Full version: Smalbi? Växtxtekel?
amaira
Är detta lilla bi ett "smalbi"? Går det att säga art? Vanlig i blommorna, bland annat prästkragarna. Bilden är manipulerad och visar samma individ.

Och nästa, det bör väl vara en "stekel", och därmed svårbestämd... Är det en växtstekel eller någonting annat? Denna gång är de två olika individer jag fotat.

Den ser ju ut som en fågelunge, med sin gula "papegojnäbb" och stora utstående ögon.

Enda bilden där det går att se vingen lite grann:

Och så en bild som är "uppljusad" för att kunna se mörka detaljer lite bättre:

Gossen Ruda
Om jag börjar med det enklaste så är nr 2 mycket riktigt en växtstekel. Art går inte att säga och jag vet ingen som sysslar med den gruppen. Nr 1 är lite klurigare. Ett bi, ja. Kan vara en halictid, dvs en Halictus eller Lasioglossum så som du tror. Jag får kolla lite närmare lite senare.
amaira
Åh, där är du! Jag var orolig att du hade semester eller något sånt whist.gif
"Växtstekel" och "smalbi" räcker för mig.
thanks.gif
Gossen Ruda
Jag HAR semester. biggrin.gif Fast det innebär bara lite mer tid i sommarstugan, resten i stan med bredbandet.
silos
Oj oj oj vilka fantastiska bilder du har tagit!!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon