Full version: temperatur
Unn
Det rekommenderas ju ofta att grodda frön ska placeras svalare, men hur varmt...eller kallt....som minimum menas? jag råkar nämligen ha en matkällare made in 1836 som vi inte använder eftersom diverse fyrbenta skadedjur har haft sin hemvist där.... Temperatur 6-12 grader året runt, ett halvmeters sandlager på golvet (där man grävde ned rotfrukterna förr).El indragen, så med lysrör ovanför de uppdragna plantorna, är det OK temp. att odla i, eller ska det vara varmare?
Tänkte att jag kunde övervinna råttskräcken och ta även det utrymmet i besittning för mina krukor? Behövs kanske mer värme?
(Råttorna finns inte mer unsure.gif Det var lixom dom eller vi...)

En i såtagen euforisk
Unn
Helen i Piteå Zon 5
Din matkällare verkar vara den perfekta platsen för dina plantor, häng upp lysrören och det blir helt OK. /Helen
kerstin z5-6
En helt lysande odlingspalats smile.gif som Helen säger
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2004, 22:09)
odlingspalats smile.gif

Palats - sa Bull, jojo, med råttskit å allt rolleyes.gif
Men Kerstin, nu har jag kollat lite på din källare...*avis,nyfiken*Vilken temp. har du där? Hur stratifierar du när det så krävs?
kerstin z5-6
Jag har 12-16 i källaren varmare fram emot april
Kyler i kylskåpet utom särskilt köldkrävande arter som stormhatt som jag gräver ner under snön ute smile.gif
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2004, 22:41)
Kyler i kylskåpet

hmmm...tittade in i kylskåpet idag....togs upp av en hel del lax, död gris och ren, som kanske borde ha städats ut 20:dag knut....
Kör du in hela krukan med jord och allt -hur stort kylskåp har du- eller _äter_ du inte så här års? Eller är det hokuspokus med fuktad perlit å plastpåsar och sånt?
Usäkta att jag är frågvis, men jag blir så lycklig när jag ser nån som är mer storvulen än jag. *dräglar*

Unn/ med sisådär 2000 fröer som snart ska gro wub.gif
kerstin z5-6
jag har långa smala fd matförpackningar i plast med såjord i och plastpåse runt om-
numera märkas de för att maken körde en i micron -delpiniumfrö -i tron att det var mat ! Bredsår alltså perennerna i detta o skolar ut sen
de går bra att rymma i en vanlig kyl-grönsakslådan ..tex tongue.gif ohmy.gif laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Ja, nog är det tur att man har stor kyl, mina frukt-och grönsakslådor innehåller just nu 22 små krukor och nu blir det hyllplan ovanför som får ge plats. Jag har önskat mig en "frökyl" att ha själv nere i min källare. /Helen rolleyes.gif
Unn
hmm..frökyl får det nog bli här med såsmåningom. Eller också får jag börja med de där små gröna plastkrukorna, fast jag har aldrig gillat dem.
jag kör med 5-liters glassbaljor, brukar alltid bli bättre resultat (jämnare fuktighet kanske) å så behöver man inte skola om så himla fort , men man får ju inte in så värst många i kylen...
Tapio
Halaj!

Jo, jag undrar lite på detta med att gräva ner rotfrukter i sand i jordkällaren. Gör man detta för att de håller längre då eller skyddar man dem från div. insekter och möss/råttor?

//T
Unn
CITAT (Tapio @ 25-01-2004, 11:06)
Halaj!

Jo, jag undrar lite på detta med att gräva ner rotfrukter i sand i jordkällaren. Gör man detta för att de håller längre då eller skyddar man dem från div. insekter och möss/råttor?

//T

Hej Tapio!
Skulle tro att det är både och. Möss å råttor kan ju inte gräva gångar i sand, åsså bevaras rotsakerna i jämnare klimat...jag har dock ej testat, trots att min källare engångitiden var kyllager till en matvarubutik. Tror inte den hade blivit godkänd som sådant idag unsure.gif
Tapio
Halaj!

Tackar för svar. Visserligen har jag bara kvar en påse med rovor (ja, förutom ett lock med DRPepper och bilens sommardäck) och en knippe ympkvistar kvar i jordkällaren efter sommarens odlingar, men sand skall provas nästa år.

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon