Full version: Rödmyror under altan
Pernilla & Lars
Hejsan!

Vi har fått ett rödmyrebo under vår inglasade altan, hur gör vi på bästa sätt för att ta död på boet confused.gif

Hade myrmedel hemma och strödde ut runt hela långsidan men efter att vi gjort det så lästa jag på flaskan och där stod det att det inte var fullt så effektivt mot just rödmyror dunno.gif

Tacksam för svar
smiley_small_hug.gif
zaaritha
Varför måste alla insekter dödas?
Bassam
Hej
Jag tycker att kan lägga lite sesam på området så myror kan inte stanna på grund att sesam ger lukt som myror tycker inte om.
H:Bassam
Pernilla & Lars
zaaritha; alla insekter måste defenitivt inte dödas men dessa rödmyror är ett jättestort problem då dom är inne på vår inglasade altan som även är ingången till vårat hus.

Tyvärr så är det inte någon enstaka myra vi pratar om utan hundratals. När vi kommer upp på morgonen och ska gå ut så har vi bokstavligen 100 tals myror över hela golvet och det börjar bli lite otäckt.

Bassam; jag ska prova att strö ut sesam

smiley_small_hug.gif
zaaritha
Ber om ursäkt!
Jag förstår att det är urjobbigt!
Bassam

Hej

Du kan kasta över dem varm vatten på området som den röra sig, gör det flera gångar
Också du kan suga dem på dammsuga som jag gör med insekter ofta.

H:Bassam

LenaFriman
Hej!

Har sett att det finns myrr att köpa i granulat form som myrorna ska ta hem till stacken och de ska ta död på drottningen & övriga medlemmar i boet.

Har ej provat själv men ska göra det, har ungefär liknande problem.

Mvh Lena.
Gossen Ruda
Finns det en synlig boingång så försök utnyttja möjligheten att lösa upp medlet i vatten och häll ner det i boet. Mycket effektivare än att strö ut. Fast rödmyror som kutar omkring? Är det inte stackmyror?
LenaFriman
De borde väl vara stackmyror, rödmyror och stackmyror är väl samma sak??

Har inte läst så noga på myrrflaskan som jag tänkt köp, såg bara att det var rödmyror på flaskan och tänkte att detta blir perfekt för mitt problem.

Har dock inte problem med att det kryllar inomhus, gud va äckligt!!

Mvh Lena.
Gossen Ruda
CITAT (LenaFriman @ 14-07-2010, 22:38) *
De borde väl vara stackmyror, rödmyror och stackmyror är väl samma sak??
Mvh Lena.

Inte för oss entomologer. Rödmyrorna(Myrmica) är mindre än stackmyrorna(Formica) men de senare har även mer svart. Kör en bildgoogling på Myrmica rubra resp Formica rufa.
TheLan
Ja rödmyror är väl dom som är små och röda och typ "kissar" på en? svartmyror är lika små som rödmyror men svarta plus att dom inte kissar? ( har även hört om något som heter trädgårdsmyror?) och stackmyror är i alla fall vad vi brukar kalla dom myror som bildar stackar i skogen sk skogsmyror ( svarta och röda kroppar )?? Hästmyror är likadana till utseendet som stackmyror men mycket större? utseende mässigt altså smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (TheLan @ 16-07-2010, 07:11) *
Ja rödmyror är väl dom som är små och röda och typ "kissar" på en? svartmyror är lika små som rödmyror men svarta plus att dom inte kissar? ( har även hört om något som heter trädgårdsmyror?) och stackmyror är i alla fall vad vi brukar kalla dom myror som bildar stackar i skogen sk skogsmyror ( svarta och röda kroppar )?? Hästmyror är likadana till utseendet som stackmyror men mycket större? utseende mässigt altså smile.gif

Rätt uppfattat. bravo.gif Rödmyrorna m.fl. har en liten gadd som de sprutar ut myrsyran med. Hästmyrorna saknar gadd och myrsyra men har istället kraftiga käkar som de kan nypas med. Svaertmyrorna kallas numera för trädgårdsmyror.
Lilla Sibirien
Bikarbonat (=baksoda)

Bikarbonat är en naturprodukt, strö ut det i gångarna. Och när bikarbonatet/sodan har trillat ner
i gångarnar häll över lite äppelsidervinäger.

Detta är mitt tips, vilket jag har läst mig till i boken om bikarbonat. Det samma kan
man använda i en myrstack som har placerat sig för nara uteplatsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon