ängsvädd
Jag har planterat in vilda, taggiga björnbär på min tomt för några år sedan, helt ovetandes om hur de sprider sig och de har MYCKET vassa o hårda taggar.

Tycker ändå att det är synd att slänga plantorna så jag funderar på att plantera ut dom i skogen, det är en gallrad, ljus skog. Men blir det problematiskt för rådjuren med en massa bjärnbärssnår? Kan de få sår av taggarna?

Hur skulle ni ha gjort?
Blomfrun
Sätt du ut dem i naturen som de kommer ifrån. Rådjuren tar ingen skada av taggarna.
ängsvädd
Det vore ju toppen i så fall biggrin.gif Jag hämtade dem från ett ställe där vägen skulle breddas så det går inte att sätta tillbaks dem där.
Blomfrun
Det spelar nog ingen större roll var du planterar dem i skogen, kolla bara att du inte planterar så du spärrar en djurstig
Olle A
Här är det gott om björnbär i markerna, även nära rådjurens vintermatplats. Jag har aldrig märkt att de har tagit någon skada av buskarna.

Olle
ängsvädd
Åååå, det låter jättebra biggrin.gif Bra tips att hålla koll på djurstigarna blomfrun smile.gif
Överbölingen
Taggarna är växtens eget försvar mot växtätere. No harm to them.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon