Moonwind
Vi har massor av husvalor som bygger bon under takutsprången på vårt hus. Minst sju färdiga bon. Men nu har vi iakttagit hur tornseglarna försöker riva dessa. Tornseglarna sliter sönder boet och kastar ut äggen. Senast idag hittade vi flera trasiga och ett helt ägg på gräsmattan. Dom sätter sig också på det bo som redan har kläckta ungar.

Är detta ett vanligt fenomen? Konkurrens om födan?
Tornseglarnas egna bon finns under takpannorna i en helt annan byggnad.

Moonwind
Myosotis
Mycket intressant, jag känner inte till det men ska se om jag hittar något i litteraturen. Det är inte konkurrens om födan, tornseglare flyger långt om det inte finns mat hemma, men det brukar bero på vädret. Det skulle vara ett konstigt ställe att bo på, men det enda jag kan tänka mig är att de vill ta över boet. De gör så med starar när de vill ta över holken. Är där gott om plats till tornseglarna i den andra byggnaden? Annars kan du sätta upp några tornseglarholkar. Hoppas svalorna får vara i fred sad.gif
Orkidétjuven
Om du inte orkar bygga egen kan du köpa en holk här:
http://www.naturskyddsforeningen.se/butike...tornseglarholk/
Myosotis
Det var en intressant modell, en sån har jag aldrig sett. Det verkar finnas en mellanvägg? Mina är som starholkar på tvären, fast de bor lika gärna i vanliga starholkar. Det finns även betongholkar (eller vad det nu kan vara för material) som är avsedda att byggas in i (tegel)väggen, man kunde önska att det gjordes mycket mer sånt i städerna.
Orkidétjuven
Intressant med varianter för inbyggnad. Mycket smart ide. Som du säger. Man önskar att man kunde ta mer hänsyn till sådna. Vart kan man hitta dem?
Hur ser dina starholkar ut?
Myosotis
Här och här finns lite olika tornseglarholkar. Mina starholkar är bara vanliga träholkar som jag har gjort själv.

[attachment=51407:Starenkasten.jpg]

När stararna flyttat ut flyttar tornseglarna in.

[attachment=51406:Mauerseglerkasten.jpg]
Orkidétjuven
Intressant. Tänk om man kunde ta tillvara på sådna saker för att öka biologisk mångfald i bebyggda områden.
Bra initiativ.
Men är holken gjorde av asbestfibrer om jag förstår det rätt?

Känns nästan som om sparvar kommer ta över allt dock.
Myosotis
Nejnej, asbestfri växtfiberbetong och träbetong. Gråsparven minskar, den också, så det hade väl inte gjort något om den hade fått bo i holkarna. Man får sätta upp många. Sånt där tycker jag borde bli en bestämmelse: i alla nybyggda hus eller vid vissa renoveringar måste det byggas in så och så många tornseglarholkar.

Orkidétjuven
Kan man skicka gråsparv på posten? tongue.gif KAn skicka några härifrån. Skämt åsidå.
Sant.
Kunde man bestämma att sådant ska göras vid varje nytt husbygge så skulel vi snabbt nog vända på en del av många nedåtgående trender.
TAck för länken förresten till webbsidan. Väldigt bra.
Påtal om holkar. Ngn som vet om strömstare kan häcka i holk?

No worries. Hittade just hur en strömstare holk ska se ut, Ngn som provat?
Myosotis
Nej jag har inte provar men det finns (fanns?) ju en strömstaregrupp med en egen tidskrift som hette Cinclus, de höll på med holkar och ringmärkning, så det finns nog en hel del erfarenhet.
Orkidétjuven
Tack för infot. Intressant.
Orkidétjuven
När man pratar om trollen!

Builders urged to allow for swift nests !

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science_and_env...nt/10398386.stm

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon