Hej trädgårdvänner!
Planterade en flikal förra sensommaren. Den står i zon 5, har söder sol men skugga för- och eftermiddag, ganska lerig jord runtom men grävde ut en stor grop, ca dubbelt så stor som rotklumpen där jag böt ut jorden till mer mullrik. Nu under våren utvecklades löven bra till en början men för ca 3 veckor sedan såg jag att alla blad i toppen och en del på mitten är bruna, torra och ihopkrullade. Inget annat träd i närheten (planterade samtidigt men andra sorter) har råkat ut för samma. Inga fler blad på flikalen har drabbats eftråt. Vad jag vet hade vi inga frostnätter när detta inträffade, platsen där trädet står har inte torkat ut men inte heller varit speciellt blött. Jag hittar inga konstiga kryp på trädet trots att vi har gått om bladlöss på björkarna. Vad kan det bero på?
Sen har jag min lilla katsura... min kära sambo eldade skräp alldeles för nära den och trots att han ställde upp skottkärran som skydd så brändes topparna som nu är helt döda, *snyft*. Kan jag bara klippa av dem, eller blir det små häxkvastar i topparna nu? Har ingen aning om hur katsura reagerar på beskärning...
Tacksam för hjälp!
Glad midsommar!