Söttok06
24-06-2010, 11:10
Hela min odlinglott invaderas av myror med ägg. Vattnar jag på det stället som de är, finner de snart ett annat och det bara kryllar under någon tidning eller ett krukfat. I häsgödlset som jag hade i plastsäck hade de också byggt bo. Ska man hålla jorden ständigt fuktigt eller vad göra?
CITAT (Söttok06 @ 24-06-2010, 12:10)

Hela min odlinglott invaderas av myror med ägg. Vattnar jag på det stället som de är, finner de snart ett annat och det bara kryllar under någon tidning eller ett krukfat. I häsgödlset som jag hade i plastsäck hade de också byggt bo. Ska man hålla jorden ständigt fuktigt eller vad göra?
inte bra
hattstugan
24-06-2010, 19:00
Åter igen ger jag rådet att vattna med GULSÅPA!! 1 dl/10 l vatten men man måste upprepa vattningen ngr gånger! Fick in Stackmyror i rabatterna förra sommaren och provade alla möjliga utvägar men det som verkligen hjälpte var SÅPVATTEN!
Hej
Såpvatten kan skada rabatterna .
H:Bassam
hattstugan
25-06-2010, 06:39
Såpa skadar inte! Mikrolivet kanske kan påverkas under en kortare tid men inget annat händer! I min rabatt där jag hade myrinvasion förra året är det precis som vanligt trots att jag fick vattna flera ggr med såpa!
andersen
25-06-2010, 08:29
CITAT (Bassam @ 25-06-2010, 01:58)

Hej
Såpvatten kan skada rabatterna .
H:Bassam
På vilket sätt?
Gunilla T
25-06-2010, 08:41
Såpa tar död på nyttoinsekterna också såsom t.ex. nyckelpigor och deras larver. Vi behöver hjälp av nyttoinsekterna i våra trädgårdar för att bekämpa skadeinsekter.
Jag har en trädgård i skogen och överallt är det myror, massor av myror, stora och små och jag har aldrig blivit av med en enda växt pga myrorna. Någonstans kan man se att växterna höjts upp lite grann, förmodligen av ett myrbo men några skador har det aldrig blivit.
Hej
Du kan duscha växter och lämna inte jorden torka.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.