Full version: Apelsinplanta
TEZZ
Någon som kan ge mig ett tips på hur jag ska göra för att min apelsinplanta (den sorten som har små sura frukter) ska bli frodig igen?
Plantan är ca tio år gammal, den är omplanterad nyligen i citrusjord. Den har fått citrusnäring enl. anvisning på flaskan. Den står på en ljus veranda. Tidigare om åren har den blommat med massar av blommor och fått rilkigt med frukter. Plantan övervintar även på verandan som är frostfri och ljus. Jag provade med att sätta ut plantan i trädgården men den tycktes må ännu sämra då.

Prydnadsapelsin Så här fin var den förut.

Alexander-VG-zon3
det du har är en Citrus × microcarpa - Kalamondin, alltså ingen apelsin.

jag tycker det är konstigt att den skulle må sämre av att komma ut ute. mina mår jätte bra av det och skjuter mängder med blad och skott/blommor under sommaren. dock vill man ha den ute tas den ut efter att frostrisken är förbi, och man avhärdar den mot sol och mot blåst, dvs man sätter den i skuggan i några veckor sedan flyttar den soligare och soligare. gör man inte detta eller avhärdar den för dåligt så får den skador på bladen av solen och av hård blåst. får den skador får man alltså flytta den skuggigare ett tag. sedan tar det någon vecka ute innan den börjar att skjuta skott på nytt. till hösten tas den in innan det blir alltför kallt.

jag tycker din planta är väldigt fin, och ser ganska frisk ut. den visar lite brist symptom på bladen. ev kan det vara skador från ohyra, har du kollat så den inte har någon ohyra ? spinn, bladlöss, sköldlöss kan drabba citrusar. ser du ohyra så bekämpa dom.

annars så tycker jag att du kan öka näringen, ge den näring ca 3-4gånger per månad från nu till aug-sept. när den får större och grönare blad. så kan du trappa ner det till 2-3gånger per månad. nästa år börjar du ge näring när du ser att den växer.

sedan får du ju heller ej vattna ihjäl den eller torka ihjäl den, låt den torka upp lite innan du vattnar igen.

skulle den inte se friskare ut av detta, så kan du prova att klippa ner den lite. ta veck allt dött. och gallra ur kronan och toppa ner resten av grenarna till hälften. då kommer det (oftast) komma en massa nya skott. så hela växten för ett mer kompakt och grönskande/frodigare utseende.
TEZZ
Tack Flaxss för ditt snabba svar.
Jag har kollat efter ohyra men det finns inget jag kan se med blotta ögat. För några år sedan hade den spinn men jag kan inte se något av det nu. Det verker som om bladen inte vill utveckla sig riktigt. Ingen blomning syns.
Jag provar med att sätta ut den på en skuggig plats igen. och sedan succesivt vänja den vid sol och vind. Hur gamla kan sådana här träd bli?
kerstin z5-6
de blir gamla:)
Alexander-VG-zon3
sedan ska nämnas att bladen när man köper dom är oftast stora och tunna och blanka, dvs de är ''växthusblad'', i hemmamiljö blir bladen lite mindre och spetsigare och tjockare.

men som jag skrev innan tycker jag din planta ser fin ut, men prova att öka på näringen och se om tillväxten blir högre och bladen blir finare.

och jag antar att rötterna ser fina ut och mår bra ?

för mår rötterna dåligt så blir det sämre tillväxt och sämre blad.
TEZZ
Hur vet jag om rötterna mår bra?
När jag planterade om plantan tyckte jag att rotsystemet var litet.
I den krukan du ser på bilden fyller rotsystemet knappt 1/3 av krukan
men jag vet ju int hur stort rotsystem en apelsinplanta har.
Rötterna gick inte hjupt ner i krukan utan av bara på den översta delen.
Alexander-VG-zon3
det är en Kalamondin du har ingen Apelsin, Apelsin heter Citrus × sinensis och har stora runda orangea frukter. tummenupp.gif

om rötterna inte fyllt ut i krukan ska du inte plantera om den, citrusar gillar inte att man stör rötterna i onödan. sedan är det bra om jorden är lucker och luftig med lågt ph. tyvärr är dom flesta citrusjordarna inte så bra, många av dom innehåller kalk, andra innehåller för mycket lera eller grus.

jag själv använder rhododendronjord som jag blandar upp extra med leca, grus.

har krukan hål i botten ?, om där inte är bör du fixa så där är. så att vatten kan rinna ut om det blir för mycket.

du ser på rötterna hur dom ser ut om dom mår bra, om det vid omplantering fanns många vita/beige-aktiga grova fina fasta rötter med massor av fina vita tråd/sugrötter utmed sidorna och undertill så har den ett väl fungerande rotsystem.

var det däremot mycket döda rutter och ruttna. med lite eller nästan inga alls sugrötter. då mår rötterna dåligt. då har rötterna fel jord, eller får dom för lite eller för mycket vatten. det är ju lättare att vattna ihjäl en växt än torka ihjäl. om du själv tror att du ger den för mycket vatten så kan det vara bra att du låter den torka upp 1-2dagar innan du vattnar igen (inte torka ut helt, utan bara torka upp).

TEZZ
Tack för dina goda råd!
Efter vad du skriver så tror jag att problemet är rotsystemet. Nu har jag ju precis planterat om den så nu får jag låta den vara kvar i krukan den står i.
kan man lägga lite Rhododendrongödning i krukan tror du? Kanske är det bra att vattna med regnvatten? Vårt vatten i Skåne inehåller en hel del kalk.
Alexander-VG-zon3
näring innehåller oftast inte så mycket kalk (men kolla) citrusnäring funkar ju. eller annan vilken som som du har hemma.

ja regnvatten är bra för den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon