Full version: jordcirkulering
lotte.schioler
Visst är det dyrt med köpejord!!!
Och visst känns det fel att gå och köpa jord i påsar!!! Dessutom - antingen alldeles för dyr eller alldeles för dålig jord.

Är det någon av er som har någon smart idé om cikulering av jorden på sina ägor? T ex behöver jag byta jorden varje år i växthuset där gurkorna växer.

I odlingslotterna har jag 3-års skifte som fungerar bra.

Vore tcksam för tankar och idéer! thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det allra bästa är att byta jorden varje år ifall man bara odlar ett växtslag, oftast funkar det dock att bara förbättra jorden med kogödsel, kompost och liknande och kanske byta vartannat, vart tredje år. Ju längre man odlar ett växtslag i samma jord desto större risk för svåra sjukdomar är det.

Jag använder mycket kompostjord till det mesta ute i trädgården (även i växthuset) det är väl mest sånt som balkonglådor som får köpejord för den är lättare, häller man kompostjord i balkonglådorna blir de ju jättetunga och jag tror inte hållarna klarar det.
Bassam
Hej

Det är bra med naturlig jord som finns på alla marken . de är rika på alla näring men de behöver förbättring med naturlig gödsel ibland, men de är jord som säljer på affären på 100kr till 5 påsar, jag tycker att de är inte bra på grund att de kommer från döda blad plus flyttande näring som räcker bara för kort tid.

Obs
om man plantera samma växt i samma jord varje år , det är inte bra för att olika växter behöver olika näring, exempel om man odla gurka i den här året man ska odla grönsaker nästa år för att gurka behöver mera p K men grönskar behöver mera kväv.

H:Bassam
officinalis
Vet inte hur du odlar i växthuset och ifall du har ett flyttbart växthus.
Står det fast kan du odla på bäddar i växthuset och ha en separat växtföljd för den. Är det flyttbart kan du kombinera det med en växtföljd bland bäddarna och sedan flytta på växthuset till en ny plats. Jord kan alltid återanvändas. Du kan exempelvis bygga komposter genom att varva "gammal jord", löv, färskt gräsklipp-örter, matrester osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon