen men ingen reklam fanns i !!  Man undrar ju hur man tänkte när man bestämde att det skulle delas ut omslag men ingen reklam .
ystadhelen
27-06-2010, 20:14
CITAT (netha @ 23-06-2010, 22:16)  Men var får du plats med allt sedan 1988? Nedanstående helt OT ... men jag tyckte det var sånt sammanträffande ... när du skrev om köttfärs. *S* Igår köpte maken köttfärs på Coop Forum... 8 hg kostade 56 kr. Idag skulle han laga köttfärssås till barnbarnen ... färsen luktade äckel päckel. Han slängde färsen och förpackningen i en påse ... tog med kvittot och for till butiken ... fick ersättning med dubbla beloppet = 112 kr.  Jag har också råkat ut för samma sak flera gånger och fått dubbla pengarna tillbaka. Dock blir man sur: Jag köper inte en produkt för att få dubbelt tillbaka om råvaran är dålig- middagen är ju ändå förstörd. Har hänt med både oxfilé, fläskfilé och färsk fisk.
CITAT (ystadhelen @ 27-06-2010, 21:14)  Jag har också råkat ut för samma sak flera gånger och fått dubbla pengarna tillbaka. Dock blir man sur: Jag köper inte en produkt för att få dubbelt tillbaka om råvaran är dålig- middagen är ju ändå förstörd. Har hänt med både oxfilé, fläskfilé och färsk fisk. Detta var tredje gången på alla år som jag råkat ut för skämd vara ... de två förra var möglig hushållsost och rimmad bogfläsk ... det var några år sedan. Nej, så klart vill man ju ha fräsch vara ... jag tappar aptiten när jag råkar ut för äckligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|