Pernilla & Lars
Jag har två Louise Bugnet, en Mme Boll samt en Belle de Crezy i en rabatt och nu behöver jag någonting framför som kan hjälpa till att "dölja" lite av "storkbenen" på Louse Bugnet flirting.gif

Funderar på att sätta jättedaggkåpa och eller funkia men jag skulle vilja ha något mera som passar, eller blir intrycket trevligare om man sätter lika växt hela vägen?

Antar att vad jag än sätter så bör rotsystemet ej vara för krävande. Jag vill gärna ha något med trevligt bladverk snarare än starka blomfärger.

Behöver även sätta någonting framför mina rosa pioner som snart har blommat över.

Både pionerna och rosorna står nedanför ett altandäck på var sida om en liten trappa i vad jag tror är sydväst läge.

Skulle bli jätteglad för lite råd och tips, gärna med bilder på lyckade kombinationer.

Tack alla
smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
[attachment=51469:175_p19049.jpg]Storbensutseendet blir bättre med åren.Att sätta samma växt framför är förstås ett alternativ, men för mej känns det lite stelt..
De som blommar före rosen och sen blir silverbladskuddar /(andra färgkombinationer finns med ex vitt grönt)är Pulmonaria tex sorten "Majeste"

Delphininum oxysepalum börjar blomma efter midsommar, små låga delpinium milt blå mörkt öga, som också gör kuddar25-30 cm h, blommar om om avblommat klipps bort till långt in på hösten.
Lammöra Stacys byzantinus "Silver carpet" eller andra som inte blommar så mkt -eller de som gör det om man gillar dem:)Silverbladverk
Artemisia stelleriana -sandmalört låg kryper, silverbladverk ,flikigt mkt vacker med rosor
Knippgentiana är fin till rosor och startar i augusti Gentiana asclepiadea
(Jättedaggkåpa är fin men fröar av sig något kopiöst. jag gräver o gräver men den finns altid kvar ...)

Heuchera-finns i många fina bladfärger, blommning ofta obetydlig men det finns sorter som blommar fint, Silver scrolls har fint silvrigt bladverk som bryter av mot rosornas gröna
Ezereht
Min kompis klipper ner sin Louise Bugnet varje vår, så den inte blir storkbent.

Men en ganska låg (kanske för låg) är ju söta Fjällkåpa. Ser ut som en minidaggkåpa med mörkare gröna blad och med vit kant.

Se virtuella floran: Virtuella Floran

Man kanske kan ha Myskmalva nära Pionerna, så blommar dom på hösten?
Pernilla & Lars
Åhh vilka härliga förslag tjejer.

Jag har nu bestämt mig att det får bli en liten blandat kompott, håller med om att det kan bli lite för tråkigt annars =)

Sandmalört har jag aldrig hört talas om men när jag googlade på den så blev jag helkär, den var ju helt fantastisk, vilket bladverk.

Alunrot är en av mina favoriter sedan tidigare så det är inte helt otänkbart att det blir någon till =)
Brokbladig lungört har jag massor av hemma så man kanske ska dela och flytta lite.....

Förstår faktiskt inte varför jag inte har någon Malva i min trädgård, dom verkar ju väldigt tacksamma och så är dom ju så söta.

Flera förslag med bilder mottages gärna. Älskar att få se hur andra har kombinerat, oftast är det ju bara närbilder på en enskild blommoa vilket i och för sig oxå är vackert

smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
[attachment=51478:1p2hx1bt...ut7ntn4d.jpg][attachment=51479:68r3zv3x...h5dhg29r.
jpg]Sandmalört är lätt att så själv desutom smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon