Full version: Oxalis
Trampendal
Jag har tre olika oxalis som jag tycker mycket om, därför började jag kolla runt lite om det kanske fanns fler trevliga sorter.

Det gjorde det förstås, men nu undrar jag: de jag har växer ur risomer (om det nu stavas så), men det verkar också finnas
frö att köpa till andra sorter, jag har mina som krukväxter (fast utomhus på sommaren) de vissnar nästan ned helt på vintern,
bara ett och annat blad, men de jag hittade frö till beskrevs som ettåriga uteväxter.

Betyder det att det finns frösådda som är ettåriga och ej kan övervintras
och att det finns såna med risomer som går att övervintra?

Hoppas att någon förstår mitt lite röriga inlägg och kanske har kunskap i detta ämne. smile.gif

kerstin z5-6
Oxalis enneaphylla,klippoxalis, Oxalis adenophylla sandoxalis är två som övervintrar ute.
En rhizom är en jordstam,en sorts rot med upplagringsförmåga,ungefär som en lök-växter med dessa "rötter" sätter naturligtvis även frö.
Iris är en vanlig växt som har rhizom.
Oxalis corniculata atropurpurea.Blodoxalis sprider sig både med frö och rotutlöpare ,rödbladig.Kan bli ett bekymmer i trädgård om man inte älskar den.Sen finns en hel del vackra som endast klarar +grader och därav måste övervintras svalt och frostfritt.
Alexander-VG-zon3
jag fyller på med några fler som är ganska köldtåliga och fleråriga.

Oxalis magellanica - Mattoxalis
Oxalis enneaphylla x laciniata 'Ione Hecker'
Oxalis 'Ute'
Oxalis montana
Oxalis violacea
Oxalis depressa - Soloxalis
- många av dessa trivs bra i stenparti och behöver lucker/väldärneradjord för att klara kyla här.

Oxalis acetosella - Harsyra (inhemsk)
Oxalis stricta - Klöveroxalis (förvildad) - vill mer ha lund/skogsmiljö för att trivas.

och sedan finns det många ettåriga arter (exempel då som kerstin skrev Oxalis corniculata - krypoxalis (finns både som grön och röd-bladig), dessa övervintrar som frön ute. de trivs på de flesta ställen. som redan skrivits kan de bli ett ogräs. jag har dom gärna kvar. odlar del i kruka också.
Orkidétjuven
Hemska ogräs. Har den väl etablerats sig är den svårutrotad. Repar varje dag.
Trampendal
Tack för svaren!

Det finns alltså en hel drös olika, jag ska googla på dem och se hur de ser ut.
Verkar nästan lite farligt detta, kan kanske bli en ny mani (är redan drabbad av pelargoner).

Att de kan bli ogräs är nog inget problem i mitt fall, det mesta dör i min "trädgård".
Jag är tydligen bättre på krukodling.
Alexander-VG-zon3
dom ''utländska'' som man odlar här i sverige brukar snällt hålla sig på sin plats, dom ettåriga och våra inhemska kan däremot bli ett ogräs som sprider sig snabbt. men det beror ju på hur mycket man gillar dom.
Trampendal
Okej, tack för info flaxss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon