aram22
hej undrar hur man odlar kaffe plantor mvh aram
Mentha-Arvensis
På coffeeresearch hittar du detaljerad information om det messta.

På kaffeinformation en kortare beskrivning.

http://www.coffeeresearch.org/agriculture/planting.htm

http://www.kaffeinformation.se/templates/F...age.aspx?id=811
Åsa, mälardalen zon 2
Det de verkar ha glömt att skriva i länkarna är dock att kaffebönan ofta har mycket kort grobarhet så de man köper hos fröfirmorna som legat i påse i flera månader är ofta stendöda. Tror det är billigare att köpa en planta än att köpa fröpåse efter fröpåse i hopp att någon böna ska gro.
Alexander-VG-zon3
håller helt med Åsa, köp dig en planta. du får lägga ut mer pengar men i gengäld får du fler plantor och som dessutom är friska och fina.

i en normalstor ''kaffeplanta''. får man jätte många plantor. dessa är frösådder dock som säljs så det tar lite tid innan dom blommar även om du köper.

kaffe är lättskött, odla dom i ett öst eller västfönster. låt dom torka upp lite innan du vattnar igen. ge dom näring 3-4gånger per månad från mars-april till sept-okt. köpta plantor kan börja blomma efter 3-6år, ibland kan det dock ta längre tid.

en svalareperiod på vintern kan göra sån att dom triggas igång att börja blomma. men är inget måste. de brukar blomma ändå.

tillägg och kaffe vill ha jord med lågt ph.
aram22
CITAT (flaxss @ 25-06-2010, 19:20) *
håller helt med Åsa, köp dig en planta. du får lägga ut mer pengar men i gengäld får du fler plantor och som dessutom är friska och fina.

i en normalstor ''kaffeplanta''. får man jätte många plantor. dessa är frösådder dock som säljs så det tar lite tid innan dom blommar även om du köper.

kaffe är lättskött, odla dom i ett öst eller västfönster. låt dom torka upp lite innan du vattnar igen. ge dom näring 3-4gånger per månad från mars-april till sept-okt. köpta plantor kan börja blomma efter 3-6år, ibland kan det dock ta längre tid.

en svalareperiod på vintern kan göra sån att dom triggas igång att börja blomma. men är inget måste. de brukar blomma ändå.

verkar vara svårt att sköta om så jag avstår
aram22
CITAT (flaxss @ 25-06-2010, 19:20) *

tack för alla svar
Mentha-Arvensis
Åsa och Flax har helt rätt i det dom säger.

Vad dom däremot inte nämner är att det nästan uteslutande är
sorten Coffea Arabica Nana som säljs,
och det är i mitt tycke ett riktigt dåligt kaffe, dock fin planta.

Om du är seriöst intresserad av att dra upp egna plantor från frö kan du be att någon från

www.hasbean.co.uk
eller
www.ongebrand.nl

hör av sig när dom fått hem färska bönor eftersom dom oftast handlar sina bönor direkt från bönderna och därför får hem bönor av högsta kvalitet.

Minsta order greenbean (råkaffe)
ligger på 1kg men då får du också bra kaffe som du kan rosta i ugnen.

Info om rostning finns på länkarna från innan och på
www.sweetmarias.com

till sist vill jag säga att man kan få friska plantor från 4-5 åriga frön men färskare är att föredra,
köp därför hellre råkaffe än "kaffefröer"

hoppas jag varit till någon hjälp.

Lycka till.
aram22
CITAT (Mentha-Arvensis @ 25-06-2010, 20:35) *
Åsa och Flax har helt rätt i det dom säger.

Vad dom däremot inte nämner är att det nästan uteslutande är
sorten Coffea Arabica Nana som säljs,
och det är i mitt tycke ett riktigt dåligt kaffe, dock fin planta.

Om du är seriöst intresserad av att dra upp egna plantor från frö kan du be att någon från

www.hasbean.co.uk
eller
www.ongebrand.nl

hör av sig när dom fått hem färska bönor eftersom dom oftast handlar sina bönor direkt från bönderna och därför får hem bönor av högsta kvalitet.

Minsta order greenbean (råkaffe)
ligger på 1kg men då får du också bra kaffe som du kan rosta i ugnen.
tack för svaret jag får se hur det blir
Info om rostning finns på länkarna från innan och på
www.sweetmarias.com

till sist vill jag säga att man kan få friska plantor från 4-5 åriga frön men färskare är att föredra,
köp därför hellre råkaffe än "kaffefröer"

hoppas jag varit till någon hjälp.

Lycka till.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon