Full version: ihoprullade blad
4:an
Jag har en new dawn ros sedan styvt 2 år tillbaka...den har stått still och inte precis vuxit något nämnvärt...men i år tog den fart....!!! Kastat iväg långa nya stänglar ...men till problemet...bladen rullar ihop sig på de nyutväxta stänglarna. Vad kan det bero på? confused.gif
DykUnderYtan
Rulla ut bladen och kika så att det inte är larver som bor där...
Syns inget!
Ezereht
Det brukar vara larver eller löss som får bladen bli sådär.. hmm.. och dom har fått kogödsel i våras? Vatten?
Bassam
Hej

Om finns inte insekter det betyder att de saknar vatten.

H:Bassam
:
lena uppsala
Det är liten rosenbladstekel.Ta bort bladen.Det är stekelns larversom gör att bladen rullar ihop sig.Går inte att bekämpa annat än att ta bort bladen.
Kajsa

Ser det ut så här ? Om bladen rullar sig på längden är det liten rosenbladstekel. En grön larv som man hittar ibland men ibland inget, plocka bort allt du ser, kan bli mycket. Larven spinner in sig och kryper sedan ner i jorden, övervintrar och kommer igen. Tycker alltid jag hittar det på många rosor på försommaren, trots att jag är flitig att nypa av blad.
octachoron
Jag har plockat mycket blad på två rosor som ser ut så där (hoprullade på längden).

Gick förbi en offentlig plantering med rosor, där hade ALLA rosor hoprullade blad. På de översta tre-fyra decimetrarna på rosbuskarna var i stort sett alla blad hoprullade.
CITAT (Kajsa @ 29-06-2010, 10:40) *

Ser det ut så här ? Om bladen rullar sig på längden är det liten rosenbladstekel. En grön larv som man hittar ibland men ibland inget, plocka bort allt du ser, kan bli mycket. Larven spinner in sig och kryper sedan ner i jorden, övervintrar och kommer igen. Tycker alltid jag hittar det på många rosor på försommaren, trots att jag är flitig att nypa av blad.

Ser ut precis som bilden....skall genast göra vad ni säger! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon