|
 Frühlingsduft, som inte frös något i vinter, den är dock rejält storkbent.  William 111 som är en stor buske idag inte 1 x 1 m som det står i böckerna, men växer lite skuggigt, blommar i år som aldrig förr.  Stanwell Perpetual, frös heller inget i vinter  Sweet Adeline, Kanadarugosa och första blommorna i år  Moje Hammarberg, en svensk rugosa från 1931, introducerad av Sthlm stads gatukontor, den liknar Hansa men blir inte så stor, första blommorna i veckan, så fin.  Hansa en stor underbar buske i tomtgränsen
Christina i Taxinge~
26-06-2010, 16:37
Tjuuuuuuuuuuusigt!
Ezereht
27-06-2010, 01:21
Jättefint Kajsa  Särskilt Frülingsdoft, du har lyckats fånga färgskiftningarna så snyggt! Jag lägger till en bild i listan, den andra rosen att blomma i min trädgård, Finlands vita ros. Slog ut i dag!
Vad tjusigt när man lägger in text i fotona, ska fråga maken om han kan lära mig det, det blir väl svårare knycka bilderna då.
Och så var det min älskling Henry Hudson som lyser över hela baksidan, som aldrig fryser en cm. Bästa basrosen även den ! Doftar starkt, lite kryddigt. 
Ezereht
27-06-2010, 13:03
Hur hög blir Henry hos dig Kajsa? En väninna här köpte den nyligt för att låta den växa mot en stor sten och så har hon Hansaland framför som förgrund. Så "vi" hoppas Henry blir högre än Hansaland. Jag gillar de där trädgårdsdekorationerna med stor glaskula som du har!!
Jag använder Photoshop, då finns det i menyraden till höger ett T som man trycker på för att få text. Så skriver man, ändrar färg som man vill ha. I slutet måste man gå in på Layer och Flatten image för att lägga ihop textlagret med bakgrunden, och sen kan man spara som vanligt.
Sedan brukar jag ibland lägga en outer glow som är mörk för att texten ska synas bättre. Då går man in på Layer, effect, outer glow. Sedan måste man välja "darken" och en färg i färgboxen. Samma där att göra Flatten image när man är klar.
Ska kolla det där med texten, tackar ! Hansaland blir högre hos mig ca 2 m och Henry Hudson 1.5 x 1.5 m men Henry Hudson är tuffare förstås som Kanadaros så jag är lite osäker på höjderna i zon 5, det kanske kan bli tvärtom hos er ?
Heidi24
27-06-2010, 15:58
Vilka underbara bilder! Gillar färgerna på Frülingsdoft!
tvilling77
27-06-2010, 18:01
Underbara bilder! Vad roligt att det dyker upp lite bilder nu!  Frulingsduft ser underbar ut! har stora förhoppningar om min egen, dock är den ännu lite ynklig...;-) Sweet Adeline såg ju tjusig ut!!
kerstin z5-6
27-06-2010, 18:10
Hudson tar två -tre år innan den blir hög- den kan säkert bli 2 m eller mer om vi slipper vintrar som denna på ett tag-han frös inte han knäcktes... Snygga bilder kajsa!
stennie
28-06-2010, 10:01
Härliga bilder... det är en härlig tid vi går tlllmötes. Mina första har också börjat slå ut....
 Wild Edric som inte frös något i vinter  Stanwell Perpetual som aldrig blommat så, för alla rosgrannar har frusit hårt runt om, det gillade rosen, annars ingen favorit för den är så klen i grenarna.
Underbara rosbilder Kajsa,nu kommer rosblomningen även här igång.Min Henri Hudson växer på bredden,men växer gör den med besked. [attachment=51641:2010_06_...__Large_.JPG] [attachment=51642:2010_06_...__Large_.JPG]
Tycker det stämmer med LÅG att Henry Hudson blir lika bred som hög, jo det är en pärla.
 Jubilee Celebration, Austinros som jag haft många år, växer skyddat, varmt.  Macy´s Pride/ Easy Elegance ros mina ex klarade vintern, ena här vid dammen
Jag fyller på med några nya rosbilder,nu sätter det fart med rosblomningen.
[attachment=51679:2010_07_...__Large_.JPG] Dronningen av Danmark [attachment=51680:2010_07_...__Large_.JPG] Stanwell Perpetual [attachment=51681:2010_07_...__Large_.JPG] Rose de Rescht [attachment=51684:2010_07_...__Large_.JPG] Rose de Rescht,den här lille rackaren växer jenom en träspringa
Ezereht
01-07-2010, 21:03
Haha vilken rymmare!! Dom är nästan bäst ibland
Det var en stilig Stanwel Perpetual du har renate, dom kan bli riktigt buskiga med åren. Och trot om ni vill men jag har en egen sticklings förökad Rose de Rescht som blommar nu med fem blommor, men bilden blev inge bra så.....
Ja Kajsa,RdR är lätt att sticklingföröka,jag gjorde också en stickling som jag gav bort.Mina 2 St P är rejäla buskar,jag klipper de ganskar hårt på våren.
Eftersom Stanwell Perpetual inte frös ett dugg i vinter får den vara kvar, den har visat att det är en tuffing och det gillar jag. Bara man pinnar upp den så den står upp så... Några dagsbilder, men oj så varmt det är  Will Alderman, Kanadarugosa och en riktig älsklingsros, såååå frisk och doftar gott  John Cabot som jag klippte ner hårt förra sommaren och nu får den samsas i sin bur av armeringsjärn med klematis Little Nell ( viticella, ej slagit ut än ) Riddarsporre i bakgrunden.  John Davis vid uteplatsen, här växer den med flera sena klematis, men jag tycker den verkar få en del svartfläck.  Katharina Zeimet i förgrunden. Annars Italiensk Oxtunga, fingerborgsblommor, riddarsporrar mm
Och några löradgsbilder  Variegata di Bologna, frös i botten i vinter andra ggn men är nu en liten buske igen, växer kallt, blåsigt här och får all möjlig ohyra på bladen när sommaren går. Bourbonros !  Morden Blush, Kanadaros tillhör gruppen mina bästa basrosor, fryser eller krånglar aldrig.  Mandarin, minsta putterosen från Kordes, borde dött i vinter men växer så skyddat vid söderväggen så den klarade sig. Så liten att nävorna nästan växer över den.
Ezereht
03-07-2010, 16:50
Nice! Morden Blush har både jag och min roskompis shoppat i sommar! Stora förhoppningar där.
Jag har kikat på de där strimmiga lite fyllda polkagrisrosorna. Dom är fiiina.
Morden Blush måste du väl bli glad i en riktig pärla Ezereht. Värmebölja gör att rosorna rusar på nu och detta vattnande.  Kerstins ros från Dala - Järna från POM - projektet, Gallica ros, fick ett rotskott av Anette i Nora - 06 nu en liten buske, blomman är strimmig, kan nog bli 1.5 m gissar jag.  Alain Blanchard, Gallica ros med prickar i kronbladen, har fått en liten sidobuske en bit från mamman, den är läcker och frisk blir nog ca 1.20 - 1.5 m, zon 5
tvilling77
04-07-2010, 17:51
Morden blush planterades här för inte såå många veckor sen och växer så det knakar!!! Sitter nu en hel massa blomknoppar på plantan å ni kan ju tro att jag väntar med spänning!! Även William Baffin är fullproppad med knoppar, tror jag räknade till 24 st! Belle de crezy, morden Ruby, john cabot, Marie Bugnet, Peace....alla kommer dom med knoppar! Resten väntar jag på en tag till!
Och då tvilling vill vi se en massa bilder från dig.
esters-tradgard
04-07-2010, 22:58
Vilka fina bilder ni visar. Jag tycker det går så fort med blommningen nu. De engångsblommande har inte många knoppar kvar nu och det tycker jag känns så hemskt :-( men jag har köpt många remonterande rosor i år så jag hoppas på en fin andra blommning i augusti/september.
Det är för varmt nu trots att man kan vattna, blommorna rusar på.
tvilling77
05-07-2010, 07:59
CITAT (Kajsa @ 04-07-2010, 23:29)  Och då tvilling vill vi se en massa bilder från dig. Kameran är laddad och klar! Nu väntar jag bara....och springer ut och glor...ha ha
Tisdagsbilder och lite svalare, skönt !  Camaieux, gallica ros, strimmig.  Belle Isis, ny Gallica ros första blommorna i år, blir 70 - 1 m bara, zon 4  Crocus Rose, från Austin, blir 1.20 - 1.5 m, klarade vintern, ja som alla Austinrosorna gjorde.  Stamros The Pilgrim  Quadra, nu tredje året, Kanadaros och frös inget alls i vinter
kerstin z5-6
06-07-2010, 14:09
Snyggt Kajsa! Quadra har klarat sig bra här med.OCH jag har hittat gallica rosorna -en hel del kommer med nya skott! Jag får inga blommor i år men ändå Tack o lov för att jag planterar ympstället djupt!
Gallica rosor frös här med, la just in en bild på Belle Doria, jag får en blomma långt ner i busken. Så bra då att dina klarade sig.
Ezereht
08-07-2010, 16:16
Nu blommar Morden Blush. Ursäkta det stora fotot.
tvilling77
08-07-2010, 17:48
Oj, vilken vacker ros det är! Väntar på att min ska slå ut!! När som helst nu!!!
Ja visst är Morden Blush fin, mycket använd i brudbuketter i Kanada vilket man förstår.  Alba rosen Maiden´s Blush som jag stammat upp för att få plats med annat runt. Denna ros frös inget medan Alba Mme Plantier frös i botten, det blev jag lite förvånad över.  Golden Celebration, rosen kom 1992 och det man firade var makarna Austins guldbröllop och detta var en av mina första och den är ännu kvar.  Mary Rose, mesta fotade Austinrosen den är mitt hjärta närmast av dom jag har  Gallica rosen Belle Doria frös mycket i vinter och jag får nog bara denna enda blomman
Ezereht
09-07-2010, 13:12
Mary rose är så fin  Jag tror hon kommer flytta hit nån gång, jag vet bar inte när.
Klart du måste ha Mary Rose, den är tuff också, tål kyla.  Chloris, ny Alba ros här, blommar första ggn i år, god doft, ska vara lagom stor  Little Gem, mossros börjar blomma nu  Wild Mountain, tysk rugosa av Georg Ruf. Vi beställde rugosa rosor ett gäng på AOT i våras, rosen ska bli ca 1.20, doftar en del, ser lite rufsig ut, friska blad.
Ezereht
09-07-2010, 23:30
Kul att se Wild Mountain, jag läste tråden där ni beställde och fanns mycket fint där. Många som hade namn med berg och stora vidder.
Chloris har jag, den har massor av knoppar men de har itne slagit ut än tror jag. Hade tänkt vattna i dag men hann inte.
Hur stor är Chloris hos dig ? LÅG skriver att den bör hållas på max 1.5 m.
Kryddan03
10-07-2010, 00:14
Hittade din fina rostråd och hoppar över hit istället så att jag inte blir för OT i gissningstråden om vita rosor.  Tack för info om Aspirin rose.  Skall titta igenom dina bilder lite mer noggrant imorgon. Men mitt första intryck vid en snabbscrollning är: WOW vad många fina rosor du har!
Ezereht
10-07-2010, 05:58
Hon är ganska ny än (Chloris), jag tror jag planterade henne förra våren eller möjligen 08. Hon stod och stampade ett tag men kom sen igång med lite tillväxt, en del långa spön (tror jag kortade in en del av dem). All den längdtillväxten frös dock bort i vinter, så hon startade på samma höjd i år (fast ganska mycket knubbigare). Jag tycker plantan är jättefin som den är nu, så jag kan tänka mig att den är finast om man klipper ner den lite varje vår, ungefär som min kompis gör med sin Louise Bugnet. Men det är ju bara en gissning.
Knopparna är verkligen jättefina med sina långa flikiga foderblad.
Och då tror jag man ska klippa in Chloris direkt efter den blommat, så gjorde jag alltid med Mme Plantier, då blommar den året efter ändå. Klipper man på våren får man bara blommor längre ner i buskarna.
Ezereht
10-07-2010, 11:21
Aha, tack för tipset!
Har mest fotat klematis idag men här några bilder  Rhapsody in blue, mest glad att en av dom klarade vintern.  Lac Majeau, ny Kanadaros i år. Av G. Bugnet som vi fått så många härliga rosor av. Ska visst kunna bli 2.5 x 2.5 m, men det tror jag inte den får bli här. Doftar kryddigt, zon 7  Graet Western, Bourbonros. Växer lite för mörkt här men nu har grannen tagit ner en ek i sommar så nu kommer den få mera ljus, ska kunna bli 2 - 3 m, blommar en ggn.
Rosorna har det tufft i värmeböljan, här i Västerås har vi inte fått något regn på flera veckor och jag vattnar varje dag.  Port Sunlight, ny Austinros här  Morden Snowbeauty, blommorna bara väller fram i värmen.  Golden Eye, Easy Elegance ros, mina två ex klarade vintern bra. Har lagt in en massa nya bilder i album/Klematis och album/Trädgården. Titta gärna där !
skogstroll
14-07-2010, 13:45
vackra rosor.... min felicité parmentier som såg så lovande ut dog ut i torkan
Ja äntligen ska vi få regn här i Mälardalen, vi har fått 10 mm på en månad, trots allt vattnande så har många rosor bara rusat över. Här två nya rosor  Munstead Wood, Austinros från 2007, blir ca 1m och doftar riktigt gott. På bilder är den mörkare men all sol har väl blekt färgen. Från Flora Linnea i våras.  Roseraie de l´ Hay, fransk rugosa från 1901. Nu liten men ska bli ca 2 m, liknar Hansa lite. Tuff ros som klarar zon 6, doftar gott, planterad i höstas -09
esters-tradgard
25-07-2010, 06:56
Vi har fått regn hela natten och trädgården tackar verkligen. Vi har haft ett litet duggregn på 3veckor och det är allt så regnet var verkligen välbehövligt.
Här med 35 mm, äntligen. Jag har sett mindre träd och buskar här som har börjat vissna så detta behövdes, men visst har det blåst och är bara 13 grader nu.
Det har inte blivit så mycket rosbilder sista veckorna, all kraft har gått till mina klematis bilder men här några från dagen.  Ny Rugosa, Rosa Zwerg, tysk från Baum. Blir bara ca 1.20, stark doft, zon 7  Postillion, Modern buskros, blir ca 1.5 m, god doft, andra sommaren  L.D. Braithwaite, Austinros, namnet efter David Austins svärfar. Doftar först efter någon dag. Stamros hos mig !
 Här en bild från i dag av Kanadarosen John Davis och klematis Avant - Garde, viticella mer en glad slump att dom passade ihop. Första sommaren dom blommar ihop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|