Christa
Jag har paprika och chili som grenar sig och det är spensliga skott i varje bladveck. Nu tänkte jag sätta dit stödpinnar eftersom vi har blåsigt här.

Först tog jag tunn grön ståltråd för uppbindning men om plantan blåser från pinnen så skaver nog tråden sönder skotten.

Sedan tog jag snören istället men då kan plantan slå mot pinnen längst upp. Bytte till en kortare pinne.

Nu vill jag ha era expertråd.

Hur lång pinne skall man ta?

Hur skall man fästa plantan i den?

Hur långt från plantans stam skall man köra ner pinnen? (Man kan ju förstöra rötter när man kör ner pinnen.)

Om man fixerar plantan med en ståltråd så kanske den stryper plantan när den växer.

Alltså hur gör jag för att inte riskera skav eller annan åverkan på plantorna?

Gärna så mycket detaljer som möjligt från er som odlat chili och paprika utomhus några år.

flingan
bara kör som vanligt chillis är ganska tuffa . dock tycker jag det är svårt att få mogna chillis på friland.
Christa
CITAT (flingan @ 27-06-2010, 16:55) *
bara kör som vanligt chillis är ganska tuffa . dock tycker jag det är svårt att få mogna chillis på friland.

Vad innebär "som vanligt"? Jag har knappt fäst en stödpinne i hela mitt liv. Har ingen erfarenhet av att stötta ettårsväxter i kruka. Speciellt inte sådana med sidoskott.

Ståltråd eller snöre?

Hur nära kan man sticka ner pinnen utan att skada rötterna?

Fixera eller inte osv.

De står alltså i kruka och inte på friland och det är sorter avsedda för att odlas i kruka utomhus.
*Stintan*
Om du nu måste stödja dom så sätt ner en pinne så nära stammen det går och använd snöre att knyta med. Knyt på några ställen längs stammen men inte för hårt. Sätt snörena ovanför ett blad så de inte halkar ner. Tror säkert att rötterna klarar en pinne. Låt pinnen vara lite högre än plantan. Grenarna har jag aldrig bundit upp. Kan du inte vindskydda på något vis?
jocke_u
Det är ingen fara med rötterna om det inte är en tjock påle du ska trycka ner jämfört med plantans storlek...
Sätt den ganska nära stammen och sätt antingen gummiklädd ståltråd eller ett snöre löst ovanför ett bladpar så den kan växa tjockare utan att strypas...
Sidoskotten har aldrig tagit skada för mig, bind den så tråden vilar ovanför.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2010, 19:23) *
Om du nu måste stödja dom så sätt ner en pinne så nära stammen det går och använd snöre att knyta med. Knyt på några ställen längs stammen men inte för hårt. Sätt snörena ovanför ett blad så de inte halkar ner. Tror säkert att rötterna klarar en pinne. Låt pinnen vara lite högre än plantan. Grenarna har jag aldrig bundit upp. Kan du inte vindskydda på något vis?

Om jag ställer dem vindskyddat så får de sol betydligt kortare tid på dagen. Det är dock första gången jag odlar paprika och chili så jag vet inte hur mycket vind de tål. Den ena sorten skall bara bli 30-40 cm hög så den kanske borde klara blåst.

Dilemmat med vindskyddade lägen är ju att de får mindre sol då. Möjligen om man kan sätta upp ett lägre vindskydd men det är ju också ett företag.

Har du något tips på ett vindskydd som är lätt att sätta upp och som skyddar tillräckligt mot vind men inte stänger ute solen?
ingrids
Jag tror att jag förra året tipsade om ett svart plastnät man kunde montera på pinnar som var tänkt som vindskydd, såg lite ut som ett grovt myggnät. Då hade jag sett det på Coop Bygg/Trädgård
*Stintan*
Blir den bara 30-40cm behöver du nog knappast binda upp den heller. Beträffande vindskydd kan jag inte svara dig då jag inte har en aning om hur det ser ut på platsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon