Full version: Clematissteklar
Trädgårdsbrukare
I morse upptäkte jag och min sambo att vi fått clematissteklar i Gullclematisen och Gladys Picarden. På två dagar hade larverna redan ätit ca 40% av Gullclematisen och börjat ge sig på Picarden.

Buskarna klipptes ner så hårt som möjligt och forslades bort från trädgården.Ett par timmar med pincett och en gammal konservburk.Burken är nu halvfull med larver, det blir färre och färre varje gång jag och min sambo kollar rabatterna och växterna runt omkring.
Jag har fått känslan av att de ge sig på de små brokbladiga Clematisarna och verkar inte gilla de slätbladiga som sitter en liten bit därifrån.

Är det någon med erfarenhet av detta som kan berätta mer. Har haft Clematisar i trädgården i flera år och tydlige varit lyckligt lottade utan dessa steklar.

Larsa
Åsa, mälardalen zon 2
Klematisbladstekeln går främst på småblommiga klematisar och är en hyfsat ny skadegörare de första rapporterna kom i slutet på 80-talet men den verkar trivas i sverige så vi får nog dras med den. Man kan få bra resultat ifall man inspekterar sina småblommiga klematisar regelbundet i maj-början juni, när man ser de knottriga årsskotten så klipper man bort dem. Det knottriga är äggen som den vuxna klematisbladstekeln har flygit dit och stoppat in i de nya mjuka skotten.

Istället för att klippa ner växterna kan man ju även lägga duk under och skaka och trampa ihjäl så många man kan. +Växterna klarar kalätningar (ibland bättre än nedklippningar mitt i växtsäsongen), de brukar grönska igen.

+Man kan testa att på sikt gynna fågellivet genom att sätta upp fågelholkar.
Trädgårdsbrukare
Tackar, Hoppas att jag har dessa Clematisar kvar tills nästa år då jag klippte ner dem ganska skapligt.Tipset med att skaka ner dem på marken borde funka bra då de ramlar lätt av, har märkt det på Digitalisen som är aldeles intill.Plockar fortfarande larver, sista svängen var det "bara" 12 stycken, jag ger mig inte utan kommer att hålla allt under uppsikt.
Tack för ditt inlägg.

Larsa
Snöflinga

Hade tidigare samma stekel som kalåt min alpklematis. Fick då tipset här på Odla att pudra med Myrr, vilket jag gjorde efter att först skakat ner larverna på ett vitt lakan och sedan pudra både på blad och jorden under.

På hösten och våren pudrar jag på Myrr på jorden eftersom stekeln övervintrar i jorden. Nu har jag inga som helst problem happy.gif
Trädgårdsbrukare
Myrr funkar alltså, kanon, jag skyndar till affären med detsamma. Tackar som ödmjukast
Larsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon