Full version: Gjutformar
Linda Vi
Jag blev inspirerad förra sommaren att gjuta av rabarberblad, vilket var enormt roligt. Nu funderar jag om det finns andra former man kan gjuta sin egen trädgårdskonst i. Jag har sökt på nätet men inte hittat annat än industriella former, är det någon som vet om det finns "fina" former ex, krukor, djur eller annat att få tag på för privat bruk?

Linda smile.gif
Annelie
Hej Linda,

Det finns massor av saker man kan använda att gjuta i! Hinkar, gamla syltburkar av större format, tomma godislådor att gjuta plattor i, badbaljor och en hel massa annat. Här sätter bara din egen fantasi gränsen! smile.gif

En del gör även egna formar som man kan använda flera gånger. Kanske i frigolit eller playwood... Om du gör en sökning här på forumet så kommer du att hitta en massa bra tips!

Gjutning av rabarberblad står annars överst på min lista biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Det finns massor med kul formar bl a i England för hobbybruk. Själv dreglar jag ofta på denna här:

http://www.gardenmolds.com/

Prova gärna sökorden concrete molds/moulds det första är amerikansk stavning det senare engelsk.

Hälsar Ingrid
Kjellepelle
Hej. Om Du vill gjuta små djur så finns det ihåliga plastleksaker som man kan skära upp botten på och fylla med betong. Plasten tas bort med kniv när betongen har hårdnat. Runda krukor kan gjutas med hjälp av två plaströr med olika diametrar.Fixera dom på en plywoodskiva och fyll mellanrummet mellan plaströren. Botten gjuts i det färdiga betongröret senare. Snitta rören på längden innan gjutning, så att Du får bort dom efteråt. Jag hittade pvc-rör som var 30 och 38 centimeter i diameter som spill på en vvs-firma, perfekt. Den grå krukan med pelargoner i albumet är gjord med dessa rör.
Linda Vi
Hej och tack för era svar, genast fick jag en massa ideér och webbtipset gav utdelning. Håller på att kolla vad det kostar att beställa hit ett par formar från USA.

Hälsningar Linda biggrin.gif
Berith
Och på tal om trampstenar som fanns med i Ingrids länk så såg jag ett tips i ett av BBC:s trädgårdsprogram. Dom tog vanliga svarta sopsäckar och hällde i betong, sisådär 5-10 cm tjockt. "Stenarna" fick lite olika runda former och grävdes sen ner i gräsmattan som ringlande stigar. Käckt!
kerstin z5-6
Ex på sånt man kan göra själv smile.gif smile.gif
Linda Vi
Hej, jag har nu kollat upp vad det skulle kosta att beställa från USA...två formar inkl frakt går på ca 800:-, vilket blev lite dyrt.
Jag är så tacksam för alla ideér som kommer, det blir att gjuta själv i sommar, det är rätt så roligt.

Linda

rolleyes.gif
nilla
Jag har köpt stora blomfat i plast som ska gjutas trampstenar i. Dom har fina uppbyggda räfflor i botten så det kommer att se ut som små solar med lite tur.
Tänkte göra egna formar i papp+plast också.

Gunilla
Ingrid på Västkusten
CITAT (Linda Vi @ 17-01-2004, 15:51)
Hej, jag har nu kollat upp vad det skulle kosta att beställa från USA...två formar inkl frakt går på ca 800:-, vilket blev lite dyrt.

Oj har de höjt? Frågade Du efetr billigaste fraktalternativet? Dollarnn är ju iofs mkt svag nu så man bör ju passa på men man får se upp med tullgränserna med. Tänkte att Du annars skulle 'kapa' och inspireras att göra egna formar.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon