hej undrar hur man tar hand om en stamros mvh aram???
vill tillägga att dom kostade 80 kr
Jag skulle gärna vilja hjälpa dig men vi bor alldeles för långt ifrån varandra för att mina erfarenheter ska kunna vara till nytta för dig.
Här i z 5 (Norrland) skulle jag aldrig drömma om att köpa en uppstammad ros om jag nu inte enbart tänkt ha den över sommaren. Hos dig i Göteborg går den nog att övervintra stamrosor beroende på vilken sort det är.
Om du bor i lägenhet…. kan du nu över sommaren sköta din ros som en krukväxt. Den ska ha vatten när den är torr och flytande näring enl. doseringen på flaskan.
/Anki
CITAT (Anki V @ 24-06-2010, 22:10)

Jag skulle gärna vilja hjälpa dig men vi bor alldeles för långt ifrån varandra för att mina erfarenheter ska kunna vara till nytta för dig.
Här i z 5 (Norrland) skulle jag aldrig drömma om att köpa en uppstammad ros om jag nu inte enabart tänkt ha den över sommaren. Hos dig i Göteborg går den nog att övervintra stamrosor beroende på vilken sort det är.
Om du bor i lägenhet…. kan du nu över sommaren sköta din ros som en krukvn var säxt. Den ska ha vatten när den är torr och flytande näring enl. doseringen på flaskan.
a
/Anki
kan man inte använda urin blandat med vatten har läst det . för jag är bara ett 12 år var ska jag köpa det
Jo, du kan blanda 1 dl urin med en liter vatten. Då får du vad som kallas guldvatten. Du bör nog inte använda det varje gång du vattnar. Jag skulle nog vattna en gång var annan vecka med guldvatten.
/Anki
Alexander-VG-zon3
24-06-2010, 22:07
dom rosor man kan köpa på lidl brukar inte ha så bra härdighet, dom på stam som jag har planterat ut i skåne zon 1-2, har inte klarat någon vinter. så säkrast är ju att ta in dom införvintern. dvs odla dom ute under den hela frostfria perioden. sedan när det varit någon lätt frostnatt så att den fällt bladen så övervintra den mörkt och kallt gärna under +5c men över 0c. sedan ta ut den igen på våren när frostrisken är förbi, rosor utan blad behöver inte avhärdas (det har aldrig jag gjort). under sommaren håll dom lätt fuktiga och ge dom näring från maj-juni till juli, ca 3gånger per månad.
dock har du någon plats att plantera dom ute så testa, ge dom varmt och skyddat läge.
har omplanterat i eftermidags i blomm jord .bilder kan jag ladda upp om så vill mvh aram
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.