Gardengirl
Hej! Min måbärshäck drabbades förra året av någon sjukdom. I stort sett alla blad blev prickiga och föll av, samma öde drabbade nästan hela området eftersom alla har samma häck. I år har den tagit sig jättebra och är nu väldigt fin. Idag när jag vattnade häcken så såg jag dock några blad underst på en häckplanta som såg oroväckande ut. Den hade några blad med prickar som hade gulnat och fallit av. Jag är nu jätteorolig att samma öde ska drabba vår häck som förra året. Är det någon som har något tips till mig så är jag jättetackam!
Bassam
Hej

Jag tycker att fel ligger på jord som på den här tiden grönskar förlora mycket vatten men rötter kan inte ger vatten till grönskar så blad blir torka och ramla,

Obs
vad du kan göra:

1 beskära bra.
2 vattna bra under den här tiden.

3 försöka att förbättra jorden.

H:Bassam
Cilla
Jag har sett detta på ett par ställen och jag har tolkat det som torkproblem. Bassams råd här är värda att prova, för även om det nu skulle vara en svamp som går på just måbär så stärker du plantorna genom att vattna.

Börja med att vattna, antingen med spridare som får stå på en natt i veckan, eller slang med hål (finns på många trädgårdsbutiker) som får ligga och droppa hela tiden. Blir det ändå fler gulnande blad, luckra jorden intill häcken och ta bort gräs som växer intill - och vattna.

Och beskär på vårvintern så att häcken får stimulans att växa, och så vattna nästa sommar igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon