Full version: Ananassalvia
therese.kvist
Har ni tips vad jag ska göra med ananassalvia? Tyckte bladen luktade så gott
så därför köpte jag den!
theseraphim
har själv haft den men tycker den är lite svåranvänd då bladen inte smakar lika mycket som de luktar om man säger det så. har haft dem i sallader och gjort te av dem men tyckte inte det smakade så fantastiskt mycket med det luktade gott.
Varkenoch
Det kan vara rätt trevligt att binda in några kvistar ananassalvia i en blombukett man ger bort... Annars håller jag med föregående, det smakar annorlunda än det luktar och det ananasaktiga tycker jag försvinner nästan helt när man tuggar på den. Det betyder ju inte att den inte går att använda, jag har haft den i kryddsmör till exempel och det ger smak, bara att det är en annan än den man kanske tänkte sig när man kände doften.
imjoh
Den är jättegod i kalla såser och marinader, framför allt till fläskkött. Den är ett måste i min kryddgård. En av mina döttrar gillar att lägga bladen på en ostmacka.
Platinum
Använde den senast igår som kryddgrönt när jag gjorde helstekt filé i lergrytan, har även använt den när jag gjort broccolipaj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon