regicide
I går kväll invaderades vår balkong av ett tiotal stora flygfän. De liksom svävade och dök om vart annat, en av dem lyckades inte bemästra flygkonten och klammrade sig fast i vårt nät, denne var mindre än de övriga men lyckades ändå efter mycket rädsla ta ett DÅLIGT kort på denne. De andra var ca 3 cm stora, de lät inte lika mycket som tex en geting men ändå var bin det första jag kom att tänka på när jag såg dem. Vet någon vad det kan vara för något?
Olle A
Den liknar en pingborre, men 3 cm???

Olle
Piccante
ollonborre är ju något större, men svårt att se när man inte ser djuret uppifrån. Sen upplever man ibland stora skalbaggar som något större än vad de egentligen är eftersom man kanske inte ser de större arterna så ofta.
Olle A
Jag funderade också på ollonborre eller kastanjeborre, men de är väl inte så håriga?

Olle
regicide
Nu släpade katten in en död bagge, lite lättare att ta kort på biggrin.gif
Lokan
www.nrm.se/.../skalbaggar/ollonborrar.106.html

Här kan du titta och jämföra! smile.gif
regicide
CITAT (Lokan @ 26-06-2010, 12:29) *
www.nrm.se/.../skalbaggar/ollonborrar.106.html

Här kan du titta och jämföra! smile.gif

fast jag tycker ingen av dem direkt ser särskilt håriga ut? är de det i verkligheten kanske? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon