|
wakeman
26-06-2010, 19:28
Jag har länge velat ha en palm i trädgården så jag tänkte inhandla en så snart som möjligt. Det blir med största säkerhet en väderkvarnspalm (Trachycarpus fortunei) som jag ska plantera i skyddat söderläge. För att den ska klara vintrarna här så har jag satt ihop ett litet skydd jag tänkte trä på när det börjar bli för kallt här i zon 1. Men jag är lite fundersam på om det räcker med skyddet jag byggt och om det blir det luftigt nog där inne?
Jag är ytters tacksam för alla tips och erfarenheter jag kan få eftersom jag inte provat detta förut. Palmen ifråga är ca 60cm lång, så den är inte allt för stor än.
Bild på vinterskyddet bifogad: [attachment=51457:IMG_0084.JPG]
Alexander-VG-zon3
26-06-2010, 21:02
plantera den i lucker och väldräneradjord, det kan vara bra att djupplantera stammen, men på en sådan lite planta klan det vara svårt. köper man en större planta kan man plantera den ca 10-15cm djupare i marken än vad den stod i krukan. då skyddas rötterna. risken under vintern i zon 1 är att den fryser/ruttnar i palmhjärtat (tillväxtpunkten där alla blad kommer ut ifrån). palmen kan se grön och fin ut efter vintern och man tror att allt är på den säkra sidan, även dom innersta bladen kan vara gröna. men drar man lätt i dom nya spjutbladen i mitten så om dom lossnar och är bruna nedtill har röta gått ner i stammen/tilläxtpunkten. så första vintern är det viktigt att 1 täcka mot tjäle, täck marken med ett tjocklager av halm, torralöv och sedan på pressening över det så det hålls torrt. du kan också täcka med frigolit runt om palmen på marken. 2 täcka mot kyla och 2 håll det luftig och/eller täcka mot regn. ditt skydd är en bra ram. men plasten ska du inte använda det håller inne fukten. täck den istället med grön vinterväv i flera lager eller köp tjock geotextil vilket också ger ett bra skydd. bubbelplast eller plast ska man bara använda i nödfall. här är en tråd om geotextil http://snowpalm.dyndns.org/forum/exotics.pl/read/11173till vårvintern-våren kan det vara bra att täcka den mot solen (ljust tunt tyg). och vattna den tididgt på¨våren när det börjar bli varmt hos plamen, annars kan den få torkskador. sedan är ju mycket snö välkommet, även om det ibland i södra sverige inte kommer så mycket. men när det väl kommer så skotta upp så mycket du kan över palmen. och det är dom 3första vintrarna som är kritiska, då tycker jag man ska skydda den rejält. när den fått en stam och är etablerad och den har varit med ett tag så kan lätta mer och mer på skyddet och till sitt låta den stå oskyddat i zon 1. härdighet i sverige för en etablerad väderkvarnspalm utan skydd är ca -14c -19c.
wakeman
26-06-2010, 21:27
Tack för svar! Jag funderade på om man kanske kunde ta bort taket på skyddet hälla på löv/halm så att större delen av palmen täcks?
Tycker det verkar lite krångligt att binda upp palmen och hur länge kan man ha den uppbunden? Det är inte min egen trädgård då jag bor i lägenhet, så vill inte ha allt för mycket jobb med det
Alexander-VG-zon3
26-06-2010, 22:01
det jag menade var att du tar veck plasten, på den ramen du byggt och täcker ramen med någon väv eller nåt liknade i ett par lager. så då behöver du inte binda upp och vira in palmen. utan du istället sätter över en träram med tyg/väv. du kan ju först sätta ramen över palmen, och klä in sidorna och lämna toppen öppen. sidan fyller du upp med torra löv runt om inte över. därefter kan du täcka den sista ''takbiten'' antigen med tyg/väv eller plast eller bägge delar. då får du ju täckning mot tjäle. och luftigt på sidorna och plast över som skyddar mot regn. den klarar sig med täckning hela vintern. dock kan det ju också bli skador av att man täcker för hårt eller för mycket. sedan kan det vara bra att täcka den efter att det frusit lite. här kan du med läsa om palmskydd http://snowpalm.dyndns.org/och mer info om plamen. http://www.scanpalm.no/trachycarpus_english.htmlsedan kan jag rekommendera denna bok http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151845717
wakeman
28-06-2010, 22:52
Tack för tipsen! Jag tänkte köpa fiberväv och se vad jag kan göra med det, sen växer det en stor tall i trädgården med barr på ca 15cm som jag inte vet vad den heter. Tänkte jag kunde använda de barren att täcka runtom palmen när frosten börjar komma med.
Imorgon blir det till växthuset för att köpa palmen, uppdaterar med bilder när den är på plats sen!
Alexander-VG-zon3
29-06-2010, 09:56
fiberväv är inte så bra att använda, köp hellre grön vinterväv, den är tjockare och mörkare. fiberduk ger inte nåt så vidare bra skydd (mot solen skyddar den däremot bra). likaså granbarr ger noll skydd i vad det gäller frost och kyla. ska det skydda mot frost/tjäle behöver man ett väldigt tjockt och packat lager. barrkvistar är tillför att täcka mot solen så att växterna inte vaknar tidigt eller får tjäletorka.
torra löv eller torr halm är bättre mot tjäle än barrkvistar.
hoppas du hittar en fin palm, på växthuset har dom mycket roligt. skriv om du ser nåt annat kul som dom har inne.
åker du inte till växthuset så kan jag rekommendera solhaga gardencenter. ligger söder om kstad mot Vä hållet. dom har mer palmer än växthuset och mer exotisk också.
wakeman
29-06-2010, 15:38
Nu är palmen köpt och planterad! Valde att köpa den på växthuset eftersom de på Solhaga var mindre i storlek. 250kr gick den på, inte så farligt. Köpte även juteväv för att dels isolera vid marken men också för att eventuellt binda in den, får se lite hur jag löser det senare. Till höger om plamen växer ett bornholmsfikon som klarade senaste vintern (dock tog det hårt) så det borde vara en bra indikation för att platsen ska funka. Nu ska jag bara ta och leta upp lite fler stenar att lägga runt den så ska det vara klart  Får hoppas den klarar vintern, annars blir det väl att man kanske får prova en större palm nästa år och så skulle man ju egentligen planterat den tidigare på året. [attachment=51576:trachy1.jpg] [attachment=51577:trach2.jpg]
Alexander-VG-zon3
29-06-2010, 15:55
en fin palm du köpte, och priset var ju inte så farligt. hoppas det ska gå bra. Bornholms fikonet är en ganska känslig fikon sort, härdighet ner till -10c -12c. Brown turkey är tåligare likaså desert king är härdigare. dessa tål ner till -15c -18c. fikon är en dålig indikator växt. av att den är en buske/buskträd som har flera tillväxtpunkter och dessutom kan fikon skjuta rotskott och den tål också fukt/regn och vind bättre. väderkvarnspalm skjuter inte rotskott, den har bara en tillväxt punkt i toppen av stammen och den är känslig för regn/fukt. och då den är städsegrön (behåller bladen vintertid) är den känslig för vind och mot uttorkning. skulle fikonet frysa ner en kall vinter så kan den skjuta mängder med nya skott nerifrån. medan en palm inte kan frysa ner för börjar den att ''frysa ner'' så är kronan (bladen) och tillväxtpunkten det första som dör. alltså dom har helt olika kroppstyper. använder du juteväv måste du ha det i flera lager. då den inte isolerar så bra. vit fiberduk, juteväv, barr är tillför att skydda mot sol, men kan om man har ett tjockt lager även skydda mot kyla. grön vinterväv däremot hindrar frost, gör det ca 5grader varmare, ger ett jämnar temperatur klimat. geotextil är ännu bättre. men jag hoppas att ditt skydd räcker och att den klarar sig. sedan får vi också hoppas att det blir en mild vinter som ''första vinter'' för palmen. lycka till och berätta gärna hur det går både med bilder och text
wakeman
29-06-2010, 18:01
Tackar tackar! Ska hålla tråden uppdaterad med text och bilder så ofta jag kan och orkar
Har läst tråden noggrannt och precis själv köpt en väderkvarnspalm och nu är jag nyfiken och undrar ; hur gick det??
Blomfrun
09-08-2011, 21:18
Jag funderar på att plantera en på friland i södra dalarna zon 4-5. Än så länge har jag den i växthuset på vintrarna tills den blir lite större.
wakeman
09-08-2011, 23:27
Här kommer en liten uppdatering:
Vintern tog hårt på palmen och mesta delen av bladen samt mittenspjutet vissnade ner. I början av juli sågade jag av en bit av stammen eftersom den inte hade börjat växa än och efter nån dag så började ett nytt mittenspjut röra på sig. Bilden visar hur palmen ser ut idag men det känns tveksamt om den kommer ha kraft nog att ta sig igenom en vinter till med så lite grönt.
Jag har planterat ut några tusen frön av Trachycarpus Fortunei 'Bulgaria' som ska vara en av de härdigaste varianterna av Fortunei, så det blir nästa palmprojekt. De har dock bara hunnit utvecka 1-2 blad än.
Jag har också fått tag på äkta frön av Trachycarpus Takil som jag kanske ska prova på friland nästa år. Beror lite på hur många plantor det blir totalt.
Tack för infon....trist med palmen...skall i a f försöka och har också sått frö på friland. Min kanske knasiga tanke var att om jag får upp något frö så blir det mer härdigt...
KatteLatte
10-08-2011, 07:42
Jag köpte en palm förra sommaren (ej Trachycarpus utan nåt annat som jag just nu förståss inte kommer ihåg vad den hette) som jag övervintrade utomhus, i zon 3.
Packade in tjockt runt rötterna och stammen, med barkmull, löv, säckväv, och fiberduk kring toppen. Kommer inte ihåg om det var bubbelplast inblandad också; om jag hade det så var det bara runt om; definitivt inte över.
Likande Wakemans erfarenghet så frös mittenspjutet, men kom tillbaka, var väl runt slutet på juni. Sidoskottet klarade sig bättre, och nu ser den ut att vara vid god hälsa om ändock faktiskt mindre än då jag planterade den.
Alexander-VG-zon3
10-08-2011, 08:20
CITAT (4:an @ 10-08-2011, 08:00)  Tack för infon....trist med palmen...skall i a f försöka och har också sått frö på friland. Min kanske knasiga tanke var att om jag får upp något frö så blir det mer härdigt...  Små frösådder kan ha lättare att klara vintern, imed att dom blir täcka av så mycket snö. Det blir inte mer härdigt från frön. Däremot kanske dom anpassar sig redan från början till miljön. CITAT (wakeman @ 10-08-2011, 00:27)  Här kommer en liten uppdatering:
Vintern tog hårt på palmen och mesta delen av bladen samt mittenspjutet vissnade ner. I början av juli sågade jag av en bit av stammen eftersom den inte hade börjat växa än och efter nån dag så började ett nytt mittenspjut röra på sig. Bilden visar hur palmen ser ut idag men det känns tveksamt om den kommer ha kraft nog att ta sig igenom en vinter till med så lite grönt.
Jag har planterat ut några tusen frön av Trachycarpus Fortunei 'Bulgaria' som ska vara en av de härdigaste varianterna av Fortunei, så det blir nästa palmprojekt. De har dock bara hunnit utvecka 1-2 blad än.
Jag har också fått tag på äkta frön av Trachycarpus Takil som jag kanske ska prova på friland nästa år. Beror lite på hur många plantor det blir totalt. Tråkigt att den frös ner så, det är så det brukar hända åtminstone dom första vintrarna men vi får hoppas den klarar nästa vinter och blir det en mild en så kan det finnas en chans att den blir långvarig. Många har ju testat bulgaria och inte sett någon bättre härdighet och dels är jag inte så säker på att det ev skuylle ärvas igenom frön. CITAT (KatteLatte @ 10-08-2011, 08:42)  Jag köpte en palm förra sommaren (ej Trachycarpus utan nåt annat som jag just nu förståss inte kommer ihåg vad den hette) som jag övervintrade utomhus, i zon 3.
Packade in tjockt runt rötterna och stammen, med barkmull, löv, säckväv, och fiberduk kring toppen. Kommer inte ihåg om det var bubbelplast inblandad också; om jag hade det så var det bara runt om; definitivt inte över.
Likande Wakemans erfarenghet så frös mittenspjutet, men kom tillbaka, var väl runt slutet på juni. Sidoskottet klarade sig bättre, och nu ser den ut att vara vid god hälsa om ändock faktiskt mindre än då jag planterade den. Kan det ha varit en dvärgpalm eller en nålpalm ? Dvärgpalm har jag haft lättare att övervintra utan skydd än väderkvarns, men då har det bara var sidoskott/rottskott som klarat sig. Dvärgpalm är mycket känsligare och du måste nu packa in den lika väl om inte mer för att den ska klara sig. Är det nålpalm är den däremot hä'rdigare än väderkvarnas men växer desto saktare och återhömtar sig sämre i svenskt klimat.
wakeman
20-08-2011, 17:33
Lite tråkiga nyheter. Efter att se ut att vara på bättringsvägar ser nu palmen ut att inte orka mer. Nån som har nån aning om vad som kan vara fel? Är det helt enkelt så att den inte har tillräckligt med energi för att komma tillbaka?
Tråkigt med palmen, den ser verkligen inte glad ut.
Det jag undrar är var man hittar sån där vinterduk till palmer?
Jag har ingen palm, men fler Yucca filmentosa och med denna vinter med massa snö och -20 och mer i långa perioder såg de verkligen inte glada ut i våras. ( var hårt även förra vintern, men lite torrare, tjälen hann ta innan snön)
Nu har den ena tagit sig med flera fina rotskott (blommade förra året) och jag vill nu försöka förbättra för dem inför kommande vinter.
Tidigare har jag bara fyllt upp med massa löv runtom och sen några lager fiberduk, men det verkar som det behövs nåt mer rejält.
Har iof funderat på att bygga en ställning med byggplast och ställa över, det blir ju mer vindskyddat då, men risken är att det b´lir för mycket fukt innanför så sån där duk man täcker palmer med vore kanske grejen, men var hittar men den? Vad heter det?
Helén
Alexander-VG-zon3
20-08-2011, 19:43
Det finns ingen speciell för palmer, utan det man använder är fiberduk eller grön vinterväv (eller andra typer av dukar och mark/byggnadsväv), bägge dessa finns att köpa på de flesta plantskolor med ett bra utbud av tillbehör.
I zon 2 borde dom inte ha problem, min yucca filamentosa (nordöstra skåne zon 1-2) klarade bägge dessa kalla vintrar utan skador. Men det är så mycket som gör att dom kan skadas tror inte det är kylan eller snön som gjort utan andra faktorer som gjort att dom mått dåligt/fått skador, jag hade dock inte brytt mig om att skydda dom. Men testa om du vill med den gröna vinterväven den är lite tjockare än den vita.
Alexander-VG-zon3
20-08-2011, 19:48
CITAT (wakeman @ 20-08-2011, 18:33)  Lite tråkiga nyheter. Efter att se ut att vara på bättringsvägar ser nu palmen ut att inte orka mer. Nån som har nån aning om vad som kan vara fel? Är det helt enkelt så att den inte har tillräckligt med energi för att komma tillbaka? Ja det var tråkigt att läsa och se. En palm som får så kraftiga vinterskador är mycket känsligare mot allt, minsta lilla som är fel gör att den tynar bort snabbt. Som det ser ut på din bild ser det svamp, mögel skador. Kanske har den fått för mycket regn eller börjar rötterna, palmhjärtat dö. Svårt att säga kan vara mycket som händer och som kan visa sig långt fram efter vintern. Hur är spjutet på den ? är det friskt eller går det dra ut ?
wakeman
20-08-2011, 20:16
CITAT (flaxss @ 20-08-2011, 20:48)  Ja det var tråkigt att läsa och se.
En palm som får så kraftiga vinterskador är mycket känsligare mot allt, minsta lilla som är fel gör att den tynar bort snabbt.
Som det ser ut på din bild ser det svamp, mögel skador. Kanske har den fått för mycket regn eller börjar rötterna, palmhjärtat dö. Svårt att säga kan vara mycket som händer och som kan visa sig långt fram efter vintern. Hur är spjutet på den ? är det friskt eller går det dra ut ? Finns inget nytt spjut på gång. Efter att jag kapade stammen skickade den ut 3 nya spjut men efter det kom det inga fler. Jag misstänker också att det kan vara mögel som har tagit sig ner i hjärtat eftersom det inte rinner av lika lätt som på en frisk palm. Är nog tyvärr inte mycket man kan göra för den palmen.
Hej De ser ut som Svampen attackerar rötter på grund av överflödiga vatten så du kan lyfta upp den och ta bort skadad delar och lämna rötter torka sen du kan plantera den i ny jord.
Obs Alla skadad delar ska ta bort.
H.Bassam
Trist historia. Har liknande erfarenheter. Palmdöd kan vara utdragen men så länge du inte kan rycka ur grejerna så finns det dock hopp. Se för all del till att den är skyddad från regn. Att plantera om den nu tror jag inte förbättrar chansen till överlevnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|