Sarasl
Hej alla trädgårdsvänner!

Vill ha en max 1,5 m hög friväxande häck längs kanten av gräsmattan som avgränsning mot slänt. Bor i zon 5, häcken kommer att löpa längs öst och syd gränsen av gräsmattan. Önskar vit blomning och helst att den pryder sin plats ända fram till snön kommer. Sen behöver inte tillföra insynsskydd eftersom det är vår egen tomt som fortsätter nedanför slänten, vill bara inte ha känslan av att ramla utför kanten när jag står vid slänten wink.gif I slänten har jag planterat div rosa och vita rosor, nävor, malvor mm så det får gärna passa ihop med detta. Huset är nybyggt men i gammal stil, falurött med vita knutar och spröjsade fönster så häcken får gärna passa ihop i stil. Mina funderingar:

1. Brudspirea- vackra blommor men hur ser den ut resten av året? Har den fin höstfärg eller är den mest risig?
2. Bukettapel- kan man hålla den på max 1,5 m höjd eller vantrivs den av sådan beskärning? Vill inte ha ett klippt utseende på häcken utan mer fritt.
3. Någon sorts mispel som skulle klara min maxhöjd?
4. Aronia- blir den för "kraftig" i utseende mot rosorna och perennerna i slänten?

Mycket tacksam för synpunkter smile.gif
kerstin z5-6
[attachment=51413:duag0147...1fvccxl3.jpg]Häggmispeln tål klipp, spirea är inte så mkt med efter blom och bukettapeln är vackrast friväxande tycker jag men den tål som alla äppelträd beskärning .Om du har rosor och perenner framför kan ju ju även ha en häck med Rugosa rosor i vitt.Blanche double de Coubert tex som av naturliga skäl blir rätt" höjd ..
Sarasl
Tack för svaret! Misstänkte att spireor inte var så mkt att satsa på men de är förföriskt vackra i blom... Tyvärr vill man ju gärna ha ögonfröjd resten av året också vilket gör att man blir lite kräsen smile.gif Så det får väl bli någon av de andra tre, fortf svårt att välja dock! Om någon har fler synpunkter tar jag tacksamt emot dem.

Glad midsommar!
Sarasl
Har googlat Blanche double de Coubert. Mkt vacker! Doftande, skuggtålig och med nypon, låter som en bra kombination. Då återstår den ekonomiska biten, häcken ska vara ca 50 m lång vilket blir en del om jag inte hittar häckplantor. Tack återigen för tipset dock!
kerstin z5-6
rugosorna har ju den fördelen att de gärna breder ut sig , men visst blir det kostsamt- kolla internet leverantörerna -de säljer iaf 10 pack av rosor som dessa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon