Full version: Skapa skugga
Piprankan
Jag älskar skuggväxter men har en tomt med få skuggiga områden. Tomten är väldigt öppen med få träd, vilket är bra för våra barn när de vill spela boll. Norrsidan av huset består av entré och en mindre grusplan för t.ex. cyklar, samt några meter rabatt som är till bristningsgränsen fylld av skuggväxter. Men jag vill kunna plantera fler skuggväxter. Har ni förslag på hur vi kan få till lite skugga?
pilgrim
Har du möjlighet att göra en enkel skiss över tomten, huset, väderstreck, uteplatser mm. Det blir så mycket lättare att hitta lösningar och jag älskar att hitta lösningar i trädgården happy.gif
kerstin z5-6
Tiden då barn spelar boll är ytterst kort sett i ett tidsperpektiv-Träd tar tid att växa upp.
De flesta sätter träd o buskar lite hipp som happ.De är dock mkt vackra i grupper.Tillsammans och till sammans med perenner, starta i utkanten av din trädgård med en träd och busk" Ö"
En stor sammanhållen rabatt med träd buskar och skuggväxter gärna vettande mot öst eller väst-= Bara lite morgon eller kvälls sol på växterna under buskarna/Träden.
Håller med, en liten ritning över tomten hjälper bra smile.gif
Piprankan
Har haft svårt att få till någon ritning som stämmer särskilt bra, men Kerstin, du gav mig en idé när du skrev träd- och busk-ö samt att börja i östlig västlig riktning. Nu vet jag ett ställe! Tack!
kerstin z5-6
cool.gif Bra så började jag med .. sen blev det helt plötsligt ...hur mkt som helst ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon