Kajsa
Här behövs hjälp, vårt bigarråträd Stella E spricker i stammen på två ställen mitt emot varandra och det är djupa sprickor som kommit i år, det mesta nu före midsommar. Vi gödslar med algomin både gräsmatta och träd ( trädet växer i gräsmattan ) Är det kört, hur ska den klara nästa vinter ? Trädet är nog 6 år.
Bassam
Hej

Du kan bygga bron mellan två sidan på skadad området för att vatten och näring transportera bra. .

H:Bassam

Ezereht
Inget svar Kajsa, men det såg verkligen jättekonstigt ut, och barken innanför sitter som inte ens an mot träet. sad.gif
*tröstkram
Kajsa
Ja det är för bedrövligt när det börjar ge lite mera frukt. Vad menar du Bassam, bygga bro mellan, linda ihop hårt där dom spruckit ? Kanterna är hårda dom lär inte gå att trycka in.
ingrids
Jag tror att Bassam menar bryggymp, men det behövs ju bara om barken är skadad horisontellt/på tvärs, saven kan ju strömma fritt trots sprickan.
Bassam
Hej

Tack Ingrid jag menar bryggymp bara den här metoden som hjälper på den här situationen.
Eller man kan klippa skadad bransch .

Obs
kan du googla på (bryggymp).
pleximaster
Det där ser hemst ut!

Fick något liknande på ett äldre plommanträd som jag senare fick ta bort, trodde det var en frostskada men den kom sent. Hoppas att vår trädexpert Cilla kan svara oss.

mvh plexi
Gossen Ruda
Usch. Om jag får komma med en teori så är det någon svamp som skadat eller dödat tillväxtskiktet på trädet, kambriet, så att barken släppt från veden. Vi får vänta på Cilla men jag tror att det är totalt kört för trädet.
Kajsa
Jag har letat runt lite på nätet och tror den är frostskadad, jo jag tror också den dör när vi får en köldknäpp i vinter. Har mejlat Cilla och hoppas hon ger mig svar.

Ja det var ju väldigt mycket som frös i vår trädgård i vinter, rosor, tuffa klematis mm
pebblelake
Mitt tipps är att renskära ned till levande /frisk ved runt såret så får trädet det lättare att läka.
En bryggymp fyller ingen funktion på skadan som visas på bilden.
Skulle själv vara lite försiktig med allt gödsel runt trädet i framtiden.
Cilla
Hej Kajsa,

Ser inte bra ut, men det är inte kört för trädet. Jag skulle tro att det är en frostskada, men jag utesluter inte andra möjligheter. Tycker mig se allt fler unga plommonträd med liknande skador som uppstår på våren när spänningarna är som störst mellan natt och dag.

Var detta en E-planta? Det man vet om virusfria fruktträd är att de i mindre utsträckning får problem med barken. Verkar som att virus, också på äpple, också sätter ned förmågan att klara temperaturskillnader. Om det var ett E-träd, skicka din fina bild med samma beskrivning till E-platsgruppen! Detta bör de få se.

Visst har barkens kanter skurits av? Det har nu ingen betydelse, men rent allmänt avråder jag från sådan trädkirurgi (som trädproffs höll på med länge). Träd är mer suveräna än vi att klara sina skador.

Det som jag gissar nu kommer att ske är att trädet fortsätter att transportera näring upp och ned i sildelen, dvs det skikt som sitter alldeles innanför barken. Troligtvis kommer en del av detta område att dö och näringstransporten därmed mindre. Men för den sakens skull behöver inte så värst mycket annat ske än att rötsvamp angriper veden inuti, och denna så småningom kommer att ge sämre stadga åt trädet. Som man ju kan fixa på annat sätt, t ex genom stöttning. Men veden inuti kommer fortsätta att vara stark ett bra tag till, om det nu inte är fråga om någon svamp jag inte känner till.

Jag skulle ha:

- Upphört med all gödsling, också organisk sådan, under och en bra bit utanför trädets krona.
- Stödvattnat hela sommaren, minst 50 liter i veckan. Vattenspridare en natt varje vecka.
- Kartgallrat så att det blev normal till lite lägre skörd i år för att låta trädet ägna mycket energi åt problemet, som kan vara större än det man ser.
- Satt en svart plastpåse över skadan som en ballong för att skugga och förhindra snabb avdunstning.
- Inte pillat med sår eller bark. Trädet sköter detta själv.

Kajsa
Tusen tack för svar Cilla !
Jo det är ett E träd/Stella E, bigarråer. Vi har inte skurit i barken eller rört något, det är helt nyligen som barken fläckte upp, det kom med värmen. I vinter låg snön ända upp till där kronan börjar. Det finns en lika djup spricka på baksidan av stammen men högre upp. Det behöver inte gallras det gör vinden, så fort det blåser far dom ner, inte så många kvar nu.

Jag ska skicka bilden till E-planta, jag har deras sida på mina favoriter.
Ska berätta för er om det lever nästa vår, vi följer dina råd.
Tack än en ggn.
vitavargen
Jag har en körsbärsplommon som gick samma öde förra året. En god vän från Bosnien hämtade mig levande kalk ( sprickorna var många fler än vad det syns hos dig ). Jag blöttla kalken och efter 24 timmar använde jag den över öppningarna, för att täcka att små insekter inte tar sig in och bygger bo där.

Jag väntar och se fortfarande ( trots att trädet varken fick blad eller blomma i år ) om den kan överleva.

Lycka till !
Cilla
Intressant att veta, tack Kajsa. Skulle gärna vilja veta vad Eplantefolket säger om detta också.

Så här brukar det inte se ut, men så ser man inte så ofta en så dramatiskt stor och antagligen snabbt uppkommen barkspricka heller. Jag håller mycket öppet för vad som kan ha orsakat det.
Bassam
Hej
Det är inte virus skador , det är frost skador så vi ska hjälpa träd att leva så jag tycker att bryggymp hjälper och beskärning för att göra balans mellan grönskar och vatten o näring som kommer från rötter och Karbohydrat - Som kommer från blad.
Obs
Vi ska skydda såra mordet ens Svamp o insekter kan inte attackera den.

Cilla
Det jag menar är att virus sätter ned träds förmåga att ta temperaturskillnader, som t ex mars månads varma soldagar och kalla frostnätter. Virus kan alltså göra träden mer frostkänsliga.

Bryggympar lägger man för att se till att näring kan flöda upp och ned i trädet, mellan rot och krona. Nu är detta inte just det här trädets största problem. Näring kan transporteras upp och ned i den levande delen av barken (skiktet som kallas sildel). Att lägga ympar för transport horisontellt har jag aldrig sett. Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att de bidrog till att skapa en sorts övervallning, men att få horisontella ympar att fungera i ett skadat och snart uttorkat kambium kan jag inte föreställa mig är möjligt. Å andra sidan har jag bara gjort bryggympar på traditionellt sätt, och naturen är fantastisk.

Beskärning av en skadad individ i syfte att skapa balanser som vi inte ser (rötterna och deras energiflöde till kronan) eller vet så mycket om skulle jag inte ge mig på. generellt tycker jag det håller bäst att lita på att träd kan sina balanser bäst själva: Om trädet inte kan försörja grenar så väljer det själv vilka som passar sämst att försörjas och dessa dör. Samma med rötterna - de som inte kan försörjas dör. Men som sagt, näringstransporterna är inte detta träds största problem om inte barken med sina skikt släpper helt och därmed torkar och dör runt om trädet.

Och om detta sker blir det nog tyvärr också för sent med bryggympning.
Bassam
Hej
Om vi vill behålla träd, vi ska hjälpa för att blir stark mot insekter och sjukdom, så vi ska försörja på bra beskärning bra vattning och bra gödsla annars ska Svampen och olika sjukdom och insekter ska attackera, det är inte roligt att skaffa insekter och sjukdom till mina trädgårdar.

. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon