|
Trampendal
27-06-2010, 01:51
Skulle lyssna på melodikrysset efter en lång dags pelargonpyssel och då finns inget ljud i datorn! Vad jag förstår har jag plötsligt ingen ljudenhet, vilket jag hade häromdan. Varför? Vet ej vilket ljudkort som sitter i datorn, men vad ska jag göra?
Jag är verkligen så less på datorer som jäklas, men det verkar som om man ändå inte vill vara utan dem. Hjälp! Någon?
grycken
27-06-2010, 09:03
Har du startat om datorn? Fick du tillbaka ljudenheten då? Om inte gå in i Kontrollpanelen - Ljud och ljudenheter och kolla att ljudet inte är av och att Visa volymikonen är förbockad. Detta förutsätter att du har PC med Windows.
Bengalow
27-06-2010, 09:40
Längst ner i högra hörnet visas en högtalarsymbol. Klicka på den och se om det är en bock i rutan "Ljud av". Om du högerklickar, så får du upp "ljudenheten"
CITAT (Trampendal @ 27-06-2010, 02:51)  Skulle lyssna på melodikrysset efter en lång dags pelargonpyssel och då finns inget ljud i datorn! Vad jag förstår har jag plötsligt ingen ljudenhet, vilket jag hade häromdan. Varför? Vet ej vilket ljudkort som sitter i datorn, men vad ska jag göra?
Jag är verkligen så less på datorer som jäklas, men det verkar som om man ändå inte vill vara utan dem. Hjälp! Någon? Har du Windovs Vista? Jag har den och det händer ibland (inte så ofta) att ljudet plötsligt är borta. Enda sättet att fixa är att starta om datorn. Maken har också Vista i sin, men han har aldrig haft problem med ljudet.
Trampendal
27-06-2010, 21:46
CITAT (grycken @ 27-06-2010, 10:03)  Har du startat om datorn? Fick du tillbaka ljudenheten då? Om inte gå in i Kontrollpanelen - Ljud och ljudenheter och kolla att ljudet inte är av och att Visa volymikonen är förbockad. Detta förutsätter att du har PC med Windows. Ja, jag har startat om utan resultat. Jag har också kollat ljud och ljudenhet och kan där se att det inte finns någon ljudenhet! CITAT (Bengalow @ 27-06-2010, 10:40)  Längst ner i högra hörnet visas en högtalarsymbol. Klicka på den och se om det är en bock i rutan "Ljud av". Om du högerklickar, så får du upp "ljudenheten" Nej, den symbolen är också borta. CITAT (netha @ 27-06-2010, 20:56)  Har du Windovs Vista? Jag har den och det händer ibland (inte så ofta) att ljudet plötsligt är borta. Enda sättet att fixa är att starta om datorn.
Maken har också Vista i sin, men han har aldrig haft problem med ljudet. Jag har xp.
Om du inte redan har, så testa att installera om drivrutinerna för ljudkortet...
/magnus
Trampendal
28-06-2010, 23:50
CITAT (vips @ 28-06-2010, 09:29)  Om du inte redan har, så testa att installera om drivrutinerna för ljudkortet...
/magnus Kan man ta reda på vilket ljudkort man har utan att plocka isär datorn? Jag har inga drivrutiner på skiva, måste leta på nätet.
Bengalow
29-06-2010, 08:40
Har du tittat på "Kontrollpanelen" > "Ljud och Ljudenheter"? Där undersöker du på "Maskinvara" att du har ett ljudkort. Du kan också trycka på "Felsök". På första fliken "Volym" finns 2 rutor "Ljud av" - den skall inte vara förbockad. Andra rutan "Visa volymikonen på Aktivitetsfältet" - den skalldu bocka för. Det finns andra möjliga felsökningar på dom andra flikarna. Lycka till!
Funkar det inte att hitta informationen så som Bengalow beskriver, så blir det lite detektivarbete. Nuförtiden är det ju inte så jättevanligt med separata ljudkort (instickskort), oftast finns det istället som en integrerad del på moderkortet, men funktion och uppbyggnad är den samma. Man få kolla på datortillverkarens hemsida, eller moderkorttillverkarens om man byggt själv, för att hitta drivisar till den modell på dator eller moderkort man har.
Har man tänkt sig att fortsätta med XP ett tag till, så kan rekommenderas att samla alla nödvändiga drivrutiner på en minnessticka eller liknande, bra att ha när det blir dags att installera om. Klassikern är annars att behöva leta på nätet efter LAN-drivisen... :-D
/magnus
Det har hänt mig att plötsligt var ljudet borta. Hittade ingen förklaring till vad som hänt. Några dagar senare hade jag ljud igen.
*Stintan*
29-06-2010, 18:43
Har du testat att göra en återställning till något datum då du vet att ljudet fungerade?
Trampendal
29-06-2010, 22:37
CITAT (Bengalow @ 29-06-2010, 09:40)  Har du tittat på "Kontrollpanelen" > "Ljud och Ljudenheter"? Där undersöker du på "Maskinvara" att du har ett ljudkort. Du kan också trycka på "Felsök". På första fliken "Volym" finns 2 rutor "Ljud av" - den skall inte vara förbockad. Andra rutan "Visa volymikonen på Aktivitetsfältet" - den skalldu bocka för. Det finns andra möjliga felsökningar på dom andra flikarna. Lycka till! Där får jag veta att jag inte har någon ljudenhet, vilket jag ju hade för några dagar sen. Därmed är inga rutor förbockade och går ej heller att bocka för.
Trampendal
29-06-2010, 22:50
CITAT (vips @ 29-06-2010, 12:01)  Funkar det inte att hitta informationen så som Bengalow beskriver, så blir det lite detektivarbete. Nuförtiden är det ju inte så jättevanligt med separata ljudkort (instickskort), oftast finns det istället som en integrerad del på moderkortet, men funktion och uppbyggnad är den samma. Man få kolla på datortillverkarens hemsida, eller moderkorttillverkarens om man byggt själv, för att hitta drivisar till den modell på dator eller moderkort man har.
Har man tänkt sig att fortsätta med XP ett tag till, så kan rekommenderas att samla alla nödvändiga drivrutiner på en minnessticka eller liknande, bra att ha när det blir dags att installera om. Klassikern är annars att behöva leta på nätet efter LAN-drivisen... :-D
/magnus Jag har öppnat datorn och konstaterat att kortet är integrerat i moderkortet (som tydligen heter Abit TH7-RAID). Det är ett hemmabygge, men inte byggt av mig eller någon till mig närstående. Får leta vidare efter drivrutiner, men jag tror inte att det räcker. Med min knappa erfarenhet av sånt här verkar det som om ljudkortet är slut helt enkelt. Är nog vettigt det du säger om att samla drivrutiner nånstans. CITAT (*Stintan* @ 29-06-2010, 19:43)  Har du testat att göra en återställning till något datum då du vet att ljudet fungerade? Ja och det hjälpte ju inte, därför tror jag att det är nytt ljudkort som gäller. CITAT (Alba @ 29-06-2010, 16:18)  Det har hänt mig att plötsligt var ljudet borta. Hittade ingen förklaring till vad som hänt. Några dagar senare hade jag ljud igen. Jag kan ju alltid hoppas på det nån dag till, kan i alla fall inte komma iväg och inhandla ljudkort på några dar.
Verkar vara en krets från Realtek, rätt vanlig, har haft liknande själv. Får se om länken funkar: http://www.abit.com.tw/page/en/download/do...PE=Socket%20478/magnus
Trampendal
30-06-2010, 22:16
CITAT (vips @ 30-06-2010, 09:54)  Verkar vara en krets från Realtek, rätt vanlig, har haft liknande själv. Får se om länken funkar: http://www.abit.com.tw/page/en/download/do...PE=Socket%20478/magnus Tack för länken, den funkade, men löste tyvärr inte mitt problem. När jag laddade ner "drivisarna" envisades de med att hamna på D:, borde de inte ligga på C: där jag har xp? Det gick inte att ändra adress, hur jag än försökte. Jag ger nog upp nu, tror jag. Jag har kollat på ljudkort på nätet och det finns några till överkomligt pris, verkar enklast att satsa på det. För då måste väl problemet avhjälpas i alla fall?
Antar att det är en zip-fil med en exe och lite annat inuti, i så fall spelar det ingen roll var den hamnar, kör programmet därifrån det hamnar så skall det installeras...
/magnus
Trampendal
01-07-2010, 22:01
CITAT (vips @ 01-07-2010, 16:48)  Antar att det är en zip-fil med en exe och lite annat inuti, i så fall spelar det ingen roll var den hamnar, kör programmet därifrån det hamnar så skall det installeras...
/magnus Jag installerade, men det hjälper inte. Jag har beställt nytt kort, i bästa fall kommer det i morgon. Utgår ifrån att det funkar sen, så det inte är nåt annat fel. Tack till er som försökt hjälpa mig, jag kanske återkommer när jag inte får det nya kortet att funka.
Meriona
02-07-2010, 21:39
Kanske dum fråga men har du kollat tangentbordet? På mitt HP tangentbord finns en mute-knapp upp till höger som man kan komma åt av misstag när man tillexempel dammar. Det har hänt ett par gånger och inga symboler syns nånstans på skärmen att man råkat göra detta, sonen har skällt och skrikit, men tillslut har vi ju dragit slutsatsen att nåt hänt när jag dammat och så upptäckte vi det hela.
Trampendal
02-07-2010, 22:13
CITAT (Meriona @ 02-07-2010, 22:39)  Kanske dum fråga men har du kollat tangentbordet? På mitt HP tangentbord finns en mute-knapp upp till höger som man kan komma åt av misstag när man tillexempel dammar. Det har hänt ett par gånger och inga symboler syns nånstans på skärmen att man råkat göra detta, sonen har skällt och skrikit, men tillslut har vi ju dragit slutsatsen att nåt hänt när jag dammat och så upptäckte vi det hela. Nej väldigt bra fråga, har hänt att andra funktioner plötsligt varit borta när katten tagit sig en promenad för att kolla nåt intressant på skärmen, (dammar gör jag däremot skamligt sällan) och jag har aldrig förstått varför det inte funkat förrän sonen med ett snett leende trycker på nåt och vips så funkar det igen. Jag har en sån knapp, men det verkar inte vara där katten trampat den här gången. Tack ändå, jag hade aldrig kommit på att kolla själv.
Meriona
02-07-2010, 22:31
Ok, hoppas det löser sig ändå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|