Ett par av min plantor ser angripna ut av något som får bladen att bli deformerade,
det ser ut om bladen torkar ihop längst ut.
Sprayade plantorna med Pyretal igår kväll.
Kunde se ett par bladlöss på några av plantorna, men inte på de mest angripna plantorna.
Det är också myror som springer upp och ned för själkarna men jag tror inte att de påverkar plantan...
Någon som har några teorier vad det skulle kunna vara? Har bif. ett par bilder också.
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2010, 10:56
Ser mera ut som virus eller skador från ogräsmedel typ stroller kombi än insektsskador.
Jag har inte använt några ogräsmedel annat än pyretal och detta först igår kväll..
Virus låter ju inget kul...

Kan man göra något åt detta?
Hej
Jag tycker att den ser ut som ogrässmedel skador. det kommer om man använder ogrässmedel på fel sätt.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
27-06-2010, 18:52
Pyretal är dock inget ogräsmedel.
Om det inte är ogräsmedel så återstår virus och tyvärr finns det inget man kan göra åt virus mer än att ta bort plantorna. Virus finns inuti cellkärnan så det går inte att ta död på, viruset kan spridas via beskärningsredskap, händer + stickande och sugande insekter typ. bladlus som suger på en planta och sedan vandrar vidare till nästa.
(det är inte så att någon granne använder ogräsmedel, växternas rötter kan ju ta sig en bit bort så är granntomten hyfsat nära kan ju ogräsmedlet komma därifrån)
Ursäkta skrev fel, menade medel mot ohyra.
Tyvärr verkar det enda sannolika vara att det rör sig om virus.
det finns ingen som tillräckligt nära skulle ha använt någon stroller.
Hur ser man skillnad på ett virusangrepp och t.ex. svampangrepp eller
skadedjursangrepp. finns det enkla "regler" som gör det lätt att avgöra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.