Full version: Adliga
Sidor: 1, 2
Ralf
Själv har man släktens vapensköld hängandes på Riddarhuset. Nu undrar jag om det finns flera medlemmar här på Odla som har det?
Huggorm
Tyvärr inte, men på långt håll är jag släkt med eliten i Danmark. Det sägs åtminstone det i släkten, men om det går att bevisa vet jag inte. Rikedomar och flärd finns åtminstone inte mycket av.
Bengalow
Som spanjorerna säger..."Jesus Maria!" Skulle det vara något att fråga om på odla? Ett gott råd, Ralf, håll det hemligt!!!
Det finns flera andliga här, men aldliga vettetusan! Finns sådana?
Gåsis
Utan tvekan - af svinhufvud. Skulle jag aldrig tillstått utan dig Ralph...
Piccante
CITAT (Gåsis @ 27-06-2010, 22:21) *
Utan tvekan - af svinhufvud. Skulle jag aldrig tillstått utan dig Ralph...

Gåsis af Svinhufvud ?
Jag har kollat riddarhusets adelskalender och inte inte ens att min släkt är ingift i lågadeln, så näpp.
Alexander-VG-zon3
helt vanlig tråkig rätt ut i ingenting. whistling.gif nee skojar bara jag tillhör von flaxssen af flaxssenstien med två s.
gnon49
Hade varit roligt om så varit fallet. Men jag har inte funnit annat än enkla människor i min släktforskning över mina förfäder. Men man vet ju aldrig. Får luska vidare bakåt i tiden.
Orkidétjuven
Inte adlig på den svenska sidan, men faktiskt på den andra.
Piccante
Ett fåtal länder nyadlar folk än men det är väl inget som står speciellt högt i rang bland de "blåblodiga"? Annars finns det väl massa med lågadel i england.
Berith
När jag var liten kallades jag ofta för Knoll von Tott. Vet inte om det har nån sanning i sej... unsure.gif
netaave
Ja vi har lite blått blod i ådrorna sen långt tillbaka i Frankrike.
Min morfar brukade prata med mig om det när jag var liten och visade på ådrorna på insidan av handlederna där det ju syntes tydligt att blodet var blått wink.gif
Malvia
CITAT (Ralf @ 27-06-2010, 21:53) *
Själv har man släktens vapensköld hängandes på Riddarhuset. Nu undrar jag om det finns flera medlemmar här på Odla som har det?

Ja, ingift i släkt som har vapensköld i Riddarhuset.
aanderss
jag är inte adlig o ingen i vår släkt så vitt jag vet
malcolm
Tar mig genast namnet Af Skräde och sätter upp min vapensköld på hemlighuset, ett hjärta fö. a0a.gif

[attachment=51540:dass.JPG]
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 28-06-2010, 13:08) *
Tar mig genast namnet Af Skräde och sätter upp min vapensköld på hemlighuset. a0a.gif

rotfl.gif

När jag dör ska jag byta namn till von Oben och skramla med min vapensköld utanför pärleporten!
theseraphim
ÄR det inte själv så vitt jag vet men det är kul ändå att betydligt mer än man tror har "adligt" påbrå förvisso inte så man räknas tillhöra familjen men ändå.
skogstroll
jag är inte adlig men har väl några såna på jobbet.... tycker det är kul med släktforskning och så, man vet ju inte vem man är släkt med. För egen del verkar det vara mycket bönder och soldater och allt möjligt, och det tycker jag är intressant smile.gif jag ska snoka vidare nån dag när jag får tid
malcolm
En fd. jobbarkompis till mig har en bödel i sin släkt, kanske den sista i Sverige och DET är lite roligt. Adelskalendern sk*ter jag i, fanns mycket intressanatare kalendrar på mitt förra jobb (verkstad). rotfl.gif

Varför gå ut med att släkten krigat, skövlat, våldtagit och stulit andras egendom...? För det är ju det som det handlar om när det gäller de adliga....
Huggorm
CITAT (malcolm @ 28-06-2010, 19:08) *
Varför gå ut med att släkten krigat, skövlat, våldtagit och stulit andras egendom...? För det är ju det som det handlar om när det gäller de adliga....

Skulle tro att meniga soldater var minst lika benägna till att göra sånt där...
Bengalow
Man gör som chefen säger, Huggorm...och tar smulorna, för han har tagit tårtan för sig själv.

Om du anklagar menig man för stöld, vad anklagar du då greve von Wrangel (Skokloster) och likasinnade?
Motti
Vet inte om jag är adlig tror inte det men jag är född Winbladh och det finns många grenar av dom.Men jag har vänner som är födda Bonde och Bergenstråle och Von Tisen men jag kan försäkra er om att de lever precis som vilken svenssom som helst åker volvo har vove osv.Namnet har ingen större betydelse i dag och de får också låna på banken som alla andra när de bygger hus:)
Biggan_
CITAT (malcolm @ 28-06-2010, 13:08) *
Tar mig genast namnet Af Skräde och sätter upp min vapensköld på hemlighuset, ett hjärta fö. a0a.gif

giggle.gif rotfl.gif
Motti
Funderar på att ta namnet " von Fisenflöjt" för det är väl inte upptaget va ? giggle.gif Allvarligt så tycker jag det är trevligt med den gammla svenska Adeln men de får också jobba för födan precis som alla vi andra i dag,deras förfäder brände arvepengarna i den tron att de inte behövde arbeta som alla andra.I stort sätt är Adeln i sverige precis som vilken svensk som helst utom några få undantag och dom är få.men dom som är gammal svensk adel ska väl vara stollta över det som är lönt att vara stollt över:)
Biggan_
CITAT (Motti @ 29-06-2010, 00:03) *
men dom som är gammal svensk adel ska väl vara stollta över det som är lönt att vara stollt över:)

Men hur fina dom än är, så får dom precis som oss vanliga dödliga själv torka sig i ändan när dom skitit!
Motti
Helt rätt Biggan !tror dom kommit på det nu smile.gif
hattstugan
Stämmer Biggan!

Är själv inte det minsta Adlig men en stolt Bonnunge med rötterna i Bonedkulturen så långt tillbaka som det går att spåra på min far sida iaf!
Motti
Men vad man heter har väl ingen betydelse bara man har ett gott hjärta ?och vill gott.finns väl andersson och svensson som är så jäkla högfärdiga så de inte vet vilket ben de ska stå på.Man kan inte döma folk efter deras namn.
hattstugan
Instämmer med dig till fullo Motti!! kompiskram.gif
Motti
En får tacke tummenupp.gif
Bettis
CITAT (Motti @ 29-06-2010, 00:58) *
Men vad man heter har väl ingen betydelse bara man har ett gott hjärta ?och vill gott.finns väl andersson och svensson som är så jäkla högfärdiga så de inte vet vilket ben de ska stå på.Man kan inte döma folk efter deras namn.

Snart är det väl ovanligt att heta Andersso och Svensson (innan jag gifte mig hette (konstigt ord??) jag Andersson, kanske ta tillbaka det börjar ju bli ovanligt igen.. giggle.gif
mamamaggan
Vad jag vet så har jag ingen adel i släkten , har forskat på pappas sida ner till slutet av 1600-talet . Vet en del som skämdes för sitt adliga namn på 1970 - 1980 talet och tog bort von , af osv. Men varför göra det ?

Har själv ett ovanligt efternamn som jag behöll när jag gifte mig , tycker att släktnamnen ska leva vidare oavsett om det är Persson , adligt eller bara ovanligt.

Ralf , följer det några privilegier med namnet ?
Aqvakul
Sin "historia" ska man vara rädd om.... Om man lyckas forska sig tillräckligt långt tillbaks, så är sannolikheten stor att man hittar lite blått blod bland alla torpare, backstugesittare och bönder... Jag har stenkoll på min farfarsfarfar som hette som jag, men innan dess är det sämre...
skogstroll
ja det är kul att veta om sin bakgrund, jag har ett fint familjeträd fullt med bönder, torpare och soldater. Det är kul att se var man kommer ifrån! Vad sjutton hamnade man i Stockholm för av alla ställen...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Adlig eller inte, det bryr vi oss inte om.

Men när min sambos son frågade om vi aldrig letade på Internet efter hans namn, så tittade vi också. Oj vad mycket vi hittade. Många som utvandrade till Amerika först. Sedan några stora fabriker i Berlin.

Men det finns också en byt med slott, föreningar osv i Mecklenburg-Vorpommern som allt bär hans namn. Denna by var en gång i tiden svenkt och runt omkring härjade ju svenskarna.

Sambon blev ju nyfiken. Så till våren tog vi husbilen och åkte ner. Skylten vid infarten till byb hade gubben nog gärna monterat ner giggle.gif

Långt om länge hittade vi också en människa där och ja började prata med honom. En kort tid därefter fick sambon T-shirt, Keps och lite andra grejor från byn, allt med hans namn på.

Till hösten började han sedan med släktforskning. Nu är han någonstans mellan 1600-1700 men där är det stop. Han har s.a.s. fastnat på Öland. Har kommit i kontakt med en kvinna från Värmland som letar efter samma släkt eftersom hennes mamma kommer därifrån. Men även hon fastnade på samma ställe. Nu vet vi inte hur vi skall gå vidare.

Men intressant är det.

Elisabeth
malcolm
Klart det är roligt att veta lite om sin släkt och sina anförvanter men när man tror sig vara för mer bara för att det finns ett af eller ett von någonstans som gör att man tror sig vara "bättre" då reagerar jag. gjorde lumpen tillsammans med Magnus "von" Ugglas kusin i mitten av sjuttiotalet och det var ett evigt skrävlande om hur han och hans pappa besökte riddarhuset då och då och att vi andra minsann inte var lika fina som honom. Till saken hör att grabben var en duktig skytt vilket inte heller gick oförmärkt förbi så en dag bestämde vi oss för att alla skulle skjuta på hans tavla vid skjutbanan vilket medförde att den fullkomligt trasades sönder. Han var i upplösningstillstånd efteråt och kunde inte förstå att HAN som var av en så fin familj kunde behandlas så... Nåja, det var en person det och det finns andra som inte gör sig märkvärdiga över sitt "blåa" blod som tex. Magnus Uggla, Povel Ramel, Carolina von Ugglas mfl.

Jag dömer INGEN efter släkt eller härkomst, det som släkten gjorde i forntiden kan inte nu levande människor lastas för. Jag kommer själv från en enkel bondesläkt men det garanterar inte att det inte finns obehagliga sanningar bakåt i historien för det men viktigpettrar betackar jag mig för.

Silverbibeln som finns i Uppsala är stöldgods och bör lämnas tillbaka!
malcolm
CITAT (Huggorm @ 28-06-2010, 20:06) *
Skulle tro att meniga soldater var minst lika benägna till att göra sånt där...

Många stridsmakter/regeringar uppmanar tom. sina soldater att bete sig som svin för att demoralisera och förtrycka befolkningen.
Blomstertanten
Tvivlar på att det finns nåt adligt blod i min släkt! g.gif
Men vallonblod ska det visst finnas, men jag har inga bevis för att det är så. Men det kanske stämmer, med tanke på att min farfar var smed sleep.gif

Annars vore det kanske inte så dumt att heta von Blomstertant eller af Trädgårdstok tongue.gif
Motti
Varför inte Von Fisenflöjt ?allvarligt så har inte adeln i sverige de rikedomarna längre utan de flesta får jobba precis som alla andra,min man brukar prata om de 3 ä:na Äga Ärva och Fördärva det är väl i den ordningen adeln har blivit fattigare och fattigare,mina bekanta jobbar med alldeles vanliga jobb i dag och har för länge sedan fått lämna eller sälja sina gods till bättre bemedlade Svenssons som tagit sig fram och tjänat pengar storkovan.Många gods är i dag museer eller drivs som det på somrarna, eller så är de hotellverksamhet i dag med golfbanor.Inte många privatägda gods och slott kvar i dag !
herkules
räknas tattarblod?

*Stintan*
CITAT (herkules @ 01-07-2010, 00:14) *
räknas tattarblod?

De e fint de!
Huggorm
CITAT (herkules @ 01-07-2010, 00:14) *
räknas tattarblod?

Det är det många som har, men dom brukar hävda det egentligen är vallonblod rolleyes.gif
herkules
CITAT (Huggorm @ 01-07-2010, 00:18) *
Det är det många som har, men dom brukar hävda det egentligen är vallonblod rolleyes.gif

tavring sa min mamma. tror det är värmländska för tattare.
Huggorm
CITAT (herkules @ 01-07-2010, 00:21) *
tavring sa min mamma. tror det är värmländska för tattare.

Det verkar vara så om man googlar på ordet
Motti
Det sägs att många av oss går omkring med Wasa blod i ådrorna enligt DNA tekniken;)
Huggorm
CITAT (Motti @ 01-07-2010, 00:29) *
Det sägs att många av oss går omkring med Wasa blod i ådrorna enligt DNA tekniken;)

Jo, man skall nog inte gå så värst många generationer tillbaka innan släktträdet börjar bli väldigt yvigt. Om man går tio generationer tillbaka skulle man nog inse att många av oss här på forumet är släkt
herkules
CITAT (Huggorm @ 01-07-2010, 00:38) *
Jo, man skall nog inte gå så värst många generationer tillbaka innan släktträdet börjar bli väldigt yvigt. Om man går tio generationer tillbaka skulle man nog inse att många av oss här på forumet är släkt

som en enda stor familj typ smile.gif
Motti
Ja men visst är vi som en stor familj whistling.gif mamma pappa barn tröga förståndiga mammor vitsiga dryga pappor och oförskämda olydiga barn som inte vill tycka som vi "gammlingar" giggle.gif

Föresten !tänk om man fick lämna in ett DNA prov för skojs skull ?va spänande det skulle vara om man bar på samma DNA som Gustav Wasa eller Bernadott man vet ju aldrig va ens förfäder var på för fester och spred sin säd confused.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 01-07-2010, 00:47) *
Ja men visst är vi som en stor familj whistling.gif mamma pappa barn tröga förståndiga mammor vitsiga dryga pappor och oförskämda olydiga barn som inte vill tycka som vi "gammlingar" giggle.gif

Föresten !tänk om man fick lämna in ett DNA prov för skojs skull ?va spänande det skulle vara om man bar på samma DNA som Gustav Wasa eller Bernadott man vet ju aldrig va ens förfäder var på för fester och spred sin säd confused.gif

Än så länge är väll DNA-tekniken lite för dyr och krånglig, men snart tror jag det dyker upp företag som har som affärsidé att göra en undersökning och tala om allt om dig. Dels vem du är släkt med och var du härstammar ifrån, men också om du bär på ärftliga sjukdomar och om du har större risk att drabbas av vissa sjukdomar. Perfekt när man letar parter att skaffa barn med, då kan man kräva intyg på att dom inte bär på dåligt arvsanlag ninja.gif
skogstroll
CITAT (Motti @ 01-07-2010, 00:08) *
Varför inte Von Fisenflöjt ?

Hmmm nu blir jag lite avis, jag vill också heta von Fisenfliöjht giggle.gif Jag tycker inte de adliga är på något sätt bättre än alla andra (fast jag har jobbat åt en mycket sympatisk sån) men lite historia är ju alltid kul, fler borde ägna sig åt släktforskning det finns så mycket som glöms bort antingen man är bonde eller något annat, och gamla byggnader mm.
Pote2illa
Hej på er tokstollar. Jag har en häxa i släkten, som jag hoppas ha ärvt några förmågor av. Passa er så att ni inte blir förtrollade. Kan väl inte vara min charm, som gör sig gällande? angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon