vanjalarsa
26-06-2010, 17:19
jag har satt blått nät över jordgubbslandet (pallkragen) . Någon sa att det var vanligt att fåglar fastnar i det.
Jag har flera bekanta som också använder det blåa nätet. Ingen har fått några fåglar som fastnat. Har ni någon erfarenhet eller synpunkt? Jag vill ju inte att fåglar ska komma till skada. Hur gör man annars för att få ha bären kvar?
mvh vanjalarsa
Preussen
26-06-2010, 18:09
fåglar kan säkert fastna i nätet men om du ser till odlingarna någon gång per dag kan du alltid vitja nätet. råka går att äta.
Åsa, mälardalen zon 2
26-06-2010, 18:13
Vi hade jordgubbsodling med nät när jag var tonåring vid förra huset det fastnade massor av fåglar i näten och uj vad de trasslade in sig, man fick klippa loss dem medans de skrek för glatta livet, jag tror inte jag skulle använda de där näten ifall jag skulle skaffa en jordgubbsodling, möjligtvis enbart ifall man kan fixa så man kan spänna upp dem hårt så det blir svårare för fåglarna att trassla in sig, mina föräldrar hade bara nätet löst på så då kunde de vira in sig rejält.
andersen
26-06-2010, 18:56
Det går bra att använda vanlig odlingsduk. Sedan så finns det bärnät med mindre maskor som är märkt fågelsäkra, hur bra dom är vet jag inte, På min odlingslottsförening är det förbjudet med bärnät.
Susanna
26-06-2010, 19:22
Jag läggar hönsnät över, då slipper man fåglar som fastnar men får ändå ha bären kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.