kulnog
En av mina bäbisar blåste av vid roten igår. Hon är runt 70 cm hög och ska precis öppna sina knoppar. Jag ställde henne i en vas direkt, men nu slokar hon och verkar ge upp. Vad ska jag göra för att rädda henne?
Kram
Anja Danmark
Fjern de fleste blomster og plant det hele i en stor krukke ca. 10-15 cm dybt, og sørg for at holde krukken fugtig. Så danner den nye rødder i løbet af en uge eller to...
kulnog
Okej så ska jag göra, tack! Jorden den stod i innan är rätt fet och näringsrik, det kan inte bli för mycket eller?
Sussie F-Flower
Jag har också en tomatplanta, en miniatyr av ampelsort, som lossnade ifrån roten för ett par veckor sedan...
Vad detta berodde på har jag ingen aning om men jag planterade om den lilla buskiga och blommande plantan djupare, i en ny kruka med ny ko-på-påse och den verkar ha tagit sig förträffligt. Tomater bildar ju rötter upp efter stammen.
Innan jag planterade om den så tog jag bort några blad längst ner men sparade skotten.
Vissa skott hamnade under jorden men det verkar inte som att det gjorde något.

Tomatplantan är inte mer än max 2 dm hög men det är omöjligt att se emellan bladen och skotten, så tät är den..
Alla andra av samma sort är ca 40-60 cm långa. Det måste var något fel på den här lilla men vi får se om det blir några tomater på den. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon