Har fått några stora gröna baggar (?) på min klematis, en Nelly Moser. De är säkert 5 mm stora och sitter inte i klungor utan hoppar omkring, eller flyger kanske? De nya skotten blir ätna och knopparna ser mörka ut med svarta fläckar. Har inte gått så längt än så jag hoppas det inte är kört! Sprutade med såpa idag. Nån som vet vad det kan vara?
HEJ
JAG TYCKER ATT DE ÄR TRIPSAR .
OBS DU KAN GOOGLA PÅ (TRIPSAR).
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2010, 06:53
Trips brukar inte vara 5mm långa och gröna. Löss brukar inte heller vara så stora. Möjligtvis att det kan vara något stickfly men varken stinkflyn, löss eller tripsar kan tugga eftersom de ju inte har tuggande mundelar så är det verkligen bitar som försvunnit från växten kan det vara någon annan. Och alla som tuggar hittar man inte så lätt många är ju mera nattaktiva, så tuggorna kanske är gjorda av någon annan än den man först hittar på växten.
Kanske några bilder kan behövas.
Nej, det är inte tuggat bitar, utan bladen liksom krullar sig på ena kanten. De nya jättesmå skotten försvinner. Det var när jag sprayade med såpan som jag såg typ 2 såna där stora gröna. Googlade på trips och de ser inte ut så, bredare och knallgröna. Men vet ju inte om det verkligen var de som var problemet. Hittar inget annat dock.
När jag ändå frågar- tuggar inte löss? Hittade mindre liknande gröna som såg ut som löss på nysatta stockrosorna. Satt dock inte i klungor som löss gör annars. Där däremot är det tuggat som runda hål i varierende storlek, ffa på de nyaste bladen. Lite bättre efter såpa x2.
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2010, 15:24
Nej löss tuggar inte de har inga tuggande mundelar de har mera som en sugsnabel som är mycket tunn som de sticker in i bladet och suger växtsaft ur växtcellerna.
Såna som kan tugga på växterna och verkligen ta bort bitar av bladen är skalbaggar, larver (både stekel och fjärilslarver), sniglar, tvestjärtar. Flera av dem är nattaktiva eller har bra kamouflage.
Ytterligare en sak sprutar du såpa tar du död på nyttodjuren = du måste fortsätta spruta hela odlingssäsongen regelbundet eftersom du förstör ekosystemet. Accepterar man angrepp i början och kanske bara mosar det värsta för hand eller spolar med vanligt vatten brukar de naturliga fienderna hinna föröka upp sig såpass att de tar hand om de flesta skadedjuren.
Piccante
27-06-2010, 15:38
jag kom att tänka på grön sköldbagge? de sitter ofta på blad.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:v1gt_fg...a_viridis01.jpg
CITAT (Markus_H @ 27-06-2010, 16:38)

jag kom att tänka på grön sköldbagge? de sitter ofta på blad.
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:v1gt_fg...a_viridis01.jpgHm, kanske men är tveksam. Tror den hade tunna vingar uppepå. Mosade en och den var inte hård som en skalbagge utan mycket mjuk.
Svårt att mekaniskt ta bort de man inte ser? Såg ju bara två såna gröna på en stor planta, och är ju inte ens säker på att det var de som var problemet. Men spola med vatten kanske då?
Piccante
27-06-2010, 20:01
Lyckades fånga en, men ser nu att min kamera inte riktigt var med...den syns ju knappt hihi. Hade visst inga vingar. Stinkfly var det inte heller. Ljust grön, avlång, lite mörkare teckning på ryggen. Som spröt där fram. Ca 5 mm stor.
[attachment=51505:en_gr_n_en.jpg]
Så här ser bladen ut på klematisen, bucklar och krullar sig på sidorna, knopparna bucklas också:
[attachment=51506:klematis.jpg]
På stockrosen hittade jag samma gröna djur, men där ser det helt annorlunda ut:
[attachment=51507:stockros.jpg]
Kanske har den inget med det hela att göra då? Hittar inget annat dock!
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2010, 21:20
Liknar en bladloppa tycker jag de sticker och suger precis som bladlöss och klematisen ser ju normal ut, lite deformerade blad p.g.a någon stickande och sugande insekt är ju helt normalt, växter utomhus har inte perfekta blad (bara om de är gjorda av plast).
På stockrosen är det dock någon annan som gjort skadan om du inte hittar några larver el. dyl. med tuggande mundelar säger jag sniglar el. tvestjärtar och de får man jaga på natten men såna där små skador på bladen brukar ju vara helt normalt. Det är värre om du hittar en massa små kuddar under bladen, stockrosrosten har ju fått många att ge upp stockrosodling.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-06-2010, 22:20)

Liknar en bladloppa tycker jag de sticker och suger precis som bladlöss och klematisen ser ju normal ut, lite deformerade blad p.g.a någon stickande och sugande insekt är ju helt normalt, växter utomhus har inte perfekta blad (bara om de är gjorda av plast).
På stockrosen är det dock någon annan som gjort skadan om du inte hittar några larver el. dyl. med tuggande mundelar säger jag sniglar el. tvestjärtar och de får man jaga på natten men såna där små skador på bladen brukar ju vara helt normalt. Det är värre om du hittar en massa små kuddar under bladen, stockrosrosten har ju fått många att ge upp stockrosodling.
Tack för svar! Hittade ingen jättebra bild på bladloppa men det kan säkert stämma, fast en yngre variant utan så stora vingar. Sen är det säkert som du säger, att det är helt normala "skador" som man får leva med. Tittar nog lite för noga på mina växter eftersom jag inte har så många än... Och inte vet hur det brukar vara heller. Ska ta det lite lugnare

.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.