Vi har fått en fågel i stugan vi aldrig haft där förrut. Först trodde vi det var en hök men den är alldeles för röd-gul. Det är ett par och dom är så söta, en dag matade dom varandra med råttor och efter det blev det parning. Nu har vi två stycken som flyger för brinnande livet till boet som vi tror är ett gammalt skatbo. Men kan det vara en tornfalk här, mellan östersund och ånge?
/Åsa
Vi hade en Tornfalk här (Kiruna) på grannens balkong ... tror det är ett par år sedan ... ösregn och dålig bild.
Jag fick hjälp av ornitolog (som just då befann sig i Japan) att bestämma vad det var för fågel.

Jag har inte sett den bakifrån sådär, men den röda färgen verkar rätt. Kanske är det verkligen en tornfalk vi har!
/Åsa
CITAT (Gåsis @ 27-06-2010, 21:41)

Jag har inte sett den bakifrån sådär, men den röda färgen verkar rätt. Kanske är det verkligen en tornfalk vi har!
/Åsa
Hur flög den? Jag tyckte att denna flög vingligt ... vet inte om det berodde på regnet.
Myosotis
28-06-2010, 08:11
Tornfalken finns i nästan hela landet, så det kan det mycket väl vara. De brukar inte vingla. Stjärten är lång. Det som är typiskt för tornfalk är att de ryttlar, dvs flyger på stället genom att flaxa snabbt med vingarna. Sen när de har sett en sork dyker de ner. Råttor är för stora byten, det kan inte ha varit möss du såg?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.