Full version: Allt är härdigt?
Blomfrun
Det är tur att man inte tänker efter hur mycket man tagit kål på under årens lopp för då skulle man garanterat börja gråta. Man får tänka att om något inte fungerar så lämnar det plats för något annat intressant. Vintern har gått hårt åt många av mina älsklingar men som tur är finns mycket på tillväxt. Angående ohyra så är det som sagt ett bra knep att ha stor biologisk mångfald i trädgården för då finns det större chans att det finns någon naturlig fiende till ohyran.
kerstin z5-6
Mycket är härdigt.. men denna vinter var ju speciell..och det är mycket som spelar in i fråga om ev härdighet.
Placering läge , etableringsvattning , invintring osv har stor betydelse
Blomfrun
Det märkliga med denna vinter är att det som "inte borde" klara sig har gjort det men annat som ska gå här strök med. Jag bor officiellt i zon 4-5 men både näsduksträdet, tulpanträdet och blåregnet klarade sig, förklara det den som kan. För övrigt hamnade mitt förra inlägg på fel tråd och kan därför tyckas helt lösryckt.
Alexander-VG-zon3
att en del växter som normalt sett anses känsliga klarar sig är mycket att jorden, läget är rätt just för den växt-arten.

mår dom bra och växer i rätt förhållanden så klarar dom någon enstaka hård vinter eller någon enstaka lägsta natt som blir under än vad dom egentligen inte skall klara.

jag vet att det finns näsduksträd som har dött vintrar i zon 0-1 (fel jord, fel läge). medan det finns träd som trivs och är väldigt vitala i zon 3-4.

likaså varför normalt sett härdiga växter dör kan vara att dom mår dåligt och har fel läge.

och växter kan under vintern få olika skador exempel ruttnar, torkar, tjäletorka, blåser sönder, solskador, klyvsakdor, gnagskador förutom köldskador.

planterar man växter i ''fel zon'' ska man alltså fokusera på att hitta rätt läge för just den växten och ge den rätt jord och rätt näring och vattenmägnd m.m.

en del måste ha högsommar värme för att klara vintern, dessa planterar man exempel där det är varmt och skyddat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon