Nila
Har hört och läst väldigt olika. Klippa ner till 20 cm vid plantering, klippa ner när den växt till 1 m höjd, inte klippa ner alls. Vad tycker ni/hur gör ni??
Finn Klematis
CITAT (Nila @ 25-06-2010, 22:06) *
Har hört och läst väldigt olika. Klippa ner till 20 cm vid plantering, klippa ner när den växt till 1 m höjd, inte klippa ner alls. Vad tycker ni/hur gör ni??

Hej!

Klipp ner till 40 cm över marken vid planteringen, klipp sedan ner till
50 cm. över marken när plantan blir 1 m. hög.

Finn
Ormrot
Jag lånar tråden lite då jag funderar på samma sak.
CITAT (Finn Klematis @ 26-06-2010, 07:53) *
Klipp ner till 40 cm över marken vid planteringen, klipp sedan ner till
50 cm. över marken när plantan blir 1 m. hög.

Gäller detta oavsett grupp/sort och tid på året? Jag har precis planterat en meterhög 'Prince Charles' och har en 'Paul Farges' som väntar (det blir krukplantering först, i väntan på att plats ska frigöras i rabatten till hösten).
Finn Klematis
CITAT (Ormrot @ 02-07-2010, 22:34) *
Jag lånar tråden lite då jag funderar på samma sak.

Gäller detta oavsett grupp/sort och tid på året? Jag har precis planterat en meterhög 'Prince Charles' och har en 'Paul Farges' som väntar (det blir krukplantering först, i väntan på att plats ska frigöras i rabatten till hösten).

Hej!

Alltid 40 cm. vid plantering. Vid höstplantering är det inte säkert att
dom sedan blir 1 m. höga.

Finn
Kajsa
Det straffar sig om man inte klipper ner klematis vid plantering, så det är ett måste. Dom storblommiga klematisen tidiga eller sena kan behöva 3 - 4 år innan man får den där stora klematisen man drömmer om. Jag går och nyper in rankorna på sommaren ett par år efter planteringen för att stärka rötterna, man får ha lite tålamod. Växer dom mycket dåligt klipper jag ner dom helt oavsett grupp. Viticella sorterna drar på redan andra året, dom är i en klass för sig tycker jag, krånglar aldrig, men ska självklart klippas ner som Finn skriver vid plantering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon