Nillan77
27-06-2010, 18:29
Vi har dragit bort en massa sly i en slänt. Nu är tanken att vi ska plantera lite växter i "hålen" som får sprida sig bäst de kan själva. Det är alltså ingen grävd rabatt i slänten. De kommer konkurera med det gräs som finns där. Vilka blommor kan passa? I ena kanten har vi planterat en lupin. Slänten är dock många meter så fler sorter ryms. Slätten vätter mot öst. Jag bor utanför Östersund så odlingszonen är runt 6-7.
kerstin z5-6
28-06-2010, 14:56
Lupiner sprider sig o mår bäst i grusiga söderslänter-tänk vägkanter..jag tror att det blir svårt att etablera trädgårdsväxter där.
Hur ska det skötas? Trimmer? Eller inte alls? Om inte alls kommer naturen inom tre år ha tagit tillbaka allt utrymme-eller i alla fall det mesta
Kungsljus, kan kanske fixa det ett tag i alla fall.
Alexander-VG-zon3
28-06-2010, 15:23
törel och såpnejlikor är två växter som sprider sig mycket hos mig och som tål allt även hård konkurrans. jag vet dock inte hur törel klarar sig i norra sverige.
men dessa är ju ganska härdiga
Euphorbia cyparissias - Vårtörel (namnsorten 'Fens Ruby' har jag själv, som får röda vackra blad och gula blommor)
Euphorbia amygdaloides - Mandeltörel
Euphorbia polychroma - Gulltörel
Cecilia zon 5
28-06-2010, 22:37
De växter som klarar sig absolut bäst i (o)gräskonkurrensen hos mig är daggkåpa och flocknäva. Har även ängsanemon, jättevacker växt men som sprider sig nåt alldeles makalöst, ut i gräsmattan, in i stenläggningen osv. Har den dock i söderslänt så den kanske vill ha det läget för att sprida sig såhär ohämmat. (kan tillägga att den nästan kvävt min fina gulltörel

)
Nillan77
29-06-2010, 07:20
Slänten är rätt så grusig. Det som växer där nu är en del smultron, gräs, midsommarblomster, små gran- och tallplantor och smörblommor. Jag kanske kan satsa på fler nävor?
Orkidétjuven
29-06-2010, 12:25
Mjölkört"rallaros" fungerar ju bra så pass långt norr ut, fingerborgsblommor, lupin kanske kan vara ngt? Annars lät det ganska fint med vad som redan växer där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.