kajmar
Hallå!

Undrar om någon har nåt bra förslag på en snabbväxande klättrare till ett sydost innerhörn (sol halva dagen ungefär) härdig zon 5.
andreas i uppsala
hmm...Om du hade bott lite längre söderut så hade jag föreslagit passiflora incarnata(maypops).Det skulle kanske gå hos dig om du skyddade den vintertid.Givetvis så skulle den frysa ner även hos mg men återkommer varje vår.De har en otrolig växtkraft.Lokala varianter från tex ohio har visat sig vara härdiga utan skydd ner till -30(utan att frysa ner)

Jag ska själv skaffa en i vår(så från frö)Jag ser fram emot de vackra blå-vita blommorna och sen frukten.
mvh
andreas
kerstin z5-6
Clematis , eller om du vill ha nåt mindre vanligt -tripterygium regelii-vita blomklasar eller
en klätterros kanadensisk -Quadra , remonterar .Japansk träddödare Celastrus ,eller min favorit klättrare -
Adlumnia fungosa
som ser ut som ett klättrande fänrikshjärta -3m med vackert finflikigt bladverk
Alla för z 5
vickeva
Bokharabinda är väl snabbväxande om någon, jag läste nånstans att den kunde växa 4-5 meter på en sommar.

Fallopia baldschuanica
kerstin z5-6
Fallopia baldschuanica
är tyvärr inte härdig i z 5-inte hos mig i alla fall
Kajsa
Humle kan växa sju till åtta meter på en sommar, härdig i zon 6
finns en variant med gul/gröna blad, härdig i zon 5.
Rankorna lever bara över sommaren, börjar om varje år.
Sylvia
CITAT (andreas i uppsala @ 15-01-2004, 22:19)
hmm...Om du hade bott lite längre söderut så hade jag föreslagit passiflora incarnata (maypops).

Jag ska själv skaffa en i vår(så från frö). Jag ser fram emot de vackra blå-vita blommorna och sen frukten.
mvh
andreas

Hyvens!!! Den växten vill jag också haaaa!! Ha-begäret poppade upp så fort man nämnde en "exotisk" växt som klarar vintern här! Var köper man frö?
vickeva
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2004, 23:08)
Fallopia baldschuanica
är tyvärr inte härdig i z 5-inte hos mig i alla fall

Hoppsan, så går det när man bara läser halva inlägg...
kerstin z5-6
Åja , det var kanske förhastat av mej - som ju är zonknäckare :)vad jag borde ha skrivit är att jag prövat den i z 5 och att den inte klarade sig , men egentligen vet man ju först när man prövat en växt tre gånger på tre olika ställen smile.gif Så den kan gå biggrin.gif
kajmar
Hej alla!

Man tackar för alla tänkvärda förslag...

Humlen ja... jag har en sådan (om den nu har överlevt flytten d v s) men den har en tendens att bli alldeles kaläten i slutet av varje sommar. Är det någon som har erfarenhet av humle och vet vad detta kan vara för otyg?

Andreas, skulle vara intressant att höra framöver hur det går med frödrivningen av passiflora incarnata, så skriv gärna och berätta! (Har du tagit frö ur passionsfrukter eller? Jag har några sådana som jag har inne faktiskt, men tror aldrig att jag skulle kunna övervintra dem ute. De växer för övrigt som attans. Men blommorna lyser med sin frånvaro).

Jag tror att jag kommer att leta och se om jag kan hitta något ex av bokharbinda, det verkar spännande, man kan ju prova få se om det går här hemma (det är lite trist i växtdjungeln när man bor så "långt" norrut då det finns så mycket fint som bara funkar neröver Sverige). Japansk träddödare verkar oxå intressant, sen har vi ju oxå (som föreslogs) klassikern Clematissläktet.

mvh Marina
Åsa, mälardalen zon 2
Kaläten humle låter som Humlefly, se tidigare inlägg

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...95d9ac4cb5e5ab4

Ofta anpassar sig naturen med tiden så det händer ofta att angreppen blir mindre och mindre varje år i takt med att de naturliga fienderna förökar upp sig. Så även om man inte bekämpar kan det bli bättre med tiden.

Även klematis kan bli kaläten varje år ifall det finns klematisbladstekel där man bor (den går främst på småblommiga sorter). Inte så lätt att bekämpa.
kajmar
Hej hallå!

Humlefly... det kan det säkert vara (det verkar ju överensstämma med mina problem) jag får kika och se om jag hittar något lämpligt bekämpningsmedel eller helt enkelt, som du oxå föreslog, avvakta och låta naturen ha sin gång...

mvh Marina
Adri-Anne
Hej Kajmar!

Bokharabinda har en otrolig växtkraft, den täckte vår vägg på nolltid, plus att den växte med vita långa lianer långt in på vinden. tongue.gif biggrin.gif
Den har gulvita små blommor som växer i hängande klasar. Mycket vacker.
Härdig och frisk. En riktig kanonväxt. biggrin.gif
kajmar
Hej Ann!

Det låter bra... precis vad jag behöver. Nu är det bara att hålla tummarna att den vill trivas här uppe hos mig i zon 5 oxå. Men läget är ganska skyddat så det är värt ett försök.

mvh Marina
Adri-Anne
Förlåt Kajmar!

Du fick ett alldeles galet råd hos mig. Bokharabindan går bara up till zon V

Men vad jag kan komma på just nu, så går klematis Alpinum, humle och Hurdalsrosenn upp till son V-V1
Det går nog många till. Om du ger mig tid till imorgon så skall jag krafsa fram några tåliga. rolleyes.gif
Gunvor Nilsson

Den här klätterväxten på Burmeisterska huset i Visby var väl en bokharabinda? Har för mej att den frös ner en vinter för länge sen. Vem vet mer om den - Tingstäde kanske? Och hur kallt var det den vintern?
/Gunvor
Adri-Anne
I fackliteraturen står det att bokharabindan bara klarar sig upp till zon- 3

Men Kajmar, du har ändå en massa växter att välja på.
Hittade minst ett tio-tal clematisarter att välja på.

Även en del kaprifoler som Rosenkaprifol, Eldkaprifol, Skogskaprifol och Tellmanskaprifol. Den har jag själv haft. Den doftar inte, men har en vacker guldgul färg och den växer så det knakar.

Koreansk pipranka, kameleontbusken Actinidia kolomikta.

Rosor. Dom glömde jag igår.

Flammentanz. Eh hejare på att växa. Blommorna är djupröda och kommer i massor, dom doftar ganska svagt, men med den färgen och blomvilligheten så får Flammentanz förlåtelse för det.

New Dawn. Växer villigt och bra, en mycket frisk ros, det är inte mycket som biter på den. Blommorna är stora , silverrosa och doftar milt och gott.

Polstjärnan. Växer enormt, har små vita doftlösa blommor som kommer i massor. Men det är ett aber med Polstjärnan, blommorna slår ut kl elva och ligger på marken i drivor kl halv tolv. wink.gif biggrin.gif

Venusta Pendula. Vet jag inte mera om än att hon klättrar, går upp till zon fem och har vita blommor.

Hoppas att du hittar något som går att använda. biggrin.gif
kajmar
Tack så mycket för alla tips!!!

Jag får nog som sagt avskriva bokharabindan om den bara är härdig till zon 3. Men som sagt, det finns ju så mycket annat smått och gott oxå.

Kikade runt lite på internet på föreslagna sorter och den koreanska piprankan och tellmankaprifolen verkar lovande. Blev även intresserade av Vildvin... har någon erfarenhet av dess växtkraft och härdighet? (läste iaf att den skulle vara härdig i zon 5).

Rosor vet jag inte om jag vågar mig på... har en förutfattad mening om att de ska vara ganska svårodlade (kommer ihåg från när jag var liten att de rosor vi hade hemma frös ihjäl hela tiden).

Mvh Marina
Åsa, mälardalen zon 2
Rosor är definitivt inte svårodlade ifall man väljer sorter som är riktigt härdiga, och det finns ett STORT utbud av rosor. Låna L-Å Gustavssons tjocka bok Rosor för nordiska trädgårdar del 1 på biblioteket där kan du hitta rosor som passar för de flesta lägen och jordar och man kan läsa om rosorna om de remonterar eller ej, om de anses som friska eller om de brukar drabbas av sjukdomar, om de doftar mm. Fast det är läge för en varning, det finns en massa fina bilder i boken som väcker habegär.
kajmar
OK! Man kanske ska ge sig ut i rosdjungeln ändå... och kika iaf, för de är ju bra granna!

Men nu har jag alldeles nyss, av en slump, hamnat på Nordplants hemsida (de odlar i zon 5, 6 och 7 och säljer till återförsäljare) och de har bokharabinda (polygonum baldschuanicum) i sitt sortiment. Kanske det finns sorter av denna växt som är härdig hos mig ändå eller? Man tycker ju av namnet "Nordplant" att de bör ha växter för lite nordligare lägen... Vad tror ni som är lite hemma på denna växt?

mvh Marina
kerstin z5-6

Så här ser Adlumnia fungosa ut i alla fall
En härdig och långrankande klättrande ros är Leverkusen . Den blommar på års skotten vilket är en fördel då de kan frysa ner rejält o ändå blomma.
(Flammentanz -blommar på fjolårets skott )
Rosor finns det mer än 200 sorter för z 5 -ett 50 tal finns i mitt album rosor
om du är intresserad . Bokarabindan är jag tveksam till fortfarande

Clematis vaalge Daam -stora vita blommor -minst 7 cm tvärs över går fint i vår zon.
hälsar
kajmar
Wow Kerstin!! Jag var in i ditt fotoalbum och är mäkta imponerad! Du är ju proffs på det här!!!! Dammen, bäcken och stenpartikullen... vilka konstelationer och vilka blommor. Vi ska göra iordning vår trädgård i sommar då vi byggt ut och härjat på gården och i ditt album kan man verkligen hämta inspiration.

Det fanns många fina rosor oxå, Leverkusen som du bifogade var en riktig skönhet.

Det är bara att fundera vidare och planera.

mvh Marina
Cilla
Härliga bilder Kerstin, inspirerande med dem och att du har så mycket erfarenhet av odling i zon 5-6! Tack för att du delar med dig!
kerstin z5-6
tack detsamma Cilla för alla fina trädråd smile.gif jag fått av dej -detsamma gäller er alla föresten smile.gif
Hur nu nåt vedartat ska leva över denna kyla ..undrar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon