Full version: paprika odling
aram22
hej alla är en nybörjare på att odla för snart 2 månader sen sådde jag paprika från en köpt paprika var förvånad att det komm.saken är att jag behöver alla tips jag kan få visst dom mår bra men vill endå veta snälla vill veta allt som går att veta smile.gif 2 bilder[attachment=51355:Foto_0082.jpg]

är jag osynlig hallåååååååå svara 1Q1q!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Preussen
för det första. du ska plantera om plantorna i enskilda krukor. använd näringsrik jord med bra struktur. jag brukar använda kogödsel på påse som jag blandar ut med lite såjord. när de växt till sig planterar du om dem i större krukor, bäst är att slutplacera dem i en 10l svart spann. om du inte har växthus ska du sätta dem i soligt vindskyddat läge utomhus, det går givetvis bra att odla dem i uterum. var i sverige bor du?
du behöver inte toppa dem eller plocka blommor, det är så sent på säsongen ändå. om du inte får frukt i år, misströsta inte. då ska du köpa fröer och sätta dem redan i feberuari/mars, bara de har det tillräckligt varmt fungerar det med lågenergilampor med hög W eller lysrörsbelysning. köp bra såjord, där är det motiverat att spänna upp hästhandlarläret.
aram22
CITAT (Preussen @ 24-06-2010, 08:06) *
för det första. du ska plantera om plantorna i enskilda krukor. använd näringsrik jord med bra struktur. jag brukar använda kogödsel på påse som jag blandar ut med lite såjord. när de växt till sig planterar du om dem i större krukor, bäst är att slutplacera dem i en 10l svart spann. om du inte har växthus ska du sätta dem i soligt vindskyddat läge utomhus, det går givetvis bra att odla dem i uterum. var i sverige bor du?
du behöver inte toppa dem eller plocka blommor, det är så sent på säsongen ändå. om du inte får frukt i år, misströsta inte. då ska du köpa fröer och sätta dem redan i feberuari/mars, bara de har det tillräckligt varmt fungerar det med lågenergilampor med hög W eller lysrörsbelysning. köp bra såjord, där är det motiverat att spänna upp hästhandlarläret.

okej så jag ska ta bort en där i från och plantera om den ien annan kruka confused.gif
Preussen
CITAT (aram22 @ 24-06-2010, 08:45) *
okej så jag ska ta bort en där i från och plantera om den ien annan kruka confused.gif

du ska plantera båda i större krukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon