embees
Upptäckte för en vecka sen att det står en orkidée i våtbädden. Den står ibland japanska irisar som jag planterade för två år sedan. Har inte sett den tidigare, så har den stått där ett tag då har det bara varit blad som jag inte uppmärksammat.[attachment=51519:IMG_0001.jpg][attachment=51520:IMG_0002.jpg][att
achment=51521:IMG_0003.jpg][attachment=51522:IMG_0004.jpg][attachment=51523:IMG_
0005.jpg][attachment=51524:IMG_0006.jpg]
ingrids
Någon av nycklarna, men jag är inte människa att se skillnad på dem.

Just ja - grattis till att ha vilda orkidéer i trädgården smile.gif
kerstin z5-6
Dactylorhiza ev Fuchsii men antagligen en trädgårdshybrid som: Dactylorhiza "Madame Butterfly" tex
Kallas Jungfru Marie nycklar
Gunilla T
Här kan du kolla under Dactyrlorhiza om det ev. går att artbestämma den från bilderna, många är snarlika.

http://www.lidaforsgarden.com/Orchids/cypr...m_sv_hybrid.htm
lavendelgården
Hej!
Lyckans ost! Jag fick betala en bra slant för mina ängsnycklar. Tror att detta kan vara en ängsnyckel även om det är vanskligt att bestämma bara på bilder. Jag kan bara gratulera
Åsa
embees
Nu är det tredje sommaren den blommar och i år står där två stänglar. Lycka !!
embees
CITAT (embees @ 15-06-2012, 00:29) *
Nu är det tredje sommaren den blommar och i år står där två stänglar. Lycka !!

Blomstänglarna är nu fulla med frökapslar. En del har jag strösslat ut i resten av våtbädden, resten ska jag skörda. Dubbellycka !!!
mamamaggan
Inte sjutton blir jag avundsjuk inte !!!

Det är bara att gratulera dig .

Vad har du för jord där den står . Våtbädd står det men .............................
naturtomt-enissen
Den är alldeles för kraftig för att vara en Jungfru Marie Nycklar, så jag tippar att det är Ängsnycklar. Skulle väl i och för sig kunna vara Sanktpersnycklar också, men jag ser inga fläckar på bladen och det ser ut som om det är blad längs hela stjälken (de sitter bara vid basen på Sanktpersnycklar).

Jag fick också in en ny orkidé i år, en Skogsknipprot som spontant dök upp vid vår syrénhäck. De är nog tuffare än man tror de små liven.
CillaM
Åh grattis till er som har orkideer som spontant dyker upp hos er!
embees
CITAT (mamamaggan @ 23-09-2012, 14:57) *
Inte sjutton blir jag avundsjuk inte !!!

Det är bara att gratulera dig .

Vad har du för jord där den står . Våtbädd står det men .............................

Våtbädd för att jag håller den ganska blöt. När vi gjorde vår damm fick vi ganska mycket duk över. Den användes för att att bottna en grop, modell större 5x2m och 0,5m djup. Längst ner i gropen la jag grenar och ris sen blandade jag befintlig jord (mestadels sandjord) med kompostjord 50/50 och la i och toppade med. Eftesom jorden här är utpräglad sandjord så torkar allting så förbaskat fort här, men i våtbädden är det mycket fuktigare. Torra somrar får jag vattna förstås, annars brukar det räcka regnet.

CITAT (naturtomt-enissen @ 23-09-2012, 23:06) *
Den är alldeles för kraftig för att vara en Jungfru Marie Nycklar, så jag tippar att det är Ängsnycklar. Skulle väl i och för sig kunna vara Sanktpersnycklar också, men jag ser inga fläckar på bladen och det ser ut som om det är blad längs hela stjälken (de sitter bara vid basen på Sanktpersnycklar).

Jag fick också in en ny orkidé i år, en Skogsknipprot som spontant dök upp vid vår syrénhäck. De är nog tuffare än man tror de små liven.

Själv har jag ingen aning om vilken sorts orkidé det är. Är lycklig för vilken som rolleyes.gif Och, den har inga fläckar på bladen alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon