Full version: paprika odling
aram22
hej alla är en nybörjare på att odla för snart 2 månader sen sådde jag paprika från en köpt paprika var förvånad att det komm.saken är att jag behöver alla tips jag kan få visst dom mår bra men vill endå veta allt som går att veta smile.gifså här ser dom ut[attachment=51353:Foto_0082.jpg] flirting.gif
aram22
hej
FlitigaLisa
Hej!
Jag skulle sätta dem i varsin större kruka med välgödlsad jord. Vet inte var du har dem idag, men de skulle må bra av att stå ute kanske på balkong eller i växthus. När de sedan blir lite större sätt i en blompinne så att de inte bryts av.
Lycka till!
aram22
CITAT (FlitigaLisa @ 24-06-2010, 09:50) *
Hej!
Jag skulle sätta dem i varsin större kruka med välgödlsad jord. Vet inte var du har dem idag, men de skulle må bra av att stå ute kanske på balkong eller i växthus. När de sedan blir lite större sätt i en blompinne så att de inte bryts av.
Lycka till!

blom pinne vad har man det till ochmin i jag har dom på min inglassade balkong har särat på en och satt den i en 10 l kruka
aram22
har omplanterat dom här en av dom [attachment=51373:Foto_0088.jpg]

tack för svaren men vad kan man göra mer
Preussen
paprikor, ja alla som tillhör capsicumsläktet, växer snabbare om man ökar krukstorleken succesivt när man planterar om dem. du har planterat om dem i för stora krukor.
aram22
CITAT (Preussen @ 24-06-2010, 20:18) *
paprikor, ja alla som tillhör capsicumsläktet, växer snabbare om man ökar krukstorleken succesivt när man planterar om dem. du har planterat om dem i för stora krukor.

kan inte stäma den krukan är mycket mindre en den förra så jag sådde dom i dunno.gif

CITAT (aram22 @ 25-06-2010, 17:13) *
kan inte stäma den krukan är mycket mindre en den förra så jag sådde dom i dunno.gif

menar inan den svartA

CITAT (aram22 @ 25-06-2010, 17:14) *
menar inan den svartA

är det inte bättre om dom har stora krukor
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta stannar paprikor i tillväxt ifall de har stora krukor oftast brukar växterna låta rotsystemet fylla krukan innan den växer ovan jord och sätter man en liten planta i stor kruka kan det ta mycket lång tid + i för stor jordvolym övervattnar man oftast lättare.

Paprika kan man så flera stycken i ex. en glassburk (med dräneringshål). När de fått karaktärsblad skolar man dem i kruka nr 1 ca 5-7cm i diameter, när växten fyllt den krukan med rötter så man ser att det tittar ut under är det dags för omskolning i en något större kruka 10-12cm och så håller man på så tills man kommer i stor kruka då brukar paprikan växa bäst.

Rotsystemet ska få vara ungefär lika stort som plantan ovan jord är då blir det bäst jämnvikt.
aram22
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-06-2010, 17:28) *
Ofta stannar paprikor i tillväxt ifall de har stora krukor oftast brukar växterna låta rotsystemet fylla krukan innan den växer ovan jord och sätter man en liten planta i stor kruka kan det ta mycket lång tid + i för stor jordvolym övervattnar man oftast lättare.
Paprika kan man så flera stycken i ex. en glassburk (med dräneringshål). När de fått karaktärsblad skolar man dem i kruka nr 1 ca 5-7cm i diameter, när växten fyllt den krukan med rötter så man ser att det tittar ut under är det dags för omskolning i en något större kruka 10-12cm och så håller man på så tills man kommer i stor kruka då brukar paprikan växa bäst.
Rotsystemet ska få vara ungefär lika stort som plantan ovan jord är då blir det bäst jämnvikt.

kan jag ha kvar den i en 10l kruka kommer den att vara fylld med rötter 2011
Peztis
En annan sak...
Den kruka du har planterat den i nu ser ut som en ytterkruka, dvs en kruka utan hål ibotten - kan det stämma?

Om det är det så skulle jag rekommendera dig att plantera om din paprika i en innerkruka, dvs en kruka med hål i och sedan ställa denna kruka i innerkrukan. Helst ska det också vara en luftspalt mellan inner- och ytterkruka, gärna ca 1 cm emellan.

Orskaen till ytterkruka är för att man har bättre koll på vattningen, att man inte övervattnar så att det blir en dypöl under jordytan. Blir det för blött under en längre tid så kommer rötterna att ruttna och då blir det inte mycket till planta kvar.
aram22
CITAT (Peztis @ 25-06-2010, 20:57) *
En annan sak...
Den kruka du har planterat den i nu ser ut som en ytterkruka, dvs en kruka utan hål ibotten - kan det stämma?

Om det är det så skulle jag rekommendera dig att plantera om din paprika i en innerkruka, dvs en kruka med hål i och sedan ställa denna kruka i innerkrukan. Helst ska det också vara en luftspalt mellan inner- och ytterkruka, gärna ca 1 cm emellan.

Orskaen till ytterkruka är för att man har bättre koll på vattningen, att man inte övervattnar så att det blir en dypöl under jordytan. Blir det för blött under en längre tid så kommer rötterna att ruttna och då blir det inte mycket till planta kvar.

den vitta krukan har håll som jag gjort själv

CITAT (Peztis @ 25-06-2010, 20:57) *
En annan sak...

har omplanterat i en liten svart fyrkantig kruka som dom va i från början
aram22
har bytt jord ska inte röra den på ett tag iallafall typp 3 dagar. låter det bra confused.gif så här är en bild [attachment=51452:Foto_0096.jpg]

mer bilder kan fixas om så vill
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon